تيترآنلاين - نزدیکی قیمت‌‌ خودروسازان با نرخ‌های‌ دلالی بازار برای چیست؟ - نسخه قابل چاپ

نزدیکی قیمت‌‌ خودروسازان با نرخ‌های‌ دلالی بازار برای چیست؟

5 اسفند 1391 ساعت 8:06

چرا با آزاد شدن واردات خودرو به شدیدترین وجه مخالفت میکنید؟ واقعاً دلیلشون چیه؟


طی ماه‌های اخیر افزایش نجومی و ناگهانی قیمت خودرو در بازار شوک غیرمنتظره‌ای را به مصرف کنندگان خودرو وارد کرد و قیمت‌گذاری دولتی‌های در دامنه قیمت‌های غیرواقعی و دلالی بازار بر حاشیه‌های این بحث‌ها افزود.

کاربران خبرگزاری فارس پس از انتشار سلسله گزارش‌هایی درباره آشفته بازار خودرو نظراتی را در صفحه آخرین گزارش با عنوان "نرخ‌های مصوب خودرو، قیمت‌های ‌بازار را تا 6 میلیون تومان افزایش داد"درج کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

* معصومه: مردم به کجا می توانند از سازمان حمایت از تولید کننده شکایت کنند؟ مردم مقصر را سازمان حمایت می دانند.

*مصطفی:شرکت مدیران خودرو علی رغم الزام سازمان حمایت(مصاحبه آقای میرآخورلو با ایسنا) به کاهش قیمت خودرو X33 به 55 میلیون و کمی بالاتر از قیمت محاسباتی در اوایل اسفند ،تاکنون اقدامی نکرده است که منتظریم سازمان حمایت در حمایت از مصرف کنندگان مداخله کند. توضیح اینکه این شرکت قیمت این خودرو را سه هفته پیش به بالاترین حد خود در بازار دلالی و نه تجاری افزایش داده است که مصرف کنندگان را با افزایش 23 میلیونی قیمت این خودرو در شوک و بهت برد(افزایش 52درصدی)! این شرکت همچنین به دنبال فروش X33 به همین قیمت به پیش خریدکنندگان در چند ماه اخیر است که به هنگام ثبت نام 70درصد قیمت رسمی آن زمان خودرو(41600000) را به مبلغ (29100000) پرداخت کرده اند و این در حالی است که می توانستند همان زمان این خودرو را در بازار آزاد 46میلیون تومان بخرند اما با پیش خرید، این شرکت را حمایت کرده اند و 70درصد پول خودرو را هم پرداخت کرده اند اما الان شرکت مدیران خودرو تنها با اشاره به یک بند در قرارداد که خودرو به قیمت رسمی زمان تحویل خواهد بود، به شرکا و ثبت نام کنندگان اجحاف و ظلم می کند و به گرانفروشی و نوعی معامله رباگونه رو آورده است؛چراکه منظور از قیمت روز، تغییر قیمت طیبعی خودرو بوده است و نه تغییر مبنای محاسباتی قیمت خودرو که به طور صد در صدی به نفع خودروسازان رقم خورده است و راه انسانی و اسلامی و حرفه ای این است که شرکت مدیران خودرو با عنایت به مباحث اشاره شده اولا قیمت X33 را در سطح قیمت محاسباتی تعیین می کرد و ثانیا به پیش خریدکنندگان، این خودرو را با قیمتی پایین تر از قیمت محاسباتی عرضه می کرد که در این صورت مصرف کنندگان کمتر ضرر می کردند و این شرکت هم در میان مردم به خوشنامی مشهور می شد؛ هرچند هنوز برای تغییر و اصلاح رفتار دیر نشده است؛ اگرنه سازمان حمایت باید از ابزار حکومتی خود در جهت احقاق حق مردم استفاده نماید.

* احمد: چرا هیچکس از خبرنگاران و نمایندگان خبرگزاری‌ها یک بار از مدیران خودروسازها و وزارت صنایع و معدن سئوال نمی‌کنید که چرا بجای حل مشکل دنبال پاک کردن صورت مسئله هستید؟

وقتی خود نمایندگی‌های خودروسازان اقدام به خرید خودروهای ثبت نامی میکنن و سپس همون خودروها رو در نمایندگی با قیمت آزاد میفروشن شما چطور انتظار دارید دلالی حذف بشه؟ چرا خودروسازان با این دلالی مقابله نمیکنن؟ واقعاً دلیلش چیه؟ ایا توانایی نظارت بر نمایندگی های خودشون رو ندارن یا منافعی در افزایش بی رویه قیمت خودرو در بازار آزاد برای آن ها نهفته است؟

چرا یک بار از مسئولین و متولیان صنعت خودرو و وزارت صنایع و معادن سئوال نمیکنید که چرا با آزاد شدن واردات خودرو به شدیدترین وجه مخالفت میکنید؟ واقعاً دلیلشون چیه؟ مگه به گفته خودشون توانایی رقابت با خودروسازان خارجی رو ندارن؟ مگه مدعی تولید خودروهای لوکس با کیفیت بسیار بالا و قیمت پایین نیستن؟ مگه خودشون نمیگن ایرانی شایسته بهترین هاست؟ از شما سئوال میکنم کدام بهترین؟...

