تيترآنلاين - دوئل میان فیس بوک و گوگل - نسخه قابل چاپ

نگاهی به جبهه های جنگ میان ابرقدرت های اینترنتی

دوئل میان فیس بوک و گوگل

عصرارتباط , 25 آبان 1390 ساعت 20:05

در محیط تاریک مردمک‌ها به صورت طبیعی بزرگ‌تر می‌شوند و خانم‌های با مردمک‌های بزرگ‌تر به صورت ناخودآگاه و غریزی به چشم آقایان زیباتر به نظر می‌رسند


وقتی گوگل برای رقابت با شبکه اجتماعی فیس‌بوک اقدام به راه‌اندازی سرویس جدید خود با عنوان گوگل‌پلاس کرد، کاملا مشخص بود که این دو غول اینترنتی بزرگ رسما وارد جنگی شدید برای تصاحب اینترنت شده‌اند. گوگل از بدو پیدایش خود توانست با سرعتی باورنکردنی قله‌های موفقیت را یکی‌یکی فتح کرده و برای مدتی جایگاه خود را به عنوان سلطان بلامنازع اینترنت تثبیت کند اما وقتی پای فیس‌بوک به اینترنت باز شد توانست در مدت‌زمانی کوتاه چنان کاربران را به خود جلب کند که کسی تصورش را هم نمی‌کرد.

فیس‌بوک در حال حاضر 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که در نوع خود یک رکورد دسترسی‌ناپذیر است. نشریه فورچون در یادداشتی با اشاره به اینکه این دو غول بزرگ پنجه در پنجه یکدیگر انداخته و جنگی سخت را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند، نوشت: «‌در طول تاریخ دیرینه رقابت شرکت‌های فناوری، شاید هیچ رقابتی به پیچیدگی و سختی رقابتی که اکنون بین گوگل و فیس‌بوک ایجاد شده، نباشد. دو طرف و طرفداران‌شان هر کدام دلایل خاص خود را برای ترجیح یکی بر دیگری دارند اما واقعیت پیچیده‌تر از این است.»

این دو غول بزرگ در حال حاضر در چندین حوزه به صورت جدی با یکدیگر رقابت دارند و سازوکاری که هر کدام در این حوزه‌ها اتخاذ کرده‌اند بعضا چنان کارامد و خلاقانه است که مشکل بتوان گفت کدام یک در آینده برنده نهایی این میدان خواهد بود.

اولین حوزه مورد رقابت جدی گوگل و فیس‌بوک، تبلیغات اینترنتی است. گوگل تاکنون بیشترین سهم را از بازار تبلیغات به خود اختصاص داده است و در این مدت توانسته فاصله زیاد خود را با رقبایش حفظ کند. بر اساس آمار، 41 درصد از بازار تبلیغات آنلاین آمریکا که حدود 31 میلیارد دلار برآورد شده است، در اختیار گوگل است. گوگل چنان در این عرصه پیشتازی می‌کند که دیگر کسی به آن صرفا به عنوان موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان نگاه نمی‌کند.

البته در این میان وضع فیس‌‌بوک نیز چندان بد نیست. فیس‌بوک ممکن است در حال حاضر قدرت برتر در زمینه تبلیغات اینترنتی نباشد اما درآمد این شرکت از تبلیغات اینترنتی امسال با سرعتی باورنکردنی افزایش یافت. بر اساس آماری که فیس‌بوک ارائه کرده است درآمد این شرکت از تبلیغات اینترنتی در مقایسه با سال قبل 81 درصد افزایش داشت که این مساله زنگ خطر را برای گوگل و دیگر مدعیان این حوزه به صدا درآورده استاما در آینده کدام یک برنده نهایی خواهد بود. واقعیت این است که هر چند گوگل هنوز درآمد بیشتری از بازار تبلیغات اینترنتی دارد اما این شرایط در بلندمدت تغییر خواهد کرد. از همین الان نیز اتفاقاتی در این عرصه رقم می‌خورند که چندان به نفع گوگل نیستند. یکی از آنها این است که شرکت‌های تبلیغاتی ترجیح می‌دهند درآمد خود را صرف تبلیغات در فیس‌بوک کنند که بیش از 800 میلیون کاربر فعال در جهان دارد. علاوه بر این، کاربران مدت‌زمان بیشتری را در فیس‌بوک در مقایسه با هر وب‌سایت دیگری صرف می‌کنند.



