تيترآنلاين 8 دی 1389 ساعت 8:05 http://titronline.ir/vdcj.hevfuqeitsfzu.html?1593 -------------------------------------------------- عنوان : اكثر سايت هاي اينترنتي گردشگري در ايران غير فعال هستند -------------------------------------------------- شعارهاي کاربردي؛ پرتعداد در وب‌سايت‌هاي گردشگري خارجي، ناديده در وب‌سايت‌هاي ايراني متن : تيترآنلاين - امروزه هر سازمان و نهاد و شركتي، چه اقتصادي و چه غير اقتصادي، به منظور شناساندن خود، اقدام به ايجاد يك سايت اينترنتي مي‌كند. در صنعت گردشگري نيز سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و خصوصي، دفاتر خدمات مسافرتي و ... از اين روش استفاده مي‌كنند. اين نوشتار قصد دارد برخي از بهترين سايت‌هاي گردشگري دنيا را با بعضي از شاخص‌ترين سايت‌هاي گردشگري ايران مقايسه كند و شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آن‌ها را آشكار سازد. نگارنده با بررسي چندين وب­سايت گردشگري معروف در سطح جهاني، متوجه شدم که هر کدام از آن­ها در يک يا چند زمينه رويکرد تخصصي دارند. به طور مثال، برخي فقط در رابطه با رزرواسيون هتل و هواپيما و کشتي و از اين قبيل فعاليت دارند. برخي وب­سايت­ها تصاوير و فيلم­هاي جاذبه­هاي گردشگري را به گردشگران نمايش مي­دهند. گروهي از وب­سايت­ها در زمينه تورهاي ويژه فعاليت مي­کنند. بعضي سفرهاي ارزان و بعضي ديگر سفرهاي لوکس را پيشنهاد مي­دهند. برخي از وب­سايت­ها نيز تنها فعاليتشان اين است که به گردشگران اطلاعات مربوط به مقصد را ارائه کنند و نهايتا بر توصيه­هاي سفر تاکيد دارند. موضوع ديگري که در بيشتر وب­سايت­هاي گردشگري ديده مي­شود، وجود يک شعار کاربردي است که اهداف وب­سايت را تبيين مي­کند. اين شعارها در يک جمله، مخاطب را براي استفاده يا عدم استفاده از وب­سايت مورد نظر راهنمايي مي­کنند. اين موضوع، تقريبا در هيچ يک از وب­سايت­هاي ايراني مورد توجه قرار نگرفته است. اين بدان معني نيست که وب­سايت­هاي گردشگري ايراني از شعار استفاده نمي­کنند، بلکه شعارشان در راستاي اهدافشان نيست و يا اساسا شعارشان کاربردي نيست، بلکه تنها يک جمله تزييني به شمار مي­رود. اکنون به معرفي چند وب­سايت­ معروف در زمينه گردشگري مي­پردازيم: وب‌سايت‌هاي خارجي www.igougo.com اين وب­سايت در سال 2005 ميلادي برنده­ي بهترين سايت اينترنتي گردشگري در ايالت متحده شده است. در اين وب­سايت مي­توان از نظرات گردشگران مطلع شد و براي سفر با آن­ها مشورت کرد. اين سايت اينترنتي امکان رزرو پرواز، هتل، تور، اتومبيل و کشتي کروز را براي گردشگران مهيا مي­سازد. شعار igougo، اين است: "بهترين توصيه براي جايي که مي­رويد (سفر مي­کنيد)" که با فعاليتش مطابقت کامل دارد. گردشگران مي­توانند با اين سايت، از طريق Facebook يا Twitter ارتباط برقرار کنند. در ضمن، اين سايت براي مخاطبينش جوايزي را در نظر مي­گيرد. نکته­اي که در رابطه با اين وب­سايت قابل توجه است، اعتماد گردشگران به نظريات ارائه شده توسط ديگر مسافراني است که قبلا به مقصد مورد نظر سفر کرده­اند يا به فرض از امکانات هتل پيشنهادي در اين وب­سايت بهره­مند شده­اند. نگارنده نتوانستم در ميان وب­سايت­هاي گردشگري ايراني، سايت اينترني را پيدا کنم که با تاکيد بر حقيقت، چنين خدماتي را به گردشگران ارائه دهد. اگر از گردشگران ايراني که به خارج از کشور يا در داخل کشور سفر مي­کنند، بپرسيد، جواب خواهند داد که با جستجو در اينترنت نتوانستند اطلاعات (به زبان فارسي) قابل توجهي براي مقصدي که قصد سفر به آن را دارند، بيابند. (با توجه به اين­که نگارنده، راهنماي گردشگري هستم و با هم­وطنان ايراني در داخل و خارج کشور بسيار سفر کرده­ام، بارها چنين سخناني را از زبان آن­ها شنيده­ام.) www.triporama.com اين سايت اينترنتي با شعار "با هم برنامه­ريزي کنيم، با هم سفر کنيم" امکان برنامه­ريزي براي سفر گروهي را فراهم مي­سازد. در Triporama همچون يک وب­سايت شخصي امکان ارتباط با ديگران (ذخيره­سازي و اشتراک تجربيات سفر، دعوت از ديگران براي سفر، ارسال پيغام و ...) وجود دارد.انواع مختلف گشت­ها و برنامه­هاي سفر در اين سايت طراحي شده و گردشگران مي­توانند از برنامه­ي روزانه­ي سفرها مطلع شوند. در اين سايت اينترني، گردشگران مي­توانند ايده­هايي براي انتخاب مسير و مقصد گشت­­ها مطرح کنند و براي خودشان همسفر بيابند. به نظرم، فعاليت اين وب­سايت بسيار قابل توجه است و کمبود چنين سايتي در فضاي گردشگري ايران کاملا محسوس است. بسياري از گردشگران تمايل دارند که در حين سفر، براي خود همسفراني بيابند و از تجربه آشنايي با ديگران در حين سفر برخوردار شوند، لذتي که شايد در تمام عمرشان آن را به فراموشي نسپارند. درواقع اين وب­سايت بستري را فراهم کرده، که مسافران بتوانند خودشان يک تجربه را طراحي و مديريت نمايند. قابل ذکر است که امروزه "طراحي تجربه"، يک مبحث بسيار عميق و ارزشمند است که در علوم اجتماعي و روانشناسي فردي و گروهي به آن توجه مي­شود. www.tripadvisor.com بيش از 40 ميليون نفر گردشگر در اين سايت نظرات و ايده­هاي خودشان را در رابطه با هر آن­چه مربوط به سفر است، ابراز کرده­اند و اين موضوع خود اعتبار و هويت اين سايت را مشخص مي­کند.اين سايت با شعار "حقيقت را دريابيد و بعد برويد (سفر کنيد)"، امين­ترين سايت در زمينه معرفي مقصد گردشگري به شمار مي­رود. به طور مثال، شايد عکس­هايي که در سايت يک هتل از اتاق­ها در معرض نمايش قرار مي­گيرد با عکس­هايي که يک گردشگر از اتاق­هاي همان هتل مي­گيرد، متفاوت باشد، اين اختلاف را در tripadvisor مي­توان مشاهده کرد. معرفي بهترين مراکز اقامتي و تفريحي و ... در هر سال و هر هفته، از خدمات اين سايت به شمار مي­رود. مي­توان اين­گونه ابراز کرد که tripadvisor يک سايت اينترنتي حقيقت­ياب است و جداي از هياهوي سفر، به رسالت خود بر اساس نظر گردشگران وفادار است. www.wayn.com نام اين وب­سايت خلاصه شده­ي جمله­ي Where Are You Now به معني "اکنون کجا هستيد؟" است و 15 ميليون عضو دارد. علاقمندان به سفر به طور رايگان در اين سايت اينترنتي عضو مي­شوند و برنامه­ي روزهاي گذشته و حال و