*حاتمی: شما را بخدا داد دل ما رو از خودروسازان بگیرید. اینجانب در مردادماه 91 برای پارس تندر ثبت نام کردم و 13.500 واریز نمودم و قرار تحویل اسفند91 می باشد.اون موقع دلار 1700 تومان بود.حالا با توجه به افزایش قیمت خودرو خواهش می کنیم مابقی وجه خودرو را به قیمت سابق محاسبه کنند تا بتوانیم پولش را واریز کنیم.آخر یک بازنشسته که با هزار زحمت این پول را فراهم کرده از کجا بیاورد.
ممنونم از توجه شما

* رنجبر: دولتا خودروی ارزانم آرزوست

چندسال بود داشتم پول جمع میکردم یه خودرو صفر در حد پراید بگیرم و تا دو ماه پیش موفق شده بودم مقدار زیادی از مبلغش رو کناربزارم ولی با افزایش قیمت ناگهانی خودرو دیگه نمیتونم حتی این خودرو رو بگیرم . نمیدونم چند سال دیگه باید کارکنم تا بتونم یه چیزی شبیه این خودرو رو بگیرم

* رضا: مدیرانی که چندین مدرک دکترای اقتصادی و مدیریت دارند توجه کنند: چطور انتظار کاهش قیمت در بازار را دارند وقتی با یک کم تامل در نحوه عرضه می توان به پاسخ رسید.

پیش فروش قطعی : 34 میلیون به مدت 3 ماه در نزد خودرو ساز + 2 میلیون زمان تحویل خودرو بدون هیچ سود مشارکتی یعنی یک خودرو در حدود 38 میلیون و در مقابل منت می گذارند که در مقابل این مشارکت قیمت خودرو را در عوض این سپرده گذاری برابر آن زمان که ثبت نام کرده اند محاسبه می کنند. پس خرید از دلال منصفانه تر است.مشکل تنها عدم عرضه از سوی خودروسازان است که باعث افزایش قیمت ها و رانت گردیده.پیش فروش ها خود دلیل این آشفته بازار است.خودرو ساز تمام شرایط نا متعارف خرید را بر مردم تحمیل می کنند چرا باید هزینه چندین ماه عدم تولید خودرو سازان را مردم بدهند.تمام این مشکلات در معاملات خلاف قوانین اسلامی اتفاق می افتد. متاسفانه مدیران در پی جبران هزینه های حاصل از عدم کارایی خود از جیب مردم هستند و امروز انگار هیچ کس از خشم خدا نمی ترسد، درد نداشتن یک خودرو نیست. درد این است که کسی به داد مردم نمی رسد و این خودروسازان به شعور مردم شک می کنند در مقابل سکوتشان

* بی‌نام: من یه حساب سرانگشتی کردم دیدم شرکت ...معادل حدود 2 تا 3 ماه تولیدش را احتکار کرده و به بازار نداده. این جدای از خودروهایی است که به شرکتهای گروهش داده تا از طریق اونا به بازار عرضه کنه

حالا سوال اینجاست که مسئول گرانی کیه؟ بنظرتون اگه خودرو در بازار فراوان عرضه بشه، دیگه علتی برای گرانی هست؟

خودروسازها باید تعهداتشون را عملی میکردند و بعد در فضای تعقل و تفاهم در خصوص تغییر نرخ مذاکره میکردند، اینطوری عمل کردن در واقع باج گیری از مصرف کننده است و نکته مهمتر اینکه مسئولانی که با گران شدن خودرو موافقت کردند، چرا تعرفه واردات را صفر نمیکنن تا خودروی ملی که با نرخ دلار محاسبه قیمت میشه، در برابر رقبای خارجی محک بخوره

بنظرتون اگه ماشین 10 هزار دلاری بیاد تو این ممکلت با قیمت 40 میلیون تومان، دیگه کسی برای ماکسیما 100 میلیون تومانی پول میده؟ قیمت تویوتا 18 هزار دلاره، یعنی حدود 75-80 میلیون تومان، اونوقت ماکسیما و مگان شده 80 و 100 میلیون تومان، خنده دار نیست؟

* محمد: با این همه توانایی که در مدیران صنعت خودرو و بخشی از سیاستگذاران وزارت صنعت سراغ داریم،تورو خدا مراقبشون باشید تا احتمالا از کمپانی های خارجی اینهارو نقاپن ازمونا حیفن!

mz: با سلام

شما را بخدا از مسئولین محترم بخواهید برای قیمت‌های خودرو کاری بکنند.

به گزارش فارس، در حال حاضر یکی از مهمترین انتقادات مردم افزایش بی‌رویه قیمت ‌خودرو در سایه بی‌اعتنایی مسئولان مربوطه است و درباره عدم وجود بازار رقابتی خودرو در کشور انتقاد دارند و معتقدند خودروهای لوکس در خارج از کشور که کیفیت‌بالاتری نسبت به بهترین خودروهای داخلی دارند از قیمت‌ تمام شده پایین‌تری برخوردارند؛ با محاسبه ارز آزاد موجود در بازار، قیمت‌های خودروهای داخلی نسبت به خودروهای با کیفیت برتر قیمت‌های بالاتری دارند.

حال باید دید مبنای تصویب قیمت‌های دلالی و حبابی بازار خودرو تحت عنوان قیمت‌های تائید شده و مصوب چیست؟


کد مطلب: 5547

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcc.0qpa2bqpmla82.html?5547

تيترآنلاين
  http://titronline.ir