تيترآنلاين - نبرد شاسی‌بلندها برای تسخیر بازار خودرو - نسخه قابل چاپ

نبرد شاسی‌بلندها برای تسخیر بازار خودرو

2 شهريور 1389 ساعت 16:22

تهيه کننده : فرج‌الله حسن‌پور

حتما برای شما هم این پرسش پیش آمده که چرا اخیرا خودروهای شاسی‌بلند را هر کجا که می‌روید در خیابان‌ها می‌بینید و به اصطلاح «تو چشم هستند». در چند سال اخیر آنقدر خودروی شاسی‌بلند وارد کشور شده که دیگر برای مردم تازگی ندارد؛


تيترآنلاين - حتما برای شما هم این پرسش پیش آمده که چرا اخیرا خودروهای شاسی‌بلند را هر کجا که می‌روید در خیابان‌ها می‌بینید و به اصطلاح «تو چشم هستند». در چند سال اخیر آنقدر خودروی شاسی‌بلند وارد کشور شده که دیگر برای مردم تازگی ندارد؛ شاید «تنوع در خرید» بانی این تغییر ذائقه باشد و شاید هم خصوصیات منحصر به فرد این خودروها. بسیاری از مردم اطلاعات کمی درباره این خودروها دارند طوری که تصور مردم زمانی بر این بود که این خودروها را مدیران شرکت‌ها می‌توانند سوار شوند اما بعدها با دیدن جوانانی خوش‌ذوق پشت فرمان آنها پی به باطل بودن فرضیه خود بردند. عملکرد مناسب این خودروها در «خیابان» و «بیابان» موجب شده دیگر کمتر کسی خودروهای سواری را تنها گزینه انتخاب خودرو بداند. در این گزارش برآنیم تا از شاسی‌بلندهای «جیپ شهباز» تا «پورشه کاین» را که از ابتدای صنعت خودرو تاکنون وارد کشور شده‌اند، برشماریم.

از آهوی بیابان تا پورشه آلمان

روزگاری در ایران در دهه 40 و 50 «جیپ و آهو بیابان در کنار سیمرغ» یکه‌تاز جاده‌های خاکی شهر و روستا‌ها بودند. بعدها این نگرش میان مردم شکل گرفت که شهر باید زیر چرخ «سواری»ها باشد نه امثال جیپ. زمانی که نیسان‌پاترول فرصت عرض‌اندام پیدا کرد آن را تنها در اختیار مدیران رده‌بالا می‌دانستند. این شاسی‌بلند 4 سیلندر قدرتی معادل 140 اسب بخار تولید می‌کند؛ خودرویی که به دلیل مصرف زیاد سوخت چند سالی هست از شرکت پارس‌خودرو رفته است. بیشتر شاسی‌بلند‌های موجود وارداتی‌اند و تنها چند برند در داخل مونتاژ می‌شوند. ایران‌خودرو سوزوکی گرند‌ویتارا را در پرونده خود می‌بیند و پارس‌خودرو نیز رونیز، پیکاپ و مورانو را. شاسی‌بلندها خودروهایی گران محسوب می‌شوند و شاید به همین خاطر قبلا مدیران شرکت‌ها از آنها بیشتر استفاده می‌کردند. خودروسازان داخلی نیز به دلیل فروش پایین آنها کمتر به صنعتی‌سازی توجه کرده‌اند و این موضوع آنها را به مونتاژکار محض تبدیل کرده است.

رونیز از موتوری 4 سیلندر همانند خودروهای سواری بهره می‌برد و می‌تواند تا 140 اسب‌بخار قدرت تولید کند. برای خرید این خودروی ژاپنی باید 31 میلیون تومان بپردازید اما مدل کم‌کارکرده آن را نیز با 26 میلیون تومان می‌توانید صاحب شوید. پیکاپ که خودرویی در کلاس تویوتا هایلوکس است بیشتر در حوالی بازار می‌توانید آن را ببینید. مدل 2008 این 2 خودرو توان 163 اسب‌بخاری دارد اما قیمت آنها قدری با هم متفاوت است. هایلوکس جدیدتر گران‌تر نیز شده و خرید آن 43 میلیون از حساب بانکی شما کم خواهد کرد.

