بزرگترین مزیت این پلاک در حال حاضر آن است که خودرو جزو میراث ملی کشور حساب میشود و دیگر فرسوده به شمار نمیآید و ارزشی هنری و میراثی پیدا میکند
تاريخ انتشار: پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۹
حدود یکونیم سال پیش نخستین پلاک خودروهای تاریخی با حضور محمود احمدینژاد، رییس دولت قبل رونمایی شد. پس از آن پنج خودرو پلاک تاریخی دریافت کردند، اما در ادامه و تا به امروز کار متوقف ماند و از صدور آن پلاکها، دیگر خبری نشد.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پس از گذشت یک و نیم سال، دوباره صدور پلاک خودروهای تاریخی را آغاز کرده است. از این هفته کار صدور شناسنامهی این خودروها آغاز میشود که بعد از طی روند معینی، نوبت صدور پلاک تاریخی میرسد، پلاکهایی که طوق فرسودگی را از گردن این خودروهای آنتیک و عتیقه خارج و آنها را به میراث ملی و ارزشمند کشور تبدیل میکنند.
سلمان یارمحمدی، مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دلیل متوقف شدن صدور پلاک خودروهای تاریخی را «تغییر دولت» دانست و به ایسنا، گفت: برای صدور این پلاکها، لازم بود دستگاههای عضو کارگروه مربوطه، تأیید و یا دوباره تعیین شوند. ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تا نزدیکیها بهمنماه سال 92 مدام در حال رایزنی بودیم تا تکلیف نمایندگان دخیل در صدور پلاک خودروهای تاریخی مشخص شود. پس از استعلام، بعضی از نمایندگان ابقاء و برخی، دوباره تعیین شدند؛ جز یک عضو کارگروه (فدراسیون اتومبیلرانی) که غایب است، با این وجود ما جلسهها را ادامه دادیم، چون شش دستگاه نمایندهی خود را معرفی کرده بودند و نمیتوانستیم کار را همچنان متوقف نگه داریم.
به گفته او، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی انتظامی، سازمان حفاظت از محیطزیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش، فدراسیون اتومبیلرانی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از جمله اعضای کارگروه صدور پلاک خودروهای تاریخی هستند.
یارمحمدی در ادامه به آغاز صدور شناسنامهی خودروهای تاریخی از این هفته اشاره کرد و گفت: نمایندهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه یک کارشناس معتبر در زمینه خودروهای تاریخی از طرف کانون به صورت مشترک نسبت به تکمیل فرم شناسنامهی خودروهای تاریخی با اولویت کارشناسی شده توسط کارگروه و همچنین ثبت نام در سایت اینترنتی مربوطه، اقدام میکنند.
او اضافه کرد: در فاز نخست، کارشناسان به سراغ خودروهایی خواهند رفت که بیش از 50 سال قدمت دارند. پس از تأیید کارشناسان، شناسنامهی تاریخی آنها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر میشود و خودرویی که این شناسنامهی تاریخی را دریافت کند، از سوی سازمان به نیروی انتظامی برای دریافت و نصب پلاک تاریخی معرفی خواهد شد.
یارمحمدی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان میبرد تا خودروهای تاریخی، پلاک ویژهی خود را دریافت کنند؟ اظهار کرد: واقعاً مشخص نیست که چقدر طول میکشد، به هر حال ما کار را شروع کردهایم.
مهدی دریایی که از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کارشناسی روی خودروهای متقاضی دریافت پلاک تاریخی را آغاز کرده است نیز به ایسنا، گفت: تاکنون حدود سه هزار متقاضی برای کارشناسی و دریافت پلاک تاریخی ثبت نام کردهاند و تشکیل پرونده دادهاند و کارشناسیها نیز از این هفته آغاز شده است.
او دربارهی موانعی که گفته میشد از سوی نیروی انتظامی برای صدور پلاک تاریخی ایجاد شده و کار را تا کنون متوقف کرده است، توضیح داد: نیروی انتظامی به هیچوجه با صدور این پلاکها و روند آن، مشکلی نداشته است. روندی برای روش اجرا تعریف شده است که کار باید بر اساس آن اجرا شود.
دریافت پلاک تاریخی برای مالکان این خودروها حدود 500 هزار تومان خرج برمیدارد؛ اما سؤال این است، مزایایی که این پلاک برای خودرو و مالک آن خواهد داشت، چیست؟ بسیاری از صاحبان این خودروهای ارزشمند به استناد قوانینی که در برخی کشورها حاکم است، معتقدند داشتن این پلاک باید خودرو را مشمول تخفیف بیمه و از شر فرسوده بودن خلاص کند.
دریایی دربارهی مزایای پلاک تاریخی گفت: بزرگترین مزیت این پلاک در حال حاضر آن است که خودرو جزو میراث ملی کشور حساب میشود و دیگر فرسوده به شمار نمیآید و ارزشی هنری و میراثی پیدا میکند. خودرو به نوعی عتیقه و آنتیک است که جزو مفاخر ملی کشور حساب میشود.
البته او اضافه کرد: پیشبینیهایی دربارهی صفر شدن حق بیمهی این نوع خودورها شده است؛ ولی فعلا موضوع در حال بررسی است. مهم آن است که خودروهایی که این پلاکها را دارند، جزو ثروت ملی کشور به حساب میآیند.