چاله چولهها را در مترو نابينايان بايد با عصاي سفيد تشخيص دهند
تمام افرادي كه وارد مترو ميشوند بيمه هستند؛ البته در موضوع مرگ اين زن بستگي دارد اگر خانواده آنها شكايت كند، در صورتي كه قوه قضائيه اعلام كند كه خود فرد مقصر نيست در آن صورت ديه فرد پرداخت ميشود.
تاريخ انتشار: يکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۲
مدير عامل شركت متروي تهران و حومه گفت: چاله و چولهها را بايد در مترو نابينايان با عصاي سفيدي كه در دست دارند تشخيص دهند يعني ما نميتوانيم هيچ كاري براي آنها از نظر چالهها انجام دهيم.
به گزارش تيترآنلاين، محسن هاشمي در گفتوگو با خبرنگار فارس به حادثهاي كه چند روز گذشته براي هما بدر زن نابينايي كه در مترو سقوط و جان باخت اشاره كرد و گفت: موضوع مناسبسازي در مترو براي معلولان نسبت به ساير دستگاهها بسيار خوب انجام شده است.
وي با بيان اينكه ادعا داريم در اين بخش خيلي خوب عمل كردهايم، گفت: چرا كه در سراسر مترو پله برقي و آسانسورهاي خوبي نصب كردهايم و همچنين در بخشي از مترو نيز سيستم آجري براي گذر نابينايان نصب كردهايم.
مدير عامل شركت متروي تهران و حومه ادامه داد: وقتي نابينايان راه ميروند اين سيستمها فقط آنها را هدايت ميكنند و از چاله چوله آنها را نجات نميدهند.
مديرعامل شركت متروي تهران و حومه اضافه كرد: چاله و چولهها را بايد نابينايان با عصاي سفيدي كه در دست دارند تشخيص دهند يعني ما نميتوانيم هيچ كاري براي آنها از نظر چالهها انجام دهيم.
وي به فيلمي كه از اين زن نابينا در مترو ضبط شده است اشاره كرد و گفت: من فيلم را نگاه كردم اين فرد خيلي دقيق حركت ميكند دقيقا با عصا چاله را حس ميكند و تا لبه چاله ميآيد؛ اينكه چرا اين فرد در داخل چاله افتاده است بايد بررسي شود، شايد حالش به هم خورده ، در غير اينصورت چاله را تشخيص داده است.
به گفته هاشمي، ميدانيد كه اين عصا به جلو حركت ميكند و هيچ نابينايي با داشتن عصا در داخل چاله نميافتد.
*فارس: اين زن نابينا عصا داشته است؟
هاشمي: بله. در داخل فيلم خيلي قشنگ اين فرد عصا ميزند حتي چاله را حس ميكند و در لبه سكو ايستاده است؛ ما نميدانيم چرا يك دفعه سقوط ميكند.
*فارس: ازدحام جمعيت در هنگام بروز حادثه بوده است؟
هاشمي: خير، ايستگاه خلوت بود، فيلم موجود است؛ اين زن تا لبه سكو حركت ميكند و بعد سقوط ميكند. فكر ميكنم شايد در لبه سكو كه ايستاده است، وقتي قطار وارد ايستگاه شده هول كرده و يا شايد سرش گيج رفته است؛ من دقيقا نميدانم.
*فارس: اين زن نابينا از مسافران هميشگي مترو بوده است؟
هاشمي: بله، از مسافران هميشگي است و كاملاً مسلط بوده است و همه ميشناختنش.
*فارس: چرا ديوار شيشهاي در مترو نصب نميكنيد تا مشكلات كمتر شود؟
هاشمي: در 90 تا 95 درصد متروها در جهان از ديوار شيشهاي استفاده نميشود. در برخي از كشورها كه ايستگاهها حالت شرجي دارند مثل دوبي و سنگاپور از ديوار شيشهاي استفاده ميكنند.
وي ادامه داد: در كشورهاي اروپايي از درهاي شيشهاي استفاده نميكنند، شما اگر سفري به فرانسه داشته باشيد مشاهده ميكنيد از 14 خط آنها فقط يك خط كه فول اتوماتيك و بدون راننده است در شيشهاي دارد و در 13 خط ديگر آنها هيچ در شيشهاي وجود ندارد.
به گفته هاشمي، در لندن نيز فقط يك خط در شيشهاي دارد و در مسكو هيچ خطي در شيشهاي ندارد.
مديرعامل شركت متروي تهران و حومه با بيان اينكه درهاي شيشهاي خودشان يك خطر جديد براي مسافران است، گفت: براي اينكه چند معلول را حفظ كنند نميتوان جان بيش از 2 ميليون مسافر را در خطر قرار داد.
وي ادامه داد: در شيشهاي كه فقط شيشه نيست. قطار وقتي وارد ايستگاه ميشود بايد دقيقاً جلوي درهاي بايستد. فكر كنيد به عنوان مثال 1200 تا 1500 نفر داخل واگن هستند و به يكباره واگن دچار حريق شود ، مسئولان ميخواهند واگن را به ايستگاه رسانده و مردم را پياده كنند؛ حال اگر واگن يك ذره اين ورتر و يا آن ورتر در بايستد واگنها باز نميشود، سيستم سيگنالينگ بر هم ميريزد و مردم در داخل واگن گرفتار ميشوند.
مدير عامل شركت متروي تهران و حومه افزود: در نتيجه اينكه واقعاً در شيشهاي بگذاريم يا نگذاريم پديدهاي است كه بايد روي آن تحليل جدي صورت گيرد.
هاشمي: بله، مناقصه برگزار كردهايم اما قيمتها خيلي بالا بود، شركتهاي اروپايي كه وارد مناقصه شدند؛ قيمتهاي بالايي دادند.
