قيمت خودرو تصاعدي بالا مي رود اما کيفيت خودرو تغيير نمي کند
متأسفانه اغلب خودروهايي که در کشور ما ساخته مي شوند با مصرف بالاي بنزين که غالباً به بيش از دو برابر ميانگين جهاني مي رسد
تاريخ انتشار: يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۶
قيمت جديد انواع خودرو از سوي شوراي رقابت در حالي اعلام شد که افزايش مجدد قيمت ها سبب تعجب مردم و تأسف کارشناسان شده است.
به گزارش موج، يک کارشناس برنامه ريزي شهري با اعلام اين که ايران تنها کشور دنياست که قيمت خودرو در آن به صورت تصاعدي بالا مي رود اما کيفيت خودرو هيچ تغييري نمي کند، گفت: به عنوان نمونه قيمت پژو 405 اي ال ايکس که سال گذشته در همين تاريخ 23 ميليون و 100 هزار تومان بود با بيش از 7 ميليون تومان افزايش، به 30 ميليون و 300 هزار تومان رسيده است.
شهرام جبّاري زادگان با اشاره به اين که به عنوان نمونه اي ديگر، قيمت پرايد 131 اس ايکس که سال گذشته در همين تاريخ 15 ميليون و 80 هزار تومان بود با بيش از 5 ميليون تومان افزايش، به 20 ميليون و 200 هزار تومان رسيده، افزود: سؤالي که مطرح است اين است که کجاي کره زمين براي خريد خودرويي مانند پرايد 20 ميليون تومان مي پردازند؟
وي با بيان اين که در تمام نقاط جهان قيمت گذاري هر محصول تابعي از مؤلفه هاي تأثيرگذار بر قيمت آن محصول است، اظهار کرد: مواد اوليه و مصرفي که به منظور ساخت آن محصول به کار رفته، دانش و فن آوري که به منظور توليد آن محصول استفاده شده و ميزان کيفيت آن محصول و رضايت مصرف کننده از جمله اين مؤلفه هاست.
جبّاري زادگان با تأکيد بر اين که متأسفانه اغلب خودروهايي که در کشور ما ساخته مي شوند با مصرف بالاي بنزين که غالباً به بيش از دو برابر ميانگين جهاني مي رسد، باعث آلودگي هوا و تخريب محيط زيست مي شوند، تصريح کرد: علاوه بر اين، بسياري از خودروهاي ساخت داخل از حداقل استانداردهاي لازم برخوردار نبوده و قادر به تأمين ايمني راننده و سرنشينان خود نمي باشند.
اين کارشناس مسائل شهري در پايان خاطرنشان کرد: در صورتي که امکان ورود خودروهاي روز جهان با حقوق گمرکي معقول و قيمت قابل قبول فراهم شود، ديگر مردم مجبور نخواهند بود براي خريد وسيله اي غير استاندارد به نام خودروي داخلي هزينه کرده و در نهايت سلامتي و زندگي خود را به دليل عدم ايمني اين وسيله در معرض خطر قرار دهند.