تيترآنلاين - علي مطهري: بايد اجازه داده مي‌شد كه معترضان كه قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند - نسخه قابل چاپ

علي مطهري: بايد اجازه داده مي‌شد كه معترضان كه قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند

15 ارديبهشت 1389 ساعت 17:09

نبايد مي‌ترسيديم كه اعتراضات حتي 20 الي 30 روز ادامه مي‌يافت بايد اجازه داده مي‌شد كه معترضان كه قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بيان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت آن‌گاه نسبت به كساني كه قصد ديگري داشتند خشونت به كار مي‌رفت


تيترآنلاين - به گزارش خبرنگار ايلنا، علي مطهري عصر ديروز در نشستي با عنوان ”شاخصه‌هاي جمهوري اسلامي“كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده پرديس علوم دانشگاه تهران برگزار شد و در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان پس از اينكه گفت «من براي پاسخ آماده‌ام به شرطي كه دانشجويان آشوب درست نكنند» در پاسخ به سئوالي كه به روحيه جهاد و اعتراض و هم‌چنين امر به معروف در مردم زمان انقلاب اشاره داشت و پرسيد كه آيا اين روحيه در جامعه امروزي نيز وجود دارد گفت: اين 2 عنصر امروز هم وجود دارد و يا لااقل اينكه بايد باشد زيرا ما اگر مدعي اسلام هستيم بايد به وظايف خود عمل كنيم. حال اگر كوتاهي صورت مي‌گيرد ممكن است به برخي از برداشت‌هاي غلط ما مربوط باشد زيرا راه امر به معروف باز است و ما وظيفه داريم اين كار را به عنوان يك اصلاح مستمر اجتماعي انجام دهيم. 

وي افزود: به عنوان مثال برداشت غلطي نسبت به جايگاه ولي فقيه وجود داشت كه كه هرگاه افراد نقصي را در جامعه به صورت روشن و بديهي مي‌ديدند با اين ادعا كه ما تكليفي نداريم و ولي‌فقيه و مقام بالاتر خود مي‌داند دم بر نمي‌آوردند كه نمونه آن در قضيه فروش تراكم در شمال شهر تهران در دوران سازندگي بود. عده‌اي مي‌گفتند اين كار با اصول شهرسازي منطبق نيست زيرا يك كوچه 6 متري ظرفيت چندين ساختمان بزرگ و چند طبقه را ندارد اما عده‌اي هم مي‌گفتند كه اگر اين كار اشتباه باشد خود مقام معظم رهبري و يا آقاي هاشمي رفسنجاني كه رئيس دولت است نسبت به آن تصميم مي‌گيرد در نتيجه به فريادهاي آن زمان هم توجهي نشد. 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: هم‌چنين در داستان استيضاح مرحوم كردان ما خيلي با مشكل مواجه بوديم و نگاه بسياري از نمايندگان واقعا عجيب بود خيلي از افراد از ما سئوال مي‌كردند آيا اين موضوع را با حضرت آقا مطرح كرده‌ايد و يا با بالا هماهنگ شده اما من مي‌گفتم ما نماينده ملت هستيم و وظيفه مشخصي داريم. 

وي افزود: بنابراين مي‌بينيد كه راه باز است و احكام روشن ولي بعضا خود ما نمي‌خواهيم وارد شويم. من فكر نمي‌كنم اگر انتقادي بشود به صرف آن شما را اذيت كنم زيرا تا زماني‌كه اقدام عملي صورت نگرفته و در حد صحبت و انتقاد است بايد همه چيز آزاد باشد و زماني‌كه نمي‌خواهيم آشوب كنيم بايد بحث و گفتگو و انتقاد آزاد باشد. 