مدير عامل شركت متروي تهران و حومه افزود: دوباره مناقصه را تجديد نظر كرده و از شركتهاي چيني استفاده كرديم. در اين مناقصه مي خواستيم قيمت را بشكنيم اما كيفيت به قدري پايين آمد كه اگر اين كار را انجام ميداديم، خطرناك بود.
وي با بيان اينكه اين سيستمها اهميتشان از خود قطار بيشتر است، گفت: وقتي قطار وارد ايستگاه ميشود بايد سيگنال بفرستد تا درها باز شود در غير اين صورت درها بسته و مردم حبس ميشوند در نتيجه سيستم سيگنالينگ قطارها بايد تغيير و به ايستگاهها وصل شود.
هاشمي ادامه داد: در صورتي كه اين درها نصب شود در صورتي كه حادثهاي رخ دهد و خفگي ايجاد شود در آن صورت ديگر پاسخگو نيستيم.
مدير عامل شركت متروي تهران و حومه با اشاره به اينكه هواي داخل متروي تهران خشك است، گفت: لازم نبود براي ايجاد هواي مناسب در مترو در شيشهاي بگذاريم بدين منظور هنوز تصميم قطعي هم به جهت هزينه و مسائل امنيتي در خصوص ايجاد درهاي شيشهاي نگرفتهايم.
*فارس: مسئولان بهزيستي اعلام كردهاند كه قاضي مترو را در جريان مرگ اين نابينا مقصر داده است؟
هاشمي: هنوز چيزي براي ما نيامده است. اينها جوسازي روزنامهاي است. به نظر بنده هر زمان قوه قضائيه اعلام كند همكاران به آنجا رفته و توضيح ميدهند.
مديرعامل شركت متروي تهران و حومه اضافه كرد: قطعاً در اين قضيه ما مقصر نيستيم.
*فارس: در سال چه ميزان حادثه در مترو رخ ميدهد؟
هاشمي: تقريباً سالي 15 حادثه اينگونه در مترو رخ ميدهد كه كمتر از نصف آن منجر به فوت ميشود و معمولاً از تمام حوادث فيلم ضبط شده وجود دارد.
وي ادامه داد: بيشتر اين حادثهها خودكشي بوده است و هيچ وقت از ازدحام و شلوغي كسي داخل چالهها نيفتاده و زير قطار نرفته است.
*فارس: در صورتي كه شهرداري مقصر باشد ديه اين فرد پرداخت ميشود؟
هاشمي: تمام افرادي كه وارد مترو ميشوند بيمه هستند؛ البته در موضوع مرگ اين زن بستگي دارد اگر خانواده آنها شكايت كند، در صورتي كه قوه قضائيه اعلام كند كه خود فرد مقصر نيست (كه البته بعيد است خودش را مقصر اعلام كنند) در آن صورت ديه فرد پرداخت ميشود.
وي در خصوص فيلمهاي ضبط شده، گفت: تمام فيلمها را به مراجع ذيصلاح ارسال ميكنيم.
به گزارش فارس، " هما بدر " معلم نابينا كه ساعت 7:45 دقيقه صبح شنبه، 24مهرماه پس از ورود به سكوي مترو در ايستگاه خزانه قبل از رسيدن قطار به داخل ايستگاه مترو سقوط و جان باخت.
محمدهادي ايازي سخنگوي شهرداري تهران در خصوص مرگ زن نابينا در ايستگاه مترو اظهار ميدارد: در سطح شهر تهران قريب به 200 نفر روزانه فوت ميكنند.
سخنگوي شهرداري تهران ادامه ميدهد: فيلمهايي از تردد اين فرد نابينا در مترو وجود دارد اين فرد بايد يا با همراه تردد ميكرد يا اينكه از عصاي سفيد استفاده ميكرد.
به گفته ايازي در ايستگاههاي مترو مناسبسازيهاي لازم صورت گرفته است.
وي در پاسخ به اظهارات سازمان بهزيستي كه اعلام كرده مناسبسازي لازم در مترو صورت نگرفته است، ميافزايد: اميدواريم بهزيستي به وظايف خود در حيطه كودكان فرار و خياباني عمل كند.
همچنين علي هاشم مطوريان مدير كل بهزيستي استان تهران در اينباره به فارس گفت: بهزيستي اين موضوع را در دست پيگيري دارد به طوري كه سازمان هر كاري براي رفع مشكلات زندگي همسر و فرزند اين نابينا انجام ميدهد.
مدير كل بهزيستي استان تهران تصريح كرد: بر اساس پيگيريهاي صورت گرفته قاضي پرونده، شركت مترو را 100 درصد مقصر مرگ اين فرد نابينا دانسته و سازمان بهزيستي نيز در تلاش است اقداماتي را در جهت حمايت خانواده اين معلم نابينا انجام دهد.
همچنين مقدسي عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: بزودي مدير عامل شركت مترو تهران به دليل عدم مناسب سازي در مترو براي معلولان به مجلس احضار ميشود.
وي ادامه داد: قانون جامع حمايت از معلولان وظايف همه دستگاهها را در قبال معلولان كاملاً مشخص كرده و هيچ دستگاهي نميتواند از اجراي قانون سر باز زند ضمن اينكه وضعيت معابر و اماكن عمومي از لحاظ مناسبسازي براي معلولان بسيار شرايط بدي دارد.
مقدسي تصريح كرد: اگر بخواهم به اقدامات انجام شده در خصوص مناسبسازي در معابر، اماكن، شركت مترو نمره بدهم از 20 نمره ، 5 ميدهم و اين هم به دليل اقدامات ضعيف براي معلولان است.