تيترآنلاين - محدودیت‌های اینترنت باعث شده کاربران ایرانی از تبلت بیشتر به منظور بازی‌ استفاده کنند - نسخه قابل چاپ

محدودیت‌های اینترنت باعث شده کاربران ایرانی از تبلت بیشتر به منظور بازی‌ استفاده کنند

28 خرداد 1391 ساعت 21:31

برخلاف کابردهای مختلفی که یک تبلت می‌تواند در اینترنت داشته باشد محدودیت‌های اینترنت در کشور باعث شده کاربران ایرانی از این کالا بیشتر به منظور بازی‌ها استفاده کنند


پس از تولید بومی محصولات دیجیتالی همچون نمایشگر، موبایل و تجیهزات جانبی رایانه، هفته گذشته شرکت ارتباطات ایرانیان اروند از عرضه دو مدل رایانه لوحی خود به همراه پنج مدل گوشی تلفن همراه خبر داد. آقای محمد نیکخو، به عنوان مدیرفروش شرکت پرفکت که علاوه بر ساخت لوازم جانبی رایانه، مدتی تبلت‌های پرفکت را هم به بازار عرضه کرد، بفرمایید فرآیند تولید تبلت در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
طبق تحقیقاتی که ما سال گذشته در بازار انواع تبلت انجام دادیم متوجه شدیم که به چند دلیل عمده، بازار ایران هنوز آماده پذیرش تبلت‌های داخلی نیست. اولین و مهم‌ترین عامل هم وجود برندهای خوشنام و معروف جهانی است که در بازار ایران نیز به وفور حضور دارند و به همین دلیل مجالی به عرضه برندهای ایرانی نمی‌دهند.

تبلت‌های پرفکت در چین تولید می‌شوند؟
بله، ما این تبلت‌ها را در چین تولید کردیم و با وجود تحقیق و توسعه‌ای که برای این کالا انجام دادیم اما به دلیل فروش پایین، تصمیم گرفتیم تولید و عرضه این محصولات را بسیار محدود کنیم.

علاوه بر حضور برندهای معروف، چه عامل دیگری می‌تواند مانع فروش تبلت‌های ایرانی باشد؟
در واقع تبلت‌ها، کالای نوظهوری هستند که برخلاف بازار جهانی هنوز در بازار ایران جا نیفتاده‌اند. فاصله و تاخیری که میان بازار داخلی با سطح جهانی وجود دارد باعث شده هم‌اکنون نت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها پاسخگوی این بازار باشند.

نوع کاربری تبلت‌ها برای مصرف‌کنندگان ایرانی چه تفاوتی با سطح جهانی دارد؟
یکی از عوامل رشد نکردن تبلت‌ها میان ایرانی‌ها هم شاید همین موضوع باشد. برخلاف کابردهای مختلفی که یک تبلت می‌تواند در اینترنت داشته باشد محدودیت‌های اینترنت در کشور باعث شده کاربران ایرانی از این کالا بیشتر به منظور بازی‌ها استفاده کنند.

قیمت بالای تبلت‌ها چقدر در کاهش فروش‌شان موثر بوده است؟
اتفاقا گرایش ایرانی‌ها برای خرید لوازم دیجیتالی لوکس باعث می‌شود قیمت عامل چندان مهمی نباشد؛ در واقع بسیاری از مصرف‌کنندگان تبلت‌ها ترجیح می‌دهند برندهایی مانند سامسونگ، اپل، ویوسونیک و... را بخرند، اغلب این برندها قیمت بالایی دارند. در واقع می‌توان گفت برندینگ همچنان یک مساله بسیار مهم در بازار تبلت‌هاست. البته این موضوع در بازار لپ‌تاپ‌ها درحال رنگ باختن است اما نباید انتظار داشت این فرآیند در حوزه تبلت‌ها هم اتفاق بیفتد.

اما تولیدکنندگان لوازم دیجیتال قیمت پایین را یکی از عوامل موثر در فروش بیشتر این محصولات عنوان می‌کنند؟
بله اما این موضوع در شرایطی است که کیفیت خوب در کنار قیمت خوب جمع شود. باز هم اعتقاد دارم نوع خاص فرهنگ خرید ایرانی‌ها و گرایش‌ فطریشان به سمت برندهای خارجی موجب می‌شود کمتر برند ایرانی دیجیتال را انتخاب کنند.

در بازار تلفن همراه‌، اخیرا دیده شده که حجم فروش موبایل‌های ایرانی به ویژه در شهرستان‌ها بیشتر از گذشته شده است؛ فکر نمی‌کنید در بازار تبلت هم چنین اتفاقی رخ دهد؟
ببینید ممکن است سهم بازار این برندها بیشتر از گذشته شود اما این هیچ ‌گاه به معنای حاکمیت در بخش عمده نخواهد بود. در واقع شرایط اقتصادی هم به گونه‌ای نیست که تولید سیستم‌های دیجیتالی با توجه به جایگیری عمیق برندهای خارجی منطقی و جوابگو باشد.


کد مطلب: 4831

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdch.xnkt23n6zftd2.html?4831

تيترآنلاين
  http://titronline.ir