تيترآنلاين - عصر رفاقت های شارژی - نسخه قابل چاپ

عصر رفاقت های شارژی

1 دی 1390 ساعت 15:24

یاد كرسی های زغالی بخیر و آن همه شب نشینی چشم در چشم و رو در رو كه تمام خانواده از رنگ پریدگی و رخساره زرد هم پی به احوالات یكدیگر می بردند


یاد كرسی های زغالی بخیر و آن همه شب نشینی چشم در چشم و رو در رو كه تمام خانواده از رنگ پریدگی و رخساره زرد هم پی به احوالات یكدیگر می بردند.

ویژگی ایرانی ها از دیر باز همین احوال پرسی ها و تعارف كردن زیاد بوده است كه زبانزد عام و خاص شد. یعنی احوال پرسی های ایرانیان آنقدر دامنه دار بوده است كه به پرسمان از چگونگی احوالات عروس عمه دختر خاله و داماد دایی باجناق هم می رسید.

این در حالی است كه در فرهنگ غرب به جای پرسیدن از احوال خوش و ناخوش یكدیگر و اطلاع یافتن از هم به تعریف از آب و هوا و لباس و غذا ختم می شود و دو نفر در انگلستان كه به هم می رسند درباره هوای آفتابی و ابری بودن لندن در روز با هم بحث می كنند.

ولی این روزها هستند افرادی كه اگر سراغی از دوستان گذشته می گیرند، جواب كوتاهی دریافت می كنند كه 'شرمنده! شار‍ژ نداشتم ' و آن هم حس احوال پرسی به راحتی با یك پیامك توجیه می شود تا دیگر رنگ رخساره خبر از سر درون ندهد.

'بعد از دو ماه چشم به راهی و ناامید/ امروز صبح ساعت ده SMS رسید - راضی به زحمت تو نبودم اگر چه سخت/ قلبم در انتظار جواب تو می تپید - چیزی ننوشته بودی ولی /از لفظ واژه ها آهنگ قلب تو را می توان شنید'.

با ورود به دنیای مدرن و فن ابزار، بسیاری از این دوستی ها بین افراد در عصر اطلاعات تبدیل به ' دوری و دوستی ' شده است و برخی از تجهیزات مدرن مبدل واسطه های اجتماعی شده اند.

واسطه های اجتماعی در باب علوم ارتباطات به گونه ای است كه فرد یا افراد از طریق ابزارهای رسانه ای با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند و به صورت گسترده یك شبكه اجتماعی را تشكیل می دهند.

با ورود به دهه پایانی قرن بیستم كه قرن ارتباطات و انفجار اطلاعات نامگذاری شد، تجهیزات ارتباط گیری نیز رشد یافت و در این بین تلفن در صدر این تجهیزات قرار گرفت كه وسیله كوچكی از نسل تلفن تحت نام' تلفن همراه ' یا ' موبایل ' نقش بیشتری در ارتباطات به خود اختصاص داد و تقاضا برای خرید و داشتن این تلفن متحرك كوچك كم حجم نیز در بین جوامع اجتماعی گسترش یافت.

در این بین عبارت ها و گزاره هایی مانند' من اعتبار ندارم '،' من شارژ نیستم' ، ' شارژم دارد تمام می شود ' و از این دست گزاره ها، هشداری برای طرف مقابل است تا محترمانه پایان ارتباط را اعلام كند.

اگر خدایی نكرده،‌ دوستی پدرش فوت كرده باشد به جای تسلای خاطر با زبان الكن و ارتباط عاطفی، تنها به یك پیامك و پیام كوتاه با ارسال ' تسلیت ' بسنده می شود و این یعنی حساب و كتاب دوستی ها را اعتبار و شارژ خط تلفن تعیین می كنند.

یك جامعه شناس علوم ارتباطات در این ارتباط گفت :بخشی از دوستی ها و رفاقت نسل جوان، ‌اعتباری است و این خاصیت حركت به سمت جهان ابزارگراست كه ابزارها، ' سطح دوستی ها ' و نه نوع دوستی ها، ‌را تعیین می كنند.

'ثریا صالحی' در گفت وگو با ایرنا افزود:ارتباطات اجتماعی بین افراد درقالب ' گفتمان ' صورت می گیرد و خود گفتمان زیربنای بسیاری از علوم اجتماعی، نظیر انسان ‌شناسی، زبان‌شناسی اجتماعی، جامعه ‌شناسی، ارتباطات اجتماعی و علوم ارتباطات است و حتی در جهان كنونی نیز ایجاد یك پدیده صنعتی دارای گفتمان می باشد كه این گفتمان در صنعت یك گفتمان ادراكی است.

وی گفت:در دایره علوم ارتباطات گفتمان از واژه فرانسوی dis-koor discours به معنی گفت ‌وگو و محاوره و یا گفتار عام پا گرفته اما این تنها یك تعریف علمی است كه ممكن است كاربردی نباشد و نوع و سطح گفتمان چیزی فرای این ایده و نظر باشد.

وی گفت: یكی از مهم‌ترین شاخصه‏های دنیای نوین، پدیداری رسانه‏های ارتباط جمعی می باشد كه به عقیده برخی از دانشمندان ، دنیای مدرن را از دنیای سنتی جدا كرده و بشر را با یك تجربه تازه اجتماعی روبرو ساخته است و تمامی رسانه‏ها از یك ویژگی مشترك بهره مند هستند و آن پیام رسانی است.

وی گفت:مزایا و معایب تلفن همراه بسیار زیاد است اما رفتارهای اجتماعی باید به گونه ای نباشد كه وسیله ای جایگزین برای ارتباطات چهره به چهره در افراد باشد.

به گفته وی ،اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد (ITU) از جمله نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد است كه مطالعات خود در زمینه معایب و مزایای تلفن همراه و تاثیرات آن بر ساختارهای اجتماعی را اكنون در دست تهیه و تدوین دارد و به عنوان یك كار بزرگ پژوهشی آن را بررسی می كند.

وی یادآور شد:بررسی این نهاد نشان می دهد كه در سه سال اخیر افزون بر 1.8 تریلیون ‌پیامك فرستاده شد این رقم در سال 2010 به بیش از 6.1 تریلیون ‌پیامك افزایش یافت.

این كارشناس افزود:‌ این ارقام به معنای شتاب جنون انگیز به سمت بهره گیری از ابزار است و باید در این زمینه احتیاط را شرط عقل قرار داد.


کد مطلب: 3786

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcf.cdmiw6devgiaw.html?3786

تيترآنلاين
  http://titronline.ir