پس از اينكه سخنگوي اين جلسه از ابراز سئوالاتي كه به عنوان نوشته ارائه شده بود امتناع كرده و گفت: مي‌ترسم و دست و دلم مي‌لرزد بخوانم سئوال ديگري كه به اتفاقات پس از انتخابات اشاره داشت مبني بر اينكه آيا وضعيت موجود كشور، برخورد با احزاب، گروه‌ها، دانشجويان، اخراج اساتيد و توقيف مطبوعات با شاخصه‌هايي كه شهيد مطهري مطرح مي‌كرد انطباق دارد يا خير؟ و چنان‌چه به مهدي هاشمي و جاسبي تمركز كرده و از افراد اطراف آقاي احمدي‌نژاد هم‌چون رحيمي و محصولي غافل شويم چه مي‌شود؟ كه علي مطهري ابتدا با مزاح گفت كه من مسئول كل حكومت نيستم تا در مورد همه اين مسائل پاسخ دهم و سپس اظهار داشت: در خصوص آزادي بيان پس از انتخابات من شخصا راضي نيستم و اساسا خيلي از اقدامات را ضروري نمي‌دانم و به عبارتي لازم نمي‌دانم كه برخي از روزنامه‌ها توقيف شوند در مجلس هم وقتي كه از معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد توضيح خواستيم پاسخ وي واقعا توجيه‌كننده و قانع‌كننده نبود و بالاخره يك دليل درست براي اين اقدامات ارائه نكرد به عنوان مثال خيلي از مواردي كه انتقاد به رئيس‌جمهور بوده و حتي از سوي بنده صورت مي‌گرفت را توهين به دولت و شخص رئيس‌جمهور تلقي كرده بودند. 

وي ادامه داد:‌بنابراين نوعي تندروي‌ها در اين جهت وجود داشته و قابل ترديد نيست اصولگرايان مجلس نيز بايد اين موارد را بگويند اما امروز معمولا اصلاح‌طلب‌ها هستند كه به دنبال اين مسائل هستند و اين خيلي بد است كه اصولگراها حرفي نمي‌زنند. 

اين نماينده مجلس شواراي اسلامي گفت: در كل چنين سخت‌گيري‌هايي را ضروري نمي‌دانم.
وي در خصوص سئوال ديگر كه به شعار عدالت‌ورزي احمدي‌نژاد اشاره داشت گفت: اراده برقراري عدالت واقعا وجود دارد و نمي‌توان گفت كه هيچ‌ كاري صورت نگرفته البته گاهي شكل و روش اجرايي نيز درست نبوده مثلا شكل توزيع پول نقد ميان مردم بود كه اين باعث مي‌شود فرهنگ كار و تلاش در جامعه آسيب ببيند. 

مطهري اضافه كرد: اقدامات خوبي نيز در روستاها نيز شكل گرفته كه روستاييان واقعا راضي هستند.
وي با بيان اينكه نام بردن از افراد پيش از آنكه اتهامشان از نظر قضايي اثبات شده باشد صحيح نيست و با تاكيد بر اينكه البته اين مسائل در هر حال مهم است و بايد با آنها مقابله شود به پرونده رحيمي اشاره كرد و گفت: اين پرونده الان در حال بررسي است يكي دو بار آن مقام را براي توضيح دعوت كرده‌اند و در حال بررسي است اما از آنجا كه در مطبوعات مطرح نشده به اين معنا نيست كه واقعا مسكوت مانده باشد. 

سئوالات ديگري در خصوص اينكه چرا پس از 5 سال هنوز اسامي مفسدان اقتصادي از درون جيب رئيس‌جمهور بيرون نيامده مطرح شد و هم‌چنين به برخورد قوه قضائيه با تخلفات در هر جناح تاكيد شد كه علي مطهري نيز در اين زمينه اظهار داشت: به نظر من مقداري از اين نقص در اين خصوص به قوه قضائيه بر مي‌گردد من در ديدارها و گفتگوهايي كه داشتم احساس كردم كه اينها (مسئولان قوه قضائيه) براي بررسي پرونده شخص و مقام مهمي كه مطرح مي‌شود استقلال كاملي ندارند و مي‌گويند كه مي‌خواهيم اجازه فلان شخص را بگيريم و يا فلاني اجازه دهد تا بررسي آغاز شود. اما بايد پرسيد كه آيا چه شخصي بايد اين اجازه را دهد؟
اين نماينده مجلس رفتار شخص رياست قوه قضائيه را قاطعانه ارزيابي كرد. 

