ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
1 July 2025, سه شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۴ , ۶ محرّم ۱۴۴۷
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
 
داخلی     آرشيو خبر     ميراث و گردشگري
کد مطلب : 4423
۱
توصيه مطلب 
حجاری‌هایی بی‌همتای طاقبستان گردشگران را حیرت‌زده کرده است
در محوطه طاقبستان علاوه بر شاهکارهای حجاری می‌توانید از مجسمه‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های بسیار زیبا که از قصرهای با شکوه برجامانده‌اند و گورهای سفالین دیدن کرد.
تاريخ انتشار: جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۹
حجاری‌هایی بی‌همتای طاقبستان گردشگران را حیرت‌زده کرده است
حجاری‌های بی‌همتای طاق‌بستان کرمانشاه، گردشگران و مسافرین نوروزی را حیرت زده کرده است.

به گزارش ایسنا، طاقبستان با حجاری‌هایی بی‌همتا در دل کوه، اوج هنر ایران در دوره ساسانی را نشان می‌دهد که این جاذبه دل انگیز و تاریخی در شهر کرمانشاه همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی و به ویژه در این ایام پذیرای میهمانان نوورزی است.

در محوطه طاقبستان علاوه بر شاهکارهای حجاری می‌توانید از مجسمه‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های بسیار زیبا که از قصرهای با شکوه برجامانده‌اند و گورهای سفالین دیدن کرد.

طاق بزرگ طاقبستان که در سالهای 628-590 میلادی در دل کوه طاقبستان حجاری شده است به لحاظ ظرافت و زیبایی بی‌نظیر است و اوج هنر ایرانیان را در دوره ساسانی نشان می‌دهد.

سردر طاق مزین به کنگره‌هایی است که از معماری هخامنشی الهام گرفته و در آن قسمت دو فرشته پیروزی در طرفین یک هلال ماه قرار دارند، در پایین فرشته‌ها دو درخت زندگی به نحوی ماهرانه حجاری شده‌اند.

در طبقه فوقانی طاق بزرگ صحنه تاجگذاری خسرو پرویز دیده می‌شود به نحوی که در این صحنه خسروپرویز در وسط قرار دارد و حلقه سلطنت را از اهورامزدا که در طرف چپ وی ایستاده دریافت می‌کند و در سمت راست خسروپرویز پیکره آناهیتا(ناهید) مشهود است.

در پایین صحنه تاجگذاری خسروپرویز، این پادشاه سوار بر شبدیز(اسب معروفش) دیده می‌شود.

در دیواره‌های جانبی طاق بزرگ دو شکارگاه مختلف حجاری شده‌اند؛ به طوری که در دیواره سمت راست گوزن‌هایی نشان داده شده‌اند که از بیرون شکارگاه توسط فیلبانان به سمت داخل شکارگاه رم داده شده‌اند و پس از شکار، آنها را بر پشت شتر بار کرده و به خارج از محوطه حمل می‌کنند. 



در دیواره سمت چپ طاق بزرگ نیز نحوه شکار گراز در گردشگاهی محصور که پیرامونش را دیوارهایی احاطه کرده‌اند دیده می‌شود، در سمت چپ این صحنه فیلبانان،گرازها را به سمت میانی هدایت می‌کنند و در آن محل شاه با تصویری بزرگتر از بقیه سوار بر قایق حجاری شده که به صید گرازها می‌پردازد.

پایین‌تر از این صحنه فیل‌ها با خرطوم به جمع‌آوری گرازهای شکار شده مشغولند و در سمت راست صحنه گرازهای شکار شده را سوار بر فیل می‌بینیم که به بیرون شکارگاه حمل می‌شوند در هر دو صحنه شکار، نوازندگان با آلات مختلف موسیقی دیده می‌شوند.

نقش محمدعلی میرزا دولتشاه نیز در سمت چپ طاق بزرگ و در بالای صحنه شکار گراز دیده می‌شود که این نقش در سال 1237 هجری قمری به دستور وی که پسر بزرگ فتحعلی شاه قاجار است حجاری شده و در این صحنه شاه در حالی که بر صندلی نشسته است و در کنار وی پسرانش و آقا غنی حضور دارند دیده می‌شود.

طاق کوچک طاقبستان در زمان شاپور سوم و در سال 388-38 میلادی حجاری شده و در داخل آن دو پیکره دیده می‌شود، پیکره سمت چپ متعلق به شاپور سوم بوده و پیکره سمت راست شاپور دوم را نشان می‌دهد.

در کنار این دو پیکره کتیبه‌ای به خط پهلوی ساسانی نوشته شده که در آن نام این دو پادشاه به عنوان شاهان ایران و پرستنده اهورامزدا نوشته شده است.

صحنه تاجگذاری اردشیر دوم بین طاق کوچک و چشمه آب قرار دارد و در آن اردشیر دوم در وسط و در حال دریافت حلقه سلطنت از اهورامزداست که در سمت راست وی قرار دارد و در زیر پای این دو نفر پیکره امپراتور مغلوب روم دیده می‌شود.

در سمت چپ صحنه میترا با هاله‌ای از نور در دور سرش دیده می‌شود این صحنه در سالهای 383-379 میلادی حجاری شده است. 



موزه سنگ نیز در مجموعه تاریخی و فرهنگی طاق بستان قرار گرفته است و در این موزه سرستون‌های نگاره دار دوره‌های ساسانی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

در یک وجه این سر ستونها نیم تنه خسروپرویز (شاه ساسانی) و در وجه دیگر نیم تنه ایزدانی همچون اهورامزدا، آناهیتا و بهرام نقش شده است علاوه بر سرستون‌های فوق پایه ستون‌ها، ساق ستون‌ها و سرستون‌هایی نیز از دوره‌های مختلف نگهداری می‌شود.
Share/Save/Bookmark
JPEG Image فایل مرتبط 0 ۸۹.۲۴ KB
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
تاریخ‌سازی ترکیه با تصاحب شخصیت‌های برجسته ایرانی
محو اولین نقش‌برجسته ساسانی در آینده‌ای نزدیک
اجساد هرگز در ایران مومیایی نشده‌اند
سال ۹۲؛ شکست‌ پرونده‌های ایران در فهرست آثار جهانی
افزایش ۲۰ درصدی نرخ هتل‌ها در سال ۹۳
از «تار» و «چوگان» که گذشت، مفاخر را دریابید
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“