تيترآنلاين - سیاست‌های بین‌المللی به دنبال منزوی کردن ترافیک هوایی ایران - نسخه قابل چاپ

سیاست‌های بین‌المللی به دنبال منزوی کردن ترافیک هوایی ایران

میراث فرهنگی , 19 خرداد 1391 ساعت 17:26

کشور ایران از لحاظ جغرافیایی بسیار مطلوب و مناسب برای انواع پروازهاست اما سیاستهای بین‌المللی سعی بر محدودیت ناوگان هوایی ایران دارد


به دنبال رشد 25 درصدی پروازهای عبوری در سال گذشته، که بیانگر رشد قابل توجهی از پروازهای عبوری است برخی کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی کشور معتقدند که عراق و افغانستان گزینه‌های مهمی برای دور زدن ایران هستند.به عبارتی برخی ایرلاین‌های خارجی از دو کشور همسایه ایران برای تردد هوایی بهره‌مند می‌شوند و این موضوع در آینده می‌تواند نگران‌کننده باشد.
 
ترافیک‌های هوایی از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در توسعه اقتصادی صنعت حمل و نقل هوایی کشور نقش بسزایی داشته باشد و با توجه به این‌که ایران دارای مرزهای هوایی‌ مناسب است می‌تواند شرایط مناسب برای پروازهای عبوری ایجاد کند.

ابراهیم شوشتری در گفت و گو CHN، گفت:«کشور ایران از لحاظ جغرافیایی بسیار مطلوب و مناسب برای انواع پروازهاست اما سیاستهای بین‌المللی سعی بر محدودیت ناوگان هوایی ایران دارد.»

وی با ارائه مثالی تشریح کرد:«با توجه به همسایگی کشور افغانستان، و با توجه به جریان ترافیک که از آسیا(آسیای جنوب شرقی و آسیا) است، در نتیجه برای سفر مجبورند از مرز هوایی ایران گذر کنند اما کشورهای اروپایی برخی ترافیک‌ها را به شکلی برنامه‌ریزی کردند که از افغانستان برای عبور استفاده می‌کنند و یا به عبارتی ایران را دور می‌زنند. و به این شکل به اروپای شرقی سفر می‌کنند.»

به گفته وی، حتی در برخی مواقع از کشور عراق به عنوان مرز هوایی استفاده می‌کنند.این در حالی است که شاخص‌ترین مسیرهای بین‌المللی در آسمان ایران، دو گروه هستند؛ یکی مسیرهایی که از شمال غرب وارد کشور می‌شوند و با عبور از شهرهای زنجان، تهران، کرمان و زاهدان به جنوب شرق کشور- مرز هوایی پاکستان- می‌پیوندند و دیگری مسیرهایی که از شمال و شمال غرب وارد می‌شوند و در مرز جنوب به مسیرهای هوایی کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌پیوندند.

شوشتری اضافه کرد:«در مرزهای هوایی راههای مستقیم و دو طرفه بسیار حائز اهمیت است در نتیجه باید راه مستقیم برای تردد در مسیرهای اصلی هوایی کشور ایجاد شود تا برای توسعه ترافیک‌های هوایی مشکلی نباشد.»

معاون عملیات شرکت فرودگاههای کشور در ادامه اذعان داشت:« ما می‌خواهیم راههای راست در مسیرهای اصلی هوایی ایجاد کنیم و باید این مسیرها به شکل رفت و برگشت باشد .به عبارتی می‌خواهیم که راههای هوایی را طور ساماندهی کنیم که مشکل راههای مستقیم و موازی را نداشته باشیم.»

معاون عملیات شرکت فرودگاههای کشور با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی برای منزوی کردن ناوگان هوایی ایران گفت:«کشورهای غربی با سیاست‌های بین‌المللی خود در تلاشند تا ناوگان هوایی کشور را به انزوا بکشانند و این امر در خصوص ترافیک هوایی نیز صادق است.»

وی تاکید کرد:« در شرایطی که بخواهیم امنیت‌ هوایی را ارتقاء دهیم باید ترافیک‌‌های هوایی را افزایش دهیم و این موضوعی است که با مسئولان دولتی کشور در این‌مورد به تفاهم رسیده ایم.»

شوشتری یادآور شد:«ما به دنبال مسیرهای مستقیم هستیم و باید این مسیرها بیش از پیش در کشور تاسیس‌گردد تا پاسخگوی نیاز همه شرکتهای هواپیمایی بزرگ در دنیا باشد.»

به گفته وی،باید در کشور همه بخش‌های نظامی و غیر نظامی هماهنگ باشند تا با تاسیس راه مستقیم و موازی هوایی ترافیک بیشتری را جذب کنیم.»


کد مطلب: 4791

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcc.oq0a2bqmsla82.html?4791

تيترآنلاين
  http://titronline.ir