بر اساس گزارش‌ها درآمد گوگل از این بازار با نرخ 34 درصدی رو به افزایش است اما این در مقایسه با رشد 81 درصدی فیس‌بوک چندان جالب نیست ولی فیس‌بوک هنوز نتوانسته است از همه امکانات خود به نحو احسن استفاده کند. این شرکت می‌تواند نظر شرکت‌های بزرگی مثل فورد را به خود جلب کند. بسیاری کارشناسان ویژگی «لایک» را یک ویژگی بارز در اینترنت می‌دانند و معتقدند همه دوستدار «لایک» هستند. بنابراین فیس‌بوک می‌تواند با برخی تدابیر خاص سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهد.

درآمد و دیگر هیچ

از دیگر حوزه‌های مورد رقابت بین گوگل و فیس‌بوک درآمد کلی آنهاست. بر اساس آمار، درآمد گوگل 9 برابر بیشتر از فیس‌بوک است و انتظار می‌رود امسال به 38 میلیارد دلار برسد. گفته می‌شود فیس‌بوک تا پایان امسال بتواند درآمد خود را دو برابر کرده و به 3/4 میلیارد دلار برساند.

این درآمد به گوگل این امکان را می‌دهد که دست به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی بزند که برای فیس‌بوک چندان ممکن نیست. گوگل از درآمد خود برای افزایش محبوبیت و رشد استفاده می‌کند. در سال جاری، گوگل 5/12 میلیارد دلار (یعنی سه برابر فیس‌بوک) صرف خـرید کارخانه موتورولا کرد. این از جمله مواردی است کـه گوگل هـنوز در برابر فیـس‌بوک جـای مانـور فـراوانـی دارد. هر چند فیس‌بوک نیز تاکـنون بیـکار ننــشـستـه است اما با توجه به حـجم گـسترده سرمایــه‌گـذاری گـوگل رقــابـت با این غـول دست‌ کـم در این عـرصـه کار چندان ساده‌ای نیست.

جذب نخبگان

یکی دیگر از عرصه‌های مهمی که این دو غول بزرگ به شدت در آن با یکدیگر رقابت دارند، جذب نخبگان است. گوگل همواره تلاش کرده است که افراد مستعد و نخبگان خود را حفظ کند اما در این راه مرتکب برخی سیاست‌گذاری‌های غلط شد که ضررهای جبران‌ناپذیری برای آن در پی داشت. گوگل برای جلوگیری از مهاجرت نسل دیگری از نخبگان خود پیشنهاد افزایش حقوق چشمگیری داد. بسیاری از این نخبگان در واقع با پیشنهاد فریبنده‌تر از سوی فیس‌بوک تصمیم به ترک گوگل می‌گرفتند. گوگل که متوجه این پیشنهادات شد تدابیر دیگری را نیز اتخاذ کرد که نخبگان خود را دلگرم کند. در واقع گوگل برای حفظ جایگاه خود در این عرصه مجبور به تحمل هزینه‌های فراوانی شد. در این میان، فیس‌بوک سابقه بهتری از خود بر جا گذاشت. این شرکت توانست بهترین نخبگان گوگل را جذب کند. چهار نفر از 11 مدیر ارشد فیس‌بوک از نخبگان پیشین گوگل هستند؛ شامل «شرلی سندبرگ» و «دیوید فیشر».

این دو شرکت تاکنون هزینه فراوانی برای حفظ نخبگان خود تقبل کرده‌اند اما صرف‌نظر از هزینه‌ها آنها یک محیط ناامن را نیز برای خود به وجود آورده‌اند. هر کدام از آنها در حال حاضر نگران نیروی انسانی خود هستند.

از این منظر آنها اخیرا تصمیم گرفته‌اند ضمن امضای برخی توافقات دوجانبه عملا سیاست‌هایی اتخاذ نکنند که باعث فراری شدن نیروی انسانی آنها شود.

هر چند فیس‌بوک از این منظر سیاست‌های بهتری در مقایسه با گوگل اتخاذ کرده است اما با توجه به اینکه گوگل درآمد بیشتری دارد بهتر می‌تواند نخبگان را با پیشنهادات مالی جذب کند.


کد مطلب: 3542

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcf.jdmiw6dt0giaw.html?3542

تيترآنلاين
  http://titronline.ir