تيترآنلاين - انتقال سایت های بانک ملی و صادرات از شرکت خدمات - نسخه قابل چاپ

بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی صورت می گیرد:

انتقال سایت های بانک ملی و صادرات از شرکت خدمات

3 شهريور 1389 ساعت 12:03

کارشناسان مي گويند نباید اطلاعات مشتریان یک بانک خارج از بانک نگهداری شود این کار ضریب امنیت اطلاعات در بلند مدت را پایین می آورد.


تيترآنلاين - بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی ، سایت های بانک ملی و صادرات از محل شرکت خدمات انفورماتیک به محل مور نظر بانک های مذکور منتقل خواهد شد.

به گزارش تيترانلاين به نقل از بانکداري الکترونيک، سایت های این دوبانک که دارای شباهت های زیادی با هم هستند در سال‌های 76 و 77 در زمان مدیریت دکتر الهی از طریق شرکت خدمات راه‌اندازی شد.

پیش از این نیز بحث انتقال این سایت ها از شرکت خدمات به محل خود بانک ها مطرح شده بود اما به دلیل حجم سنگین اطلاعات و همچنین هزینه بالای انتقال این تصمیم عملی نشد اما با توجه به مصوبه شورای امنیت ملی این سایت‌ها باید به محل مورد نظر هر یک از این بانک ها منتقل شوند.

از نظر کار شناسان این اقدام اگر چه از لحاظ مالی هزینه بر است اما از نظر امنیت اطلاعات مشتریان یک امر ضروری است.

به زعم این کارشناسان نباید اطلاعات مشتریان یک بانک خارج از بانک نگهداری شود این کار ضریب امنیت اطلاعات در بلند مدت را پایین می آورد.

گفته می‌شود انتقال این سایت‌ها از شرکت خدمات به دلیل حجم بالای اطلاعات بین دو تا سه سال طول می کشد.

بنابراین گزارش بانک ملی تاکنون ساختمان سایت خود را با ضریب امنیتی بالا تکمیل کرده است و فرایند انتقال به زودی آغاز خواهد شد.

این گزارش می افزاید ، شرکت خدمات انفورماتیک در مجموع سایت حدود 8بانک دولتی و خصوصی ملی، صادرات، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پارسیان ، تات و دی را راه اندازی کرده است اما بانک های پارسیان و کشاورزی از جمله بانک‌هایی بودند که در نهایت تصمیم به انتقال کامل سایت خود گرفتند و خدمات الکترونیک مورد نیاز خود را نیزازشرکت های دیگر دریافت می کنند البته بانک کشاورزی همچنان بخش کوچکی از خدمات از جمله خدمات مربوط به شبکه ماهواره ای خود (ویست‌ها) را از شرکت خدمات دریافت می کند.

بانک‌های کوچکتر

در عین حال مصوبه شورای امنیت ملی اگر چه تاکید خاص روی انتقال سایت های بانک ملی و صادرات دارد اما بانک های دیگر فعلا می توانند خدمات خود را از این شرکت دریافت کنند.

بر اساس گفته کارشناسان شرکت خدمات انفورماتیک، علاوه بر سایت بانک های تحت قرارداد که در شرکت مستقر است این بانک ها در خارج از شرکت نیز یک یا چند سایت بک‌آپ (پشتیبان) دارند.

به گفته این کارشناسان بنابر قرارداد تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری این سایت ها متناسب با تکنولوژی روز جهان بروزرسانی می‌شود.

دلایل تمایل به انتقال

در عین حال گفته می شود یکی از دلایلی که بانک های مذکور سایت های خود را از شرکت خدمات منتقل کرده اند گرانی خدمات و همچنین عدم رعایت اصل مشتری مداری در این شرکت است.

گفته می شود در زمان مدیرعاملی عبد الله طالبی در بانک پارسیان که تصمیم بر انتقال سایت این بانک گرفته و در زمان مدیرعامل فعلی اجرا شد وی در جایی به مزاح گفته بود «ما هرچه درمی آوریم باید به شرکت خدمات بدهیم» البته برخی از فعالان بانک هایی که سایتشان در شرکت خدمات مستقر است و بیشتر با این شرکت نزدیک هستند می گویند دلیلی ندارد شرکت خدمات هر فاکتوری فرستاد ما سریع پرداخت کنیم ما معمولا حداکثر نصف مبلغ مندرج در فاکتور را پرداخت می کنیم و مسئولین مربوطه در شرکت خودشان می‌دانند اگر به این مبلغ راضی نشوند باید چند سال به دنبال دریافت مبلغ فاکتور بدوند و در آخر نیز به همان مبلغ مورد نظر بانک بسنده کنند.

در بحث مشتری مداری نیز تنها کافی است به گفته عسکری مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک استناد کنیم که وی یکی از دلایل اصلاحاتی که قرار است در شرکت خدمات به وجود آید را عدم مشتری مداری در این شرکت ذکر می کند.

البته در عین حال نباید از نظر دور داشت که شرکت خدمات به دلیل برخورداری اعتباری که در سایه اتصال به بانک مرکزی کسب کرده از تمکن مالی بالا و نیروهای نخبه برخوردار است و طبعا خدمات مطلوبتری ارائه می‌کند اما کارشنان اعتقاد دارند چنانچه شرایط یکسان رقابتی به وجود آید شرکت های دیگر بخش خصوصی این مجال و ظرفیت را پیدا می کنند که کیفیت خدمات خود را افزایش دهند.


کد مطلب: 814

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcgrt974ak9q.pra.html?814

تيترآنلاين
  http://titronline.ir