سئوال ديگري در خصوص تاثير رفتار حكومت در اخلاق و معنويت اسلامي در جامعه پرسيد كه مطهري اين موضوع را از مسائل فردي دانست و با بيان اينكه بايد حساب حكومت و حتي روحانيت را از اسلام كه به عنوان يك واقعيت مطرح است جدا كرد گفت: به عنوان مثال پس از حوادث انتخابات شنيدم افرادي مي‌گفتند كه ما نماز را كنار گذاشتيم اما براي من سئوال است كه اين حوادث چه ربطي به نماز دارد پس شايد اين افراد خود زمينه ترك نماز را داشتند. 

دانشجوي ديگري با اشاره به سخنان شهيد مطهري مبني بر اينكه بايد در دانشگاه‌ها اساتيدي كه واقعا به ماركسيست اعتقاد دارند بيايند و تدريس كنند و ما نيز پاسخ آنها را بدهيم، برخي اظهار نظرها مبني بر اينكه وضعيت دانشگاه‌ها خوب نيست و اساتيد سكولار بايد از دانشگاه‌ها اخراج شوند را يادآور شد و نظر فرزند شهيد مطهري را در اين خصوص جويا شد كه وي گفت: در مورد استاد سكولار 2 بحث است به اين صورت كه ممكن است يك استاد فيزيك بخواهد از وقت كلاس براي اهداف خود و برخي اغراض ديگر استفاده كند كه اين صحيح نيست و بايد با او برخورد شود اما اگر يك استاد جامعه‌شناسي يا معارف اعتقاد خود را در خصوص دين مطرح مي‌كند اين واقعا اشكال ندارد بنابراين اگر استادي به فكري رسيده كه هر چند مخالف با نظر ما است اما مرتبط با درسي كه او تدريس مي‌كند است نبايد سخت گرفت. 

دانشجوي ديگري تفاوت ديدگاه‌هاي مصباح يزدي را با شهيد مطهري در رابطه با حكومت پرسيد كه علي مطهري گفت: من به ديدگاه‌هاي آقاي مصباح خيلي مسلط نيستم سئوال ديگري بپرسيد. 
دانشجوي ديگري با اشاره به نامه مقام معظم رهبري در خصوص بركناري مشايي به احمدي‌نژاد پرسيد كه آيا احمدي‌نژاد را شخصي ولايت‌مدار مي‌دانيد و يا مشايي‌مدار كه اين نماينده مجلس پاسخ داد: آن موضوع نقصي براي احمدي‌نژاد بود كه با وجود نظر رهبري احمدي‌نژاد 10 روز مقاومت كرد البته انسان جايز‌الخطا است و بالاخره علاقه وي به مشايي باعث شد كه چند روزي را در برابر رهبري مقاومت كند. 

سئوال ديگري در خصوص مواضع كنوني علي مطهري در مجلس و آيا اينكه با اين روال در انتخابات مجلس نهم نيز راي خواهد آورد يا خير مطرح شد كه وي گفت: هر كسي بايد كار خود را انجام دهد نه آنكه رفتارش را به گونه‌اي تنظيم كند كه به عنوان مثال براي دوره بعدي پايگاه خود را تقويت كند اين يك لغزش بزرگ است و من توجهي به اين موضوعات ندارم و اگر در دور بعد هم كانديد شوم و راي نياورم برايم مهم نيست. 

وي سپس به بيان مواضع شهيد مطهري در مورد اين مسئله پرداخت و از موضع‌گيري‌هاي پدرش در قضيه دكتر شريعتي كه معتقد بود شريعتي را شهيد مطهري كشف كرد اما وقتي كه لغزش‌هاي او را مشاهده كرد وظيفه خود را انجام داد را يادآور شد. 

