بيش از 80 درصد لوازمالتحرير و نوشتافزار در بازار خارجي است
صحرا محمدي
بيش از 80درصد كالاهاي موجود در اين بخش كه در بازار كشور ما يافت ميشود، آن سوي مرزهاي كشور است و از اين ميزان نيز بيش از 80 درصد ثمره دسترنج كشور چين است
تاريخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۸
اگر سري به بازار لوازمالتحرير و نوشت افزار بزنيد، آن چه بيش از هر چيز ديگر چشم شما را ميگيرد طرح و رنگ و لعاب پرنقش و نگار آنهاست. از مدادتراش و پاككن و پرگار و خودكار و دفتر و خطكش گرفته تا كيف مدرسه اغلب بچههاي ما امروز آذين بسته شده به نقوشي است كه نه با فرهنگ ايراني سنخيت دارد و نه با ذائقه فرهنگي كودكان و نوجوانان ما، اما سلطه بلامنازع توليدكنندگان بزرگ دنيا با اين مسئله كاري ندارد و فقط در پي دراختيار گرفتن بازار ايراني است و بس. به گفته مسئولان اتحاديه نوشتافزار و لوازم مهندسي ساخت و توليد بيش از 80درصد كالاهاي موجود در اين بخش كه در بازار كشور ما يافت ميشود، آن سوي مرزهاي كشور است و از اين ميزان نيز بيش از 80 درصد ثمره دسترنج كشور چين است و 20 درصد بقيه از كشورهايي همچون مالزي، اندونزي، كرهجنوبي و تايوان وارد ايران شده است. توليد ارزان، لوكس و خلاقانه، ويژگيهاي منحصربه فردي است كه نوشتافزارها و لوازمالتحرير خارجي يدك ميكشند، اما توليدكنندگان داخلي چون مواد اوليه خود را از بازار آزاد تهيه ميكنند و پروسه ايده تا توليد در آنها در مقايسه با كالاهاي خارجي بسيار طولاني است، به همين خاطر تا توليدات جديد خود را در بازار عرضهكنند چه بسا 30-20 محصول جديد در اين فاصله وارد بازار شده باشد. به همين علت رقابت توليدكنندگان داخلي با توليدكنندگان خارجي عملاً امكانپذير نيست مگر اينكه حمايتهايي از اين صنف كه توليد آنها بر شكلگيري ذائقه فرهنگي كودكانمان تأثيرگذار است، به عمل آيد. البته قيمت تمام شده كالاي ايراني را هم نميتوان در اين ميان ناديده گرفت كه محصول ما در مقايسه با محصول خارجي قيمت گزافي دارد كه همين امر خود مشوق بسيار خوبي است تا خريداران ما را به سمت كالاي خارجي آن هم با طرح و نقش جذاب سوق دهد. اغلب طرحها و نقوشي كه بر لوازمالتحرير مورد استفاده كودكان ما نقش ميبندد شخصيتهاي كارتوني است كه ساعتها آنها را پاي تلويزيونها مينشاند، كارتونهايي كه آنقدر هوشمندانه طراحي ميشوند كه ظاهراً مهمترين ويژگي آنها بعد جذابيت آنهاست، به همين دليل هم وقتي اسباببازي و نوشتافزار و لوازمالتحرير خارجي با نام و نشان همين كارتونها پا به بازار ميگذارد با استقبال كودكان و نوجوانان روبهرو ميشود. استقبالي كه ما انتظار آن را نداريم، ولي توليدكنندگان خارجي دقيقاً منتظر اين اتفاق هستند، چرا كه به گونهاي دقيق برنامهريزي كردهاند كه حالا چنين چشم انتظاري ميكشند. حالا در اين ميان اغلب خانوادهها بدون توجه به اين اثربخشي مهم دست فرزندان خود را گرفته و راهي بازار خريد ميشوند، يا كودكشان بر اين محصول لوكس و پرنقش دست ميگذارد يا خودشان فريب آن را ميخورند، بنابراين آنچه در بازار داخل به وفور يافت ميشود كوچك و بزرگ را يكجا به تسخير خود درآورده، موضوعي كه غالباً از آن غافليم. هر روزه نيازهاي جديدي از سوي طراحان نوشتافزارها و لوازمالتحرير در سطح دنيا براي بچهها تعريف ميشود، چه بسا تأمين اين نيازها نيز چندان ضرورتي نداشته باشد، اما زرق و برقي كه كالاها با آن مهر ميشوند و اشتياق بچهها كه گويا پاياني برآنها وجود ندارد در كنار هم قرار ميگيرند، هميشه بازار اين نوع محصولات را داغداغ نگه ميدارد. هماكنون 13 ميليون دانشآموز در كشور روي نيمكتهاي مدرسه مينشينند، اگر متوليان فرهنگي و توليدكنندگان داخلي را روي همين نيمكتها تصور كنيم آن وقت بخوبي نيازها و سليقههاي كودكان و نوجوانانمان را درك خواهيم كرد و ديگر نگران اثربخشي برنامهها و طرحهاي توليدكنندگان خارجي بر ذهن و روان بچهها نخواهيم بود اما متوليان فرهنگ ما در سالهاي طلايي كه توليدكنندگانمان ناخواسته بازار را به دست خارجيان سپرده بودند نه چارچوبي اصولي و علمي براي حل اين مشكل طراحي كردند و نه حمايتهاي مادي و معنوي از توليدكنندگان داخلي به عمل آوردند، چيزي كه خلأ آن امروز بيش از ديروز حس ميشود.