تيترآنلاين - وابستگي کودکان به رايانه، قدرت خلاقيت آنها را تحت تاثير قرار مي دهد - نسخه قابل چاپ

وابستگي کودکان به رايانه، قدرت خلاقيت آنها را تحت تاثير قرار مي دهد

20 ارديبهشت 1390 ساعت 15:03

دانش آموزانی که برای نوشتن یک داستان خلاقانه، از کاغذ و قلم استفاده می کنند، تقریبا دو برابر دانش آموزانی که از رایانه استفاده می کنند، قدرت ایده پردازی دارند


تازه ترین یافته های پژوهشگران نشان می دهد وابستگی بیش از حد کودکان به رایانه، قدرت خلاقیت و تفکر آنها را کاهش می دهد.

به موجب نتایج بررسی پژوهشگران استرالیایی، وابستگی بیش از حد کودکان به فناوری از جمله رایانه ممکن است تاثیر زیانباری بر قدرت خلاقیت آنها بگذارد.

به موجب نتایج این بررسی که از سیصد دانش آموز کلاس پنجم و ششم ابتدایی به عمل آمد، دانش آموزان از نوشتن تکالیف با کاغذ و قلم، و بدون استفاده از رایانه هراس دارند چرا که رایانه به راحتی غلطهای املایی آنها را تصحیح می کند.

به موجب این بررسی، کودکانی که به این نرم افزار رایانه ای وابسته می شوند، به علت نگرانی از غلطهای املایی، کمتر از کاغذ و قلم برای نوشتن تکالیفشان استفاده می کنند.

استفاده دانش آموزان از نرم افزاری که بلافاصله غلطهای املایی و گرامری آنها را تذکر می دهد، ممکن است در الگوهای تفکر اختلال ایجاد کند و مانع ایده پردازی شود.

برای مثال دانش آموزانی که برای نوشتن یک داستان خلاقانه، از کاغذ و قلم استفاده می کنند، تقریبا دو برابر دانش آموزانی که از رایانه استفاده می کنند، قدرت ایده پردازی دارند. در این بررسی، از دانش آموزان خواسته شد یک انشا بنویسند.

نتایج نشان داد کودکانی که از کاغذ و قلم استفاده کردند، انشای خود را زودتر به اتمام رساندند و نسبت به کودکانی که از صفحه کلید رایانه برای نوشتن استفاده کردند،‌ نکات نوشتاری و دستوری، جمله بندیها، حرکت گذاریها، ارتباط منطقی جملات را بیشتر رعایت کردند و از ایده پردازی بیشتری برخوردار بودند.

نتایج یک بررسی دیگر که از دانش آموزان سال دوم، چهارم و ششم ابتدایی به عمل آمد نشان داد کودکانی که از کاغذ و قلم برای نوشتن استفاده کردند، حدود دو برابر کودکانی که انشای خود را با رایانه تایپ کردند، ایده های خلاقانه داشتند.

به گفته کیمبرلی اوبرین، روانشناس استرالیایی، سرپرست گروه تحقیق، استفاده از رایانه باعث می شود نویسندگان، بیش از آنکه روی ایده ها و مطالبی که می خواهند بنویسند تمرکز کنند، به ویرایش غلطهای املایی خود توجه کنند، در صورتی که بهتر است ویرایش جملات را به آخر موکول کنند.

وی با بیان اینکه مهارتهای نوشتاری کودکان بین سنین هشت تا ده سال تقویت می شود، از معلمان و والدین خواست کیفیت مهارتهای نوشتاری کودکان را ارزیابی کنند. خبرگزاری شینهوا به نقل از این روانشناس استرالیایی اعلام کرد با اینکه رایانه ابزار خوبی برای تصحیح غلطهای املایی است، اما رایانه نباید کاملا جایگزین کاغذ و قلم شود.


کد مطلب: 2397

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcc.oqia2bq1mla82.html?2397

تيترآنلاين
  http://titronline.ir