سئوال ديگري در خصوص انديشه شهيد مطهري نسبت به ولايت فقيه مطرح شد كه مطهري گفت: پدرم فرصت زيادي پيدا نكرد تا در اين مورد صحبت كند اما آن‌چه كه بيان شد در همين حد است كه ولايت‌فقيه ولايت ايدئولوژيك است. فقيه آن مكتب‌شناس است كه در راس حكومت قرار مي‌گيرد تا حركت جامعه از مسير خارج نشود. 

وي ادامه داد:شهيد مطهري براي ولي‌فقيه نقش نظارتي قائل بودند و فقيه را حاكم نمي‌دانستند زيرا حاكم رئيس‌جمهور است كه آن‌را نيز مردم به‌طور موقت انتخاب مي‌كنند. 

مطهري با بيان اينكه البته حالا بيش از اين هم نمي‌شود بيان كرد در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص انتصابي يا انتخابي بودن ولي‌فقيه گفت:‌اصل اوليه اين است كه به‌طور طبيعي از سوي مردم انتخاب مي‌شود كه با توجه به اينكه انتخاب از هر گروهي از طريق متخصصان آن بهتر است در عمل انتخاب از طريق مجلس خبرگان راه درست آن است. 
وي ادامه داد: اما اينكه آيا انتصاب از طرف خدا است واسطه‌اي نداريم كه به ما بگويد و در واقع به آن دسترسي نداريم و در نتيجه يا مردم تعيين مي‌كنند يا خبرگان. 

دانشجوي ديگري با اشاره به حواث 18 تير سال 78 و با بيان اينكه در آن قضايا پس از 16 جلسه دادگاه در نهايت فردي به دزدي يك ريش‌تراش از كوي متهم شد از اقدامات مجلس در خصوص حوادث كوي دانشگاه پس از انتخابات سال گذشته نيز پرسيد، اين دانشجو هم‌چنين از دستگيري زهرا عباسي‌نژاد طي روزهاي گذشته و احضار دانشجويان به دادسراي سازمان قضايي نيروهاي مسلح ياد كرد و مطهري گفت: البته مجلس در رابطه با حادثه كوي دانشگاه كميته‌اي به رياست ابوترابي‌فرد تشكيل داد و نمايندگاني چون نادران و كاتوزيان نيز فعاليت‌ها و اقدامات خوبي در آن خصوص داشتند اما متاسفانه اين گزارش هنوز خوانده نشده و علي‌رغم آنكه مقام معظم رهبري هم فرمودند كه قضايايي رخ مي‌دهد كه دل انسان خون مي‌شود در اين خصوص كوتاهي شد. 

وي گفت: البته به نظر مي‌رسد كه اگر سخت‌گيري‌هايي اخيرا نسبت به دانشجويان صورت مي‌گيرد شايد به خاطر سالگرد رحلت امام (ره) و نيز سالگرد انتخابات سال گذشته باشد.
مطهري تاكيد كرد: من معتقدم كه ما بايد از حوادث سال گذشته براي آينده عبرت گرفته و در خصوص اغناي مردم بهتر كار كنيم بايد حساب كساني كه با حسن نيت فكر مي‌كردند تقلب شده را با رهبران اعتراضات جدا كرد به نحوي كه نبايد آن‌طور با مردم برخورد مي‌شد. بايد مجوز مي‌داديم مردم بيايند داد بزنند هر شعاري كه مي‌خواهند بدهند و صدا و سيما هم آن‌را پخش كند و دولت نيز جواب بدهد. نبايد مي‌ترسيديم كه اعتراضات حتي 20 الي 30 روز ادامه مي‌يافت بايد اجازه داده مي‌شد كه معترضان كه قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بيان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت آن‌گاه نسبت به كساني كه قصد ديگري داشتند خشونت به كار مي‌رفت در واقع ما قبل از ورود به اين مرحله يكباره به سراغ برخورد رفتيم. 

