تيترآنلاين - در حوزه حجاب و عفاف برخوردهاي كيفري و قضايي جواب نداده و از اين پس نيز جواب نخواهد داد - نسخه قابل چاپ

در حوزه حجاب و عفاف برخوردهاي كيفري و قضايي جواب نداده و از اين پس نيز جواب نخواهد داد

28 تير 1390 ساعت 19:18

اين حقوقدان با بيان اينكه حجاب نبايد وارد بحث‌هاي امنيتي شود، خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم با اين مساله امنيتي برخورد كنيم، قطعا موفق نخواهيم شد


يك وكيل دادگستري گفت: بحث عفاف بسيار مهم‌تر از بحث حجاب است زيرا عفاف امري دروني و حجاب امري ظاهري است.

عباس شيخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه خانواده و صداوسيما دو عنصر مهم هستند كه مي‌توانند نقش بسيار موثري را در امنيت جامعه ايفا كنند، اظهاركرد: بايد روي اين دو سرمايه‌گذاري كرد، صداوسيما متاسفانه يك طرفه قضاوت مي‌كند و اين تصور را دارد كه با يك جانبه‌نگري مي‌تواند مشكل را حل كند اما اين طور نيست، اگر افراد مختلف اعم از مخالف و موافق نظرات خود را ارائه دهند و تصميم‌گيري را به خانواده‌ها واگذار كنند و به خانواده‌ها از لحاظ فرهنگي آموزش داده شود به جاي نتيجه عكس، نتيجه موافق كسب خواهند كرد.

وي در ادامه افزود: فضاي بسته انسان‌ها را محدود مي‌كند و ما بايد با اشاعه فرهنگ اين فضاي بسته را باز كنيم، البته طوري كه حريم‌ها حفظ شود، زيرا مردم از لحاظ فرهنگ غني ايراني و ديني، حجاب را مي‌پسندند؛ مردم ما مردم بي‌بند و باري نيستند و عمده‌ترين مشكل ما اين است كه مي‌خواهيم اين حيطه را از طريق حقوق جزا، جرم مشهود و برخوردهاي نيروهاي انتظامي حل كنيم كه ممكن نيست و مردم ما مردم اصيلي هستند كه هم حجاب و هم عفاف براي‌شان مهم است.

اين حقوقدان با اشاره به اينكه امنيت اجتماعي به طور مستقيم در قانون تعريف نشده است، بيان كرد: ما اين بحث را از ديدگاه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌دهيم كه يكي از اين ديدگاه‌ها، حقوق جزا است. ما جرايم عليه امنيت را داريم امنيت در آن به نوعي تعريف شده است براي مثال ارسال مدارك محرمانه جرم است يا تحريك مردم به جنگيدن با يكديگر جرم محسوب مي‌شود و بايد از امنيت كشور دفاع كرد، در اين نوع مسائل ما امنيت را تعريف و از آن دفاع مي‌كنيم، اما قانوني كه مستقيم امنيت اجتماعي را تعريف كند، موجود نيست.

شيخ‌الاسلام يكي از وظايف قوه قضائيه در اصل 156 بند 5 را پيشگيري از وقوع جرم اعلام كرد و گفت: امنيت داراي دو وجه است، اول وجه واقعي است كه جامعه بايد از ديد عموم امن باشد و دوم وجه دروني است كه به آن احساس امنيت مي‌گوييم بدين معني كه وقتي نظرسنجي صورت مي‌گيرد، آحاد مردم جامعه احساس مي‌كنند در زندگي از امنيت كافي و لازم برخوردارند و البته اين امنيت جزء تكاليف حاكميت است كه بايد با كمك مردم آن را فراهم كند بنابراين ايجاد امنيت جزء وظايف حاكميت است و اگر مردم واقعا احساس امنيت كنند نوعي پيشگيري از وقوع جرم صورت گرفته است.

وي يادآور شد: وجود نيروهاي انتظامي در خيابان نشانگر پيشگيري از وقوع جرم است، اما ممكن است براي طرح‌هاي نيروي انتظامي مانند طرح عفاف و حجاب بحث‌هاي تئوريك وجود داشته باشد كه آيا مخالف قوانين است يا موافق يا نحوه اجرا درست يا غلط است.

اين حقوقدان با بيان اينكه حجاب نبايد وارد بحث‌هاي امنيتي شود، خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم با اين مساله امنيتي برخورد كنيم، قطعا موفق نخواهيم شد زيرا در حوزه حجاب و عفاف بيشتر از اينكه قوانين كارساز باشد بايد بحث فرهنگ‌سازي را غني كرد، زيرا تاكنون در اين حوزه برخوردهاي كيفري و قضايي جواب نداده و از اين به بعد نيز جواب نخواهد داد اما اگر مردم از طريق فرهنگ‌سازي متقاعد شوند كه انتخاب حجاب‌ بر اساس معيارهايي كه جامعه تعيين مي‌كند به عهده خودشان است قطعا نتيجه بهتري خواهد داشت.

شيخ‌الاسلام با اشاره به قانون مجازات اسلامي ماده 638 يادآور شد: شخصي كه بدون حجاب شرعي در معابر عمومي ديده شود مرتكب جرم شده است و مورد مجازات قرار مي‌گيرد زيرا اين جرم، جرمي مشهود تلقي مي‌شود و نيروهاي انتظامي اجازه برخورد با جرم مشهود را دارد؛ اما اختلافي كه وجود دارد در حيطه حجاب است، زيرا در قانون بيان شده بدون حجاب شرعي، اما اين حجاب معني نشده است برخي مي‌گويند بدون هيچ حجابي، حتي يك روسري و برخي تفسير ديگري دارند.

اين وكيل دادگستري بيان كرد: بحث عفاف بسيار مهمتر از حجاب است زيرا حجاب ظاهري است اما عفاف امري دروني است و مشكل عمده ما حجاب نيست بلكه عفاف است، البته اين بحث اختصاص به كشور ما ندارد و كشورهاي غربي نيز به آن توجه دارند.

وي با اشاره به اينكه همه افراد بايد يك درجه‌اي از عفاف را رعايت كنند، عنوان كرد: تمامي موسسات دولتي كه بودجه به آن‌ها تعلق مي‌گيرد مانند سازمان تبليغات و وزارت ارشاد بايد سهم بيشتري در فعاليت‌هاي اجتماعي داشته باشند و تمامي اين حيطه را به نيروي انتظامي نسپارند، زيرا قطعا جوابي نخواهند گرفت.

اين حقوقدان در پايان با اشاره به اينكه مي‌توانيم بحث حجاب و عفاف را از بحث جرم‌انگاري خارج كنيم، گفت: اگر نتوانيم اين دو امر را از يكديگر جدا كنيم، به مرور زمان قانون از مردم عقب مي‌افتد و قدرت مقابله با مردم را ندارد بنابراين تبديل به يك قانون مطرود و شكست خورده مي‌شود و با داشتن كمي صبر و تحمل و گسترش كار فرهنگي مي‌توانيم اين مشكل را در كشورمان بدون استفاده از ابزارهاي كيفري حل كنيم.


کد مطلب: 2797

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcg.y9xrak9uupr4a.html?2797

تيترآنلاين
  http://titronline.ir