تيترآنلاين - ساماندهي در آزمون دكتري، علل و پيامد آن - نسخه قابل چاپ

ساماندهي در آزمون دكتري، علل و پيامد آن

25 تير 1389 ساعت 17:24

دوره دكتري به شرط ساماندهي صحيح و اعمال سياست‌هاي درست، و به جهت اصلاح الگوي بهره وري و جلوگيري از اتلاف وقت و اضطراب و تنش در دانشجويان، مي‌تواند به نقطه اوج خود بازگردد


تيترآنلاين - مدتي است كه سياستهاي وزارت علوم در خصوص پذيرش دانشجو در مقطع دكتري تغيير كرده است كه آخرين خبر آن نيز از طرف شخص وزير علوم و تحقيقات و فناوري مي باشد. وزیر علـوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برخی عملکرد های سلیقه ای و اعتراضات و سرگردانی های دانشجویان درباره پذیرش در آزمون مقطع دکتری منجر به تصمیم وزارت علوم برای تغییرات در برگزاری آزمون دکتری شده است افزود: یکی از این تغییرات برگزاری متمركز آزمون مقطع دکتری است.

کامران دانشجو افزود: در آزمون متمرکز براساس درخواست دانشگاه ، تا سه برابر ظرفیت دانشجو پذیرش و به دانشگاه متقاضی معرفی می شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه های متقاضی پس از مصاحبه و بررسی شرایط دانشجویان را پذیرش می کنند، گفت: این طرح نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد و مطابق برنـامه پنجم توسعه و بـرنامه های این وزارتخانه ، ظـرفیت پـذیرش دانشجو در بخش تحصیلات تکمیلی تا 20 درصد افزایش می یابد . 

همچنين حسين نادري‌منش، معاون آموزشي وزارت علوم نيز يكي از علل آزمون سراسري براي مقطع دكتري را مشكلي عنوان نمود كه داوطلبان دوره دكترا داشتند اين بود كه اين آزمون‌ها در يك زمان مشخص برگزار مي‌شد و گاهي بين زمان برگزاري آزمون‌هاي دانشگاه‌هاي مختلف تداخل ايجاد مي‌شد و داوطلب نمي‌توانست در آزمون‌هاي دانشگاه‌هاي مورد علاقه خود شركت كند 

به گزارش تيترآنلاين، نحوه برگزاري آزمون دكتري و گلايه‌هاي داوطلبان هم موضوعي است كه اگر جزء اصل آزمون نباشد، حاشيه آن است؛ وجود مشكلاتي مانند ناهمگوني در دانشگاه‌ها در مقطع دكتري از حيث برنامه‌هاي زمانبندي شده بگونه اي كه دانشگاه‌هاي مختلف برنامه‌هاي زمانبندي شده مشخصي ندارند و هر سال زمان ثبت‌نام و آزمون‌هايشان تغيير مي‌كند. 

هماهنگ نبودن منابع مشخص براي استفاده از استعدادهاي بيرون از يك دانشگاه در دوره دكتري كه متأسفانه شركت كنندگان بايد تعداد زيادي كتاب و مقاله بخوانند آن هم براي هر دانشگاهي.  

و اينكه برگزاری آزمون سراسري دکترا موجب حذف رانت و پارتی بازی و ایجاد عدالت در دانشگاهها خواهد شد. اگرچه اين امر با واكنش منفي برخي از دانشگاه‌ها در كاهش استقلال مراكز آموزش عالي روبه‌رو شد، اما به هر حال راهي است كه وزارت علوم مي‌كوشد تا با آن از سليقه محوري دانشگاه‌ها در جذب دانشجوي دكتري جلوگيري كند. 

از طرف ديگر دانشگاهها نيز گلايه هايي دارند از جمله اينكه : نقش اساتید در گزینش دانشجوی دکتری به دنبال برگزاری آزمون سراسري دکتری و حذف آزمون کتبی اختصاصي دانشگاهها کمرنگ می شود. 

با برگزاری آزمون عمومی دکتری همکاری استاد با دانشجوی دکتری که از شناخت خوبی نسبت به آن برخوردار نیست همراه می شود در این صورت ممکن است انگیزه دانشجو برای پایان نامه کاهش یابد و علاقه چندانی به موضوع پایان نامه نداشته باشد. 

ديگر اينكه استقلال دانشگاهها خدشه دار مي شود و در روش استاد محور، استاد با شناخت بهتری که از دانشجو دارد می تواند دانشجویان بهتری را از لحاظ بار علمی برای مقطع دکتری انتخاب کند که این روش همان شیوه غیر متمرکز پذیرش دانشجوی دکتری است. آزمون دکتری چنانچه به صورت متمرکز و عمومی برگزار شود ضمن اینکه مسئله عدالت قطعا رعایت می شود اما ممکن است انتخاب اصلح به درستی به انجام نرسد.
 
به هر حال، اينكه از نظر خوانندگان روش پذيرش جديد به دلايل ذكر شده صحيح يا نادرست مي باشد اما دوره دكتري به شرط ساماندهي صحيح و اعمال سياست‌هاي درست، و به جهت اصلاح الگوي بهره وري و جلوگيري از اتلاف وقت و اضطراب و تنش در دانشجويان، مي‌تواند به نقطه اوج خود بازگردد.


کد مطلب: 591

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdciczaw2t1a3.bct.html?591

تيترآنلاين
  http://titronline.ir