اين نماينده مجلس با بيان اينكه كار موسوي در خصوص اينكه من رئيس‌جمهور مي‌شدم و تقلب صورت گرفته اشتباه بود گفت: رهبر حركت‌هاي اجتماعي كسي است كه اعتراضات و شعارها را كنترل كند اما وي نتوانست خوب اين مسئله را اداره كند و شعارها از دست او خارج شد به نحوي كه در اثبات خوب موضع مي‌گرفت اما در نفي نه وي بايد به صراحت مي‌گفت كه نه غزه نه لبنان شعار ما نيست.
وي افزود: رئيس‌جمهور در شب مناظره در ايجاد و زمينه‌سازي فتنه نقش داشت اما نقش اصلي را خود موسوي ايفا كرد. 

مطهري با تاكيد بر اينكه بايد روش اقناع در پيش گرفته شود و سپس برخورد شود به قضيه منافقين در اوايل انقلاب اشاره كرد و گفت: در حوادث اخير كار به آنجا نرسيده بود و برخي از مردم كه به خيابان‌ها آمده بودند واقعا تعجب مي‌كردند كه چرا در اول كار آنها را كتك مي‌زدند. 

دانشجوي ديگري با انتقاد از مواضع دوپهلوي رئيس مجلس شوراي اسلامي و هم‌چنين سكوت علي مطهري در توقيف روزنامه‌ها و هم‌چنين حادثه كوي دانشگاه پرسيد كه آيا نقد شامل حال حكومت نيز مي‌شود يا خير و مطهري پاسخ داد: روشن است كه مي‌شود به حكومت نيز انتقاد كرد اين وظيفه‌اي است كه حضرت علي نيز يادآوري كرده و مي‌گويد به من انتقاد كنيد، در واقع از حكومت بايد بشود به راحتي انتقاد كرد و اين موضوع بايد طبيعي باشد. 

وي با بيان اينكه البته با اعتراض و موضع‌گيري يكي، دو نفر در مجلس كار چنداني ساخته نيست گفت: دامن‌ زدن به هيجانات ايجاد شده در روزهاي پس از انتخابات نيز درست نبود. 

دانشجوي ديگري خواستار قرائت گزارش كوي دانشگاه شد كه مطهري گفت: من به شخصه نمي‌توانم آن گزارش را برداشته و پشت تريبون بخوانم من به عنوان نماينده تنها مي‌توانم تذكر دهم و رئيس مجلس هم خواهد گفت كه انشاء‌الله خوانده مي‌شود بنابراين بايد ابوترابي كه رئيس آن كميته بود اين موضوع را پيگيري كند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در عين حال قول پيگيري گزارش كوي دانشگاه را در اين جلسه به دانشجويان داد. 

وي در پاسخ به سئوال ديگري كه به عدم انتقاد در مجلس اشاره داشت گفت: نقد يعني بررسي دقيق و صرف نگاه به نقاط منفي نيست و مواضع رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز به خاطر ملاحظاتي است كه وي دارد. شهيد مطهري تعدد زوجات را از حقوق زن مي‌دانست نه از حقوق مرد 

مطهري در پايان گفت: البته فكر نمي‌كنم پس از كروبي و موسوي كسي به اندازه من دولت را نقد كرده باشد. به گزارش خبرنگار ايلنا همچنين علي مطهري در ابتداي اين نشست با اشاره به شاخص‌هاي جمهوري اسلامي از ديدگاه شهيد مطهري، از جمله اين شاخصه‌ها را مساله عدالت عنوان كرد و گفت: ايشان تاكيد داشتند كه اگر به عدالت توجه نكنيم و در واقع انقلاب اسلامي اهميت لازم را به عدالت ندهد، دچار مشكل مي‌شود. 

