تيترآنلاين - آزمون دکتری ساماندهی می خواهد - نسخه قابل چاپ

آزمون دکتری ساماندهی می خواهد

31 فروردين 1389 ساعت 9:39

آزمون دكترا شايد آخرين حلقه آ‌زمون‌هاي ارتقاي تحصيلي در كشور باشد اما نحوه برگزاري اين آزمون‌ها و گلايه‌هاي داوطلبان هم موضوعي است كه اگر جزء اصل آزمون نباشد، حاشيه آن است


تيترآنلاين - آزمون دكترا شايد آخرين حلقه آ‌زمون‌هاي ارتقاي تحصيلي در كشور باشد اما نحوه برگزاري اين آزمون‌ها و گلايه‌هاي داوطلبان هم موضوعي است كه اگر جزء اصل آزمون نباشد، حاشيه آن است؛ حاشيه‌هايي كه گاهي از متن آزمون مهمتر مي‌شود. وقتي در كشوري كه هنوز تب و تاب مدرك در آن نخوابيده است، افرادي مي‌خواهند آزمون دكترا دهند، به نظر كار بسيار سخت و پر استرسي است چرا كه به مانند ساير آزمون‌ها شركت كننده بسيار زياد و برعكس پذيرش بسيار كم است. 

وجود ناهمگوني در دانشگاه‌ها در مقطع دكتري به عنوان مشكل عمده است. دانشگاه‌هاي مختلف برنامه‌هاي زمانبندي شده مشخصي ندارند و هر سال زمان ثبت‌نام و آزمون‌هايشان تغيير مي‌كند. مسئله عدم معرفي منابع براي آزمون دكترا يك مشكل است؛ متأسفانه شركت كنندگان بايد تعداد زيادي كتاب و مقاله بخوانند آن هم براي هر دانشگاهي، 

در اين حال مسئولان وزارت علوم از تغییرات در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری بوسیله برگزاری آزمون عمومی و سراسری خبر داده اند و روسای دانشگاهها معتقدند تغییری که باعث رعایت عدالت آموزشی شود مورد تایید آنها است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با مهر با اشاره به این تغییرات یادآور شد: تغییر در نحوه پذیرش دوره دکتری در صورت تصویب به صورت دو مرحله ای خواهد بود.

وی اضافه کرد: آزمون عمومی به صورت سراسری برگزار می شود. پس از آن داوطلبان چند برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی و با بررسی دانشگاهها انتخاب می شوند. این آزمون اولیه عمومی امتحان زبان نیست اما احتمال دارد با آزمون زبان یکی باشد و یا اینکه به صورت جداگانه برگزار شود.

حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در همین زمینه گفت: در حال برنامه ریزی برای تغییر در نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری هستیم و ممکن است این شیوه برای سال آینده تحصیلی اجرایی شود. 

رئیس دانشگاه بوعلی همدان: نقش اساتید در گزینش دانشجوی دکتری کمرنگ می شود

محمدعلی زلفی گلی رئیس دانشگاه بوعلی همدان معتقد است نقش اساتید در گزینش دانشجوی دکتری به دنبال برگزاری آزمون عمومی دکتری و حذف آزمون کتبی دانشگاهها کمرنگ می شود و گفت: یکی از آسیبهای برگزاری آزمون عمومی دکتری کمرنگ شدن نقش اساتید در گزینش دانشجو است.

زلفی گل به مهر گفت: با برگزاری آزمون عمومی دکتری همکاری استاد با دانشجوی دکتری که از شناخت خوبی نسبت به آن برخوردار نیست همراه می شود که این این امر همکاری را به حالت اجباری تبدیل می کند. در این صورت ممکن است انگیزه دانشجو برای پایان نامه کاهش یابد و علاقه چندانی به موضوع پایان نامه نداشته باشد.

وی تأکید کرد: البته برگزاری آزمون عمومی دکترا و حذف تخصصی آن موجب حذف رانت و پارتی بازی و ایجاد عدالت در دانشگاهها خواهد شد.

