تيترآنلاين - دوباره خوانی یک کتاب، بیشتر به کودکان می آموزد - نسخه قابل چاپ

دوباره خوانی یک کتاب، بیشتر به کودکان می آموزد

نویسنده: ناتاشا بریان ، مترجم : مرجان آقبلاغی

خبرگزاری اسوشيتدپرس , 6 اسفند 1389 ساعت 15:41

کودکانی که یک کتاب برای آنها چند بار خوانده می شود قوه ادراک بالاتری نسبت به کودکان دیگری دارند که کتاب برای آنها فقط یک مرتبه خوانده می شود.


تيترآنلاين - برخی کودکان از والدینشان می خواهند تا برای آنها بارها و بارها یک کتاب را بخوانند و هر بار نیز از آن کتاب لذت می برند . این درخواست شاید در نظر والدین بسیار کسل کننده باشد، اما در حقیقت بچه ها با هر بار خواندن کتاب اطلاعات بیشتری کسب می کنند.

به گزارش تيترآنلاين به نقل از خبرگزاری کتاب ایران ، برخی کودکان از والدینشان می خواهند تا برای آنها بارها و بارها یک کتاب را بخوانند و هر بار نیز از آن کتاب لذت می برند . این درخواست شاید در نظر والدین بسیار کسل کننده باشد، اما در حقیقت بچه ها با هر بار خواندن کتاب اطلاعات بیشتری کسب می کنند.

کودکانی که در خواست می کنند تا برایشان داستان ها تکراری خوانده شود نسبت به بچه هایی که یک کتاب را فقط یک بار می خوانند بیشتر از کتاب می آموزند و لذت می برند.

تحقیقات اخیر دانشگاه ساسکس انگلستان نشان می دهد که دوباره خوانی کتاب داستان به کودکان کمک می کند تا لغات و کلمات جدیدی را به دست بیاورند . شاید از نظر والدین این کاری بی ارزش باشد اما بچه ها مانند روز اول از آن لذت می برند.

"جسیکا هارست" روانشناس و تیم تحقیقاتی وی آزمایشی را بر روی بچه های سه ساله انجام دادند و دو کلمه جدید را که آنها هرگز نشنیده بودند به آنها ارائه دادند . پس از گذشت یک هفته برای گروه اول سه داستان مختلف با همان کلمات جدید و برای گروه دوم تنها یک داستان با همان کلمات جدید گفته شد. پس از یک هفته آنهایی که تنها یک داستان شنیده بودند در بازگویی و به خاطر آوردن و استفاده از کلمات جدید بسیار بهتر از گروهی بودند که سه داستان مختلف شنیده بودند.

این یافته ها نشان می دهد که کتاب های بیشتری که در خانه هستند اگرچه اطلاعات کودکان را بالا می برد اما این به این معنا نیست که با خواندن دوباره کتاب هیچ یادگیری اتفاق نمی افتد. این تحقیقات نشان می دهد تعداد کتاب مهم نیست بلکه دوباره خوانی هر کتاب این امکان را فراهم می کند تا یادگیری بیشتری اتفاق بیفتد.

کودکانی که یک کتاب برای آنها چند بار خوانده می شود قوه ادراک بالاتری نسبت به کودکان دیگری دارند که کتاب برای آنها فقط یک مرتبه خوانده می شود.

کتاب در نخستین مرحله فقط برای کودک نقش یک داستان دارد و دومین بار است که کودک در ذهن خود به تشریح آن می پردازد و در مراحل بعدی به کسب اطلات درباره آن کتاب می رسد. اگر کلمات جدید در متن های مختلف _ مانند گروهی که سه داستان مختلف برای آنها خوانده شد_ به کودکان ارائه شود بچه ها کمتر بر روی آن تمرکز می کنند و کمتر از آن می آموزند.

پس دوباره خوانی یک کتاب برای کودکان نه تنها کسل کننده نیست بلکه به آنها بیشتر می آموزد.


کد مطلب: 1959

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcf.tdyiw6d11giaw.html?1959

تيترآنلاين
  http://titronline.ir