اين نماينده مجلس ادامه داد: در واقع وقتي ديگران پرچم عدالت را در دست بگيرند، آن موقع است كه انقلاب ما با شكست روبه‌رو مي‌شود. البته ايشان اين تصور را نداشتند و تاكيد مي‌كردند كه اين‌گونه نيست، چون انقلاب ما پيوند اسلامي دارد. ما هرگونه عمل كنيم اين انقلاب حفظ مي‌شود.
وي همچنين به تعريف شهيد مطهري از عدالت پرداخت و گفت: منظور شهيد مطهري از عدالت، عدالت سوسياليستي و يا عدالت سرمايه‌داري نيست. اسلام از عدالت تعريف خاصي دارد و بر جامعه‌اي بدون ظلم، ستم و تبعيض تاكيد مي‌كند. 

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين‌كه شهيد مطهري مي‌گفتند سخن گفتن در باب عدالت كار آساني نيست و مهم اجراي عدالت است،‌گفت: ايشان معتقد بودند كه چه بسا كساني ساعت‌ها در باب حق و عدالت صحبت كنند ولي در عمل زير بار آن نروند و كساني مي‌توانند احكام خدا را اجرا و عمل كنند كه اهل سازش‌كاري، رو دربايستي و رفيق بازي نباشند و گرفتار هواي نفس خود نشده باشند، برده شهوت جنسي نباشند، برده مقام نباشند و نتوان او را با پول و ثروت خريد. از ديدگاه شهيد مطهري نبودن عدالت باعث ايجاد ناهنجاري‌ها و دل‌ها از هم دور مي‌شود ولي اجراي عدالت باعث همدلي در جامعه خواهد ‌شد. 

وي با اشاره به يكي ديگر از شاخصه‌هاي انقلاب اسلامي كه آن را مساله آزادي فكر و آزادي بيان عنوان كرد، گفت: شهيد مطهري معتقد است كه تفكر انديشه بايد آزاد باشد و انسان حق آزادي تفكر و بيان دارد. حتي ايشان اعتقاد داشتند كه در نظام جمهوري اسلامي احزاب غيراسلامي هم آزاد هستند تا حرف‌هاي خود را بزنند، منتهي يك شرط مي‌گذاشتند و شرط آن اين بود كه اين احزاب با تابلو و پرچم خود اين كار را بكنند و اگر مثلا معتقد به ماركسيست هستند با همين پرچم فعاليت كنند و مي‌گفتند ما هراسي از مباحثه و مناظره نداريم، به مكتب خود اعتقاد داريم و معتقديم كه اسلام دين خاتم است و تا قيامت قادر به اداره جامعه است.
مطهري تصريح كرد: شهيد مطهري معتقد بودند كه مناسب است كه در دانشكده ادبيات و معارف كرسي ماركسيست ايجاد شود و اساتيدي كه واقعا به ماركسيست اعتقاد دارند تدريس كنند. 

وي تصريح كرد:‌ بحث ايشان در مورد آزادي شامل آزادي‌هاي اجتماعي هم مي‌شد البته اينجا راه ما با غربي‌ها از يك جا جدا مي‌شود. آن‌ها مي‌گويند مرز آزادي اجتماعي، آزادي ديگران است و تا آن‌جا آزاد هستيم كه آزادي ديگران را منحرف نكنيم ولي اسلام مي‌گويد مرز آزادي علاوه بر آزادي ديگران، مصلحت خود فرد و جامعه هم هست. 

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي استقلال فرهنگي و مكتبي را از ديگر شاخصه‌هاي مورد تاكيد شهيد مطهري بيان كرد و گفت:استعمار سياسي و اقتصادي آنگاه موفق مي‌شود كه در استعمار فرهنگي توفيق به دست آورده باشد و اگر مستكبري بتواند ملتي را استعمار فرهنگي كند در استعمار سياسي و اقتصادي نيز موفق خواهد شد. 