رئیس دانشگاه کاشان: تغییرات آزمون دکتری موجب رفع تبعیض در امر پذیرش می شود

سید جواد ساداتی نژاد - رئیس دانشگاه کاشان به مهر گفت: برگزاری آزمون دکتری به طور عمومی در دانشگاههای سراسر کشور موجب رفع تبعیض در امر پذیرش می شود و آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، عملکرد دانشگاهها در امر پذیرش دانشجوی دکترا است چرا که بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد نگرانی عدم پذیرش در دانشگاههای مطرح کشور را دارند.

وی با بیان اینکه برخی داوطلبان مقطع دکتری معتقدند در دانشگاههای بزرگ و مطرح کشور پذیرش دانشجو با بی عدالتی صورت می گیرد، ادامه داد: برخی دانشگاهها دانشجویان خود را برای تحصیل در مقطع دکتری در اولویت قرار می دهند که این اقدام ممکن است به طور ناخودآگاه صورت گیرد.

رئیس دانشگاه الزهرا (س): استقلال دانشگاهها خدشه دار نشود

دکتر محبوبه مباشری - رئیس دانشگاه الزهرا (س) معتقد است آزمون سراسری برای پذیرش دوره های تحصیلات تکمیلی دکتری می تواند جنبه های مثبت و منفی توامان به همراه داشته باشد اما بهتر است استقلال دانشگاهها در این زمینه حفظ شود.

وی  افزود: واگذاری دوره های تحصیلات تکمیلی دکتری می تواند جنبه های مثبت و منفی توامان داشته باشد.
مباشری اظهار داشت: البته می توان استقلال دانشگاهها را در پذیرش دانشجوی دکتری حفظ کرد و چارچوب و ضوابطی برای نحوه طراحی سئوال تدوین کرد و با نظارت بر آزمونهای دانشگاهها از آسیب پذیرش اختصاصی جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه اراک: عدالت برقرار می شود

ملک سلیمانی مهرنجانی - رئیس دانشگاه اراک تغییر در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایجاد آزمون عمومی برای پذیرش دوره دکتری موجب برقراری عدالت در سطح دانشگاهها می شود.

وی با بیان اینکه در این صورت داوطلبان با شرایط یکسان مورد آزمایش قرار می گیرند افزود: آزمون عمومی قطعا با استقبال و مشارکت دانشگاهها مواجه خواهد شد.

رئیس دانشگاه ارومیه: جوانان به آینده امیدوار می‌شوند

حسن صدقی گمچه - رئیس دانشگاه ارومیه گفت: پذیرش سراسری در آزمون دکتری به عدالت آموزشی منجر می شود و در عین حال استقلال دانشگاهها را نیز نقض نمی کند. تغییر در آزمون پذیرش در دوره دکتری به صورت سراسری مثبت است چرا که باعث می شود عدالت برقرار شود.

وی اضافه کرد: دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد با محیط دانشگاه و اساتید آشنا می شوند و تحت تاثیر نگرش های خاص در دانشگاه قرار می گیرند اما با آزمون سراسری همه دانشجویان فرصت خواهند داشت در یک دانشگاه دیگر به تحصیل ادامه دهند.

صدقی اظهار داشت: اگر شرایط یکسانی برای همه فراهم شود جوانان نسبت به آینده خود امیدوار می شوند.

رئیس دانشگاه ارومیه در خصوص استقلال دانشگاهها در شیوه پیشین پذیرش دانشجو گفت: این موضوع به هیچ عنوان استقلال دانشگاهها را خدشه دار نمی کند چرا اگر دانشجویی شاگرد اول یک دانشگاه باشد هم می تواند در هر دانشگاه دیگری به ادامه تحصیل بپردازد و پس از فارغ التحصیلی هم به همان دانشگاه برگردد پس منافاتی با این موضوع ندارد.

