ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
1 July 2025, سه شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۴ , ۶ محرّم ۱۴۴۷
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
 
داخلی     آرشيو خبر     مسكن و خودرو
کد مطلب : 5525
۰
توصيه مطلب 
انگلیسی ها به ایران قطعه سفارش می دهند!
پیکان هنوز برای کشور ارزآوری دارد!
در دی ماه امسال صادرات قطعات خودرو خاطرات و یار محبوب ایرانی ها به کشور انگلستان بیش از 4 هزار دلار ارز آوری برای کشور داشته است. این مساله نشان می دهند که دود از کنده بلند می شود!
تاريخ انتشار: جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۵۷
پیکان هنوز برای کشور ارزآوری دارد!
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک در دی ماه سال جاری 200 قطعه از اجزاء پیکان به انگلیس صادر شده که از نظر یکی از اعضا انجمن قطعه سازان این امر موضوع عجیب و غریبی نیست. 
در دی ماه امسال صادرات قطعات خودرو خاطرات و یار محبوب ایرانی ها به کشور انگلستان بیش از 4 هزار دلار ارز آوری برای کشور داشته است. این مساله نشان می دهند که دود از کنده بلند می شود!
محمدرضا نجفی منش در این باره گفت: پیکان اصالتا یک خودرو انگلیسی است که در کشور مادر هنوز مورد استفاده برخی افراد قرار می گیرد و از همین رو دارندگان این خودرو به لوازم و قطعات یدکی آن احتیاج پیدا می کنند.
وی ادامه داد: به دلیل قدیمی بودن و از رده خارج شدن برخی خودروها، برای کشور مادر تولید قطعات یدکی آن ها صرفه اقتصادی ندارد بنابراین به کشورهایی که هنوز اقدام به تولید و مصرف این خودروها می کنند، نیازشان را سفارش می دهند که پیکان یکی از این خودروهاست.
به گفته وی، معمولا میزان این سفارشات بسیار پایین و در حد رفع نیاز دارندگان محدود این خودروهاست.
از جمله دیگر موارد جالب در آمار گمرک، صادرات یک دستگاه خودروی پراید 111 به چین و همچنین دو دستگاه وانت پراید به جمهوری کره است. این در حالیست که مردم ایران وانت پراید را در خیابان های ایران ندیده باید شاهد صادر کردن آن به کره باشند.
تاریخچه
پـِیکان نام خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد.
قرارداد مونتاژ پیکان (آخرین مدل هیلمن هانتر؛ مدل ۱۹۶۶) در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes) (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان، که در حال ورشکستگی بود، بسته شد.
از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.
مدل‌ها
کارلوکس؛ تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود. این مدل مجهز به نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای کنار بدنه، داشبورد چوبی، سپرهای استیل کوتاه بود.
دولوکس؛ تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد.
وانت
تاکسی
اتوماتیک سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد
پیکان جوانان (هیلمن جی‌تی)
استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان اضافه شود.
دولوکس فیس‌لیفت
از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد شامل تغییر کامل چراغ‌های جلو وعقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده تولید شد (این مدل در سال‌های ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود).
پیکان پژویی
در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.
پیکان ۱۶۰۰
تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از گیربکس‌هایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و سرنجان تولید داخل) اکسل‌های تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.
پیکان‌سواران نامدار
اولین مصرف کننده نامدار پیکان امیرعباس هویدا، بود که تا آخرین روزهای صدارت، اتومبیل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پیکان سرمه‌ای رنگش را ترجیح داد و همو بود که جمله «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» را وارد تاریخ ایران کرد.
مرجع : پرشین خودرو
Share/Save/Bookmark
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
جزئیات فروش و حفظ سهمیه جدید بنزین یارانه‌ای
خودروهای تاریخی دوباره صاحب پلاک می‌شوند
خرید پراید هم با نرخ های جدید آرزو شده است
قيمت خودرو تصاعدي بالا مي رود اما کيفيت خودرو تغيير نمي کند
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“