وي تصريح كرد: شهيد مطهري تاكيد مي‌كردند كه بايد به مكتب خودمان اعتماد كنيم و نبايد با تجددگراي‌هاي افراطي سعي كنيم كه اسلام را باب طبع زمان خود كنيم مثل اقدامي كه ماركيسست‌ها در بحث مالكيت خصوصي انجام مي‌دادند. 

فرزند شهيد مطهري گفت: شهيد مطهري به خودباختگي برخي از افراد نسبت به مكتب‌هاي بيگانه نگران بودند و متاسفانه امروز نيز گاهي مي‌بينيم كه اين اتفاق مي‌افتد مثلا مي‌گويند كه تعدد زوجات يا برخي از احكام اسلام مربوط به 1400 سال قبل بوده است و برخي از اين احكام متناسب با زمان كنوني نيست. 

وي با بيان اين‌كه " ما بايد به اسلام اعتماد و يقين داشته باشيم كه راهي بهتر از اسلام وجود ندارد" ادامه داد: مثلا غربي‌ها كه تعدد ازدواج را رد كرده‌اند چه چيزي جايگزين آن كرده‌اند، آيا جز فحشا و فساد چيز ديگري جايگزين آن كرده‌اند. تعدد زوجات در جاي خود راه‌حل يك معضل اجتماعي است. شهيد مطهري معتقد بودند كه تعدد زوجات از حقوق زن است نه از حقوق مرد. 

اين نماينده مجلس به ديدگاه استاد مطهري نسبت به زنان اشاره كرد و گفت: شهيد مطهري بر روي نقش زنان در جمهوري اسلامي نيز تاكيد مي‌كردند البته ايشان تاكيد داشتند كه در اين مبحث نبايد از راه اعتدال خارج و دچار افراط و تفريط شد. وي در همين زمينه ادامه داد:شهيد مطهري اعتقاد داشتند در دوره‌اي زنان پرده‌نشين بودند، نقش غيرمستقيم داشتند و در واقع شي بودند و در دوره‌ ديگر زنان نقش مستقيم پيدا كردند و وارد جامعه شدند ولي اين حضور بي‌قيد و شرط در جامعه باعث شد كه احترام‌شان را از دست بدهند. در هر كوي و برزني اعلام حضور كنند و با كوچك‌ترين اشاره زن در اختيار مرد قرار بگيرد. ايشان معتقد بودند كه زن بايد شخص گران‌بها باشد، استعدادهايش شكوفا شود، فعاليت اجتماعي داشته باشد ولي احترام و ارزش خود را از دست ندهد. 

وي به ديدگاه شهيد مطهري در مورد وظايف روحانيت اشاره كرد و گفت: شهيد مطهري معتقد بودند كه روحانيت ما بايد بعد از انقلاب تلاش‌شان را چند برابر كنند و مي‌گفتند كه واردات فكري جامعه ما نسبت به گذشته چندين برابر شده است؛ به همن دليل تلاش روحانيت نيز چند برابر شده است و وظيفه روحانيت پاسخ دادن به شبهات و در عمل مبارزه با انحرافاتي است كه در جامعه مطرح مي‌شود. 

مطهري خاطرنشان كرد: ايشان معتقد بودند كه رهبري نهضت بايد بر دوش روحانيت بماند؛ چراكه اگر بر دوش روشنفكران بيفتد نهضت به سرعت تغيير ماهيت و مسير مي‌دهد و ولي‌فقيه نيز كسي است كه بر حكومت اسلامي نظارت دارد و بايد مراقبت كند كه اين حكومت از جاده اسلام خارج نشود. 

وي در پايان تاكيد كرد: شهيد مطهري معتقد بودند كه روحانيون نبايد پست‌هاي اجرايي دولت را بپذيرند و بايد استقلال خود را حفظ كنند. روحانيون بايد در كنار مردم باشند، تا نفوذ‌شان در بين مردم باقي بماند.


کد مطلب: 247

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcgru9x4ak9t.pra.html?247

تيترآنلاين
  http://titronline.ir