وی یادآور شد: این فرصت برای دانشگاهها و دانشجویان خوب فراهم می شود که در این حوزه گردش پیدا کنند و نخبگان می توانند در هر جایی که امکان تحصیل داشته باشند، ادامه دهند که برای دانشگاهها نیز مفید خواهد بود.

صدقی خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون سراسری برای دوره های دکتری علاوه بر عادلانه کردن آموزش به دسترسی بهتر فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد هم منجر می شود چرا که منابع مشخصی ارائه می شود و منابع و مآخذ هم روشن و مشخص می شود.

رئیس دانشگاه اصفهان: آزمون دکتری ساماندهی می خواهد

محمدحسین رامشت - رئیس دانشگاه اصفهان معتقد است برگزاری آزمون دکتری نیاز به ساماندهی دارد و دو مرحله ای شدن آن به ارزیابی بهتر توان علمی شرکت کنندگان می انجامد.

وی افزود: تجارب نشان می دهد که پیش زمینه برای آزمون دکتری بسیار مهم است. با دو مرحله ای شدن آزمون دکتری، داوطلبان می توانند در مرحله اول امتیازات لازم را کسب کنند و از سوی دیگر با آمادگی وارد آزمون مرحله بعدی شوند.

رامشت اظهار داشت: در حال حاضر تعداد آزمون های دکتری هر روز بیشتر می شود و افرادی نیز بدون آمادگی در این آزمون تنها به صرف ارزیابی خود شرکت می کنند که این مسئله باعث افزایش زحمت برای اجرا کنندگان آزمون می شود.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: برگزاری آزمون دکتری از سوی یک سازمان واحد مانند سازمان سنجش می تواند ساماندهی آزمون دکتری کمک کند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه: آزمون سراسری مانع گزینش اصلح می‌شود

دکتر محمد مهدی خدایی رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر لزوم ایجاد استاد محوری برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاهها گفت: در آزمون دکتری به طور عمومی ممکن است انتخاب اصلح صورت نگیرد.

وی یادآور شد: در روش استاد محور، استاد با شناخت بهتری که از دانشجو دارد می تواند دانشجویان بهتری را از لحاظ بار علمی برای مقطع دکتری انتخاب کند که این روش همان شیوه غیر متمرکز پذیرش دانشجوی دکتری است. آزمون دکتری چنانچه به صورت متمرکز و عمومی برگزار شود ضمن اینکه مسئله عدالت قطعا رعایت می شود اما ممکن است انتخاب اصلح به درستی به انجام نرسد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین: کنکورسراسری مشکل را حل می‌کند

عبدالعلی آل بویه رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گفت: در حال حاضر دانشجویان برای ورود به مقطع دکتری در دانشگاههای معتبر با اعمال نظر مواجهند بنابراین برگزاری آزمون سراسری دکتری می تواند این مشکل را رفع کند.

وی گفت: اغلب دانشگاهها دانشجویان خود را به دلیل شناخت بهتر برای مقطع دکتری جذب می کنند و به طور کل با تبعیض در پذیرش دانشجو برای مقطع دکتری مواجه هستیم. اگر آزمون دکتری به صورت عمومی برگزار شود اما پذیرش نهایی را دانشگاهها انجام دهند مشکلات حاضر در امر پذیرش دانشجو مرتفع خواهد شد. 

به نظر می رسد دغدغه های روسای دانشگاهها در هر بخش از نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به شکل خاصی بروز می کند اما در نهایت همگان اتفاق نظر دارند که عدالت آموزشی با برقراری آزمون اولیه به صورت عمومی بیشتر رعایت خواهد شد.

از سوی دیگر بحران ورود به تحصیلات تکمیلی در کشور در حال افزایش است و موجب شده است به دلیل ظرفیت های محدود دانشگاهها در دوره های تحصیلی تکمیلی، موجی برای خروج از کشور و تحصیل در دوره های دکتری ایجاد شود که لازم است مسئولان این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنند.


کد مطلب: 206

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcbu0b5prhbg.iur.html?206

تيترآنلاين
  http://titronline.ir