ویتارا نیز قیمتی معادل 38 میلیون تومان دارد اما در مقایسه با دیگر شاسی‌بلندهای بازار از موتور کم‌حجم‌تری برخوردار است. این ویژگی آن را تبدیل به خودرویی کاملا شهری کرده است. سال گذشته ایران‌خودرویی‌ها مجوز مونتاژ گونه پرقدرت‌تر آن را از سوزوکی ژاپن دریافت کردند. از مونتاژ داخل‌ها که بگذریم، حق انتخاب در وارداتی‌ها تصاعدی اوج می‌گیرد. هم‌اکنون بیش از 20نوع خودروي شاسی‌بلند وارداتی در جاده‌های کشور موجود هستند. از این بین، پاجرو به عنوان پیشکسوت در این زمینه، پرادو دودر و چهاردر، سانتافه و مورانو شاید از همه بیشتر متقاضی خرید داشته باشند. قیمت بالای برندهای لوکس بنز و BMW به عنوان دافعه‌ای بزرگ برای آنها تلقی می‌شود. وارداتی‌ها همه از حجم‌ موتور و قدرتی بیشتر بهره‌مندند طوری که بیشتر آنها در کلاس 5/3 و 4 لیتری و قدرت‌ بالای 200 اسب‌بخار برای هم شانه می‌کشند. 

محبوب‌ترین شاسی‌بلند

در بین شاسی‌بلند‌ها سانتافه از همه بیشتر توانسته مشتری‌ها را به خود جلب کند. این کره‌ای زیبا قیمتی معادل 60 میلیون تومان دارد اما ‌کارکرده آن را با 57میلیون تومان نیز می‌توانید صاحب شوید. دیگر همه‌ می‌دانند خودروهای ژاپنی گران‌تر از کره‌ای‌ها هستند. تویوتا پرادو چهاردر مدل 2010 قیمتی تا 94 میلیون تومان دارد. مدل دودر و جمع ‌و جور این شرکت نیز با وجود اینکه همان حجم موتور و قدرت را دارد 20میلیون تومان ارزان‌تر از برادر بزرگ‌ خود است. نیسان مورانو با وجود اینکه «مونتاژی» است اما ویژگی‌هایش آن را از رفقای پارس‌خودرویی خود جدا کرده است. مدل 2010 این خودرو 266 اسب‌بخار قدرت و قیمتی برابر با 85 میلیون تومان دارد که از سانتافه گران‌تر اما از پرادو ارزان‌تر است. پارس‌خودرو درصدد واردات مدل جدید این خودرو است اما کیااسپورتیج رفیق خود را تنها نگذاشته و با عرضه کیااسپورتیج، هیوندای را در به دست آوردن بازار شاسی‌بلند‌های ایران یاری کرده است. این خودرو که ظاهري کوچک‌تر از دیگران دارد، موتوری 7/2 لیتری و قدرتی 175 اسبی دارد که قیمت آن را نمایشگاه‌داران پایتخت 42 میلیون تومان اعلام کرده‌اند. مدل 2011 این خودرو با ظاهری جدید و آراسته در راه است. کیا «موهاوی» شاسی‌بلند غول‌پیکری است که توانسته مورانو را تقریبا از دور خارج کند. این خودرو 6 سیلندر اشتهای عجیبی نسبت به بنزین به حجم موتور 6/4 لیتری دارد اما در مقابل قدرتی برابر با 375 اسب‌بخار تولید می‌کند که خود رکوردی در میان شاسی‌بلندهای موجود است. کیاسورنتو، جایگزین احتمالی زانتیای سیتروئن و هیوندای‌توسان را هم می‌توان به جمع شاسی‌بلندهای موفق بازار افزود بویژه کیاسورنتوی نسل قدیمی‌تر. سورنتو برای مدل 2010 با موتوری 5/3 لیتری و قدرت 273اسب‌بخار قیمتی معادل 52 میلیون را به خود می‌بیند در حالی‌که مدل 2009 آن با قدرت کمتر 40 میلیون تومان بیشتر نمی‌ارزد. این خودروها همگی در محدوده قیمتی 40 تا 80 میلیون تومان هستند، شاسی‌بلندهای لوکس با قیمت‌های بالای یکصد میلیون تومان از شرایط متفاوتی برخوردارند. تویوتا، پورشه، بنز و BMW با عرضه محصولاتی نظیر تویوتا لندکروز و لکسوزRX350، X3 BMW و X6 و بنز CLKو ML350 و پورشه کاین سهم ناچیزی از این بازار نوظهور در داخل را از آن خود کرده‌اند. لندکروز 104 و لکسوز 108 میلیون تومان قیمت دارند در حالی که شاید بیشتر مشتریان لکسوز را به دلیل زیبایی‌های ظاهری و قدرت بالا می‌پسندند. BMW هم با عرضه 2محصول یکی با قیمت 120 و دیگری 240 میلیون تومان رکورددار قیمت در این بخش از خودروهاست. اگر از آن دسته افرادی هستید که تنها سواری بنز و آن هم از نوع شاسی‌بلند را ترجیح می‌دهید باید 150 تا 180 میلیون تومان را کنار بگذارید. دیگر خودرو لوکس‌ساز آلمانی با تنها یک محصول خود فعلا در جاده‌ها دیده شده و آن هم پورشه کاین است. این غول 290 اسب‌بخاری قیمتی معادل 135 میلیون تومان دارد.

حال که خودروهای شاسی‌بلند بازاری را در کشور به راه انداخته‌اند و خودروسازان خارجی هر کدام به نوعی سعی در به دست آوردن آن دارند، بهتر است خودروسازان داخلی نیز فکری برای پس گرفتن این بازار بکنند و با متنوع کردن محصولات خود در مسیر جهانی شدن گام‌های نخست را در این بخش بردارند. واردات این خودروها از ابتدای سال متوقف بوده اما تقاضا همچنان باقی‌ است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بومی کردن تولید این خودروها باشد.

شاسي‌ بلند نوستالژيك 

پاترول محبوب‌ترین شاسی‌بلند سال‌های نه چندان دور کشور با فشار تکنولوژی و حضور خودروهای مبتنی بر نیاز روز اکنون دیگر از گردونه رقابت در این عرصه حذف شده است. این خودرو که برای پاسخگویی به احتیاجات ارتش ژاپن (نیاز به اتومبیل‌هاى پرقدرت بیابانى) در سال ١٩٥١ از شرکت نیسان متولد شد، توانست سال‌ها البته با تغییرات فراوان در اتاق، موتور و تجهیزات داخلی در بسیاری از کشورهای جهان خود را تبدیل به مطرح‌ترین گزینه در خودروهای شاسی‌بلند کند. نیسان‌پاترول در دو گونه 4 در و 2 در، شاسى بلند و شاسى‌کوتاه عرضه شد و به محبوبیت ویژه‌ای در کشورهایى نظیر انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک دست یافت. طراحی و تولید این خودرو که در سرزمین مادری خود به نیسان‌سافاری معروف است به سال‌های 1980 تا 1987 بازمی‌گردد و در ایران ‌نیز شرکت پارس‌خودرو در سال 1365 خط تولید آن را راه‌اندازی كرد و تا حدود 20 سال از محبوبیت آن نهایت استفاده را برد تا اینکه در سال 81 ناخواسته و برخلاف میل دوستدارانش به دلیل مصرف سوخت زیاد و تکنولوژی قدیمی برای همیشه از خط تولید مجبور به خداحافظی شد.


کد مطلب: 810

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdccaxq482bqs.la2.html?810

تيترآنلاين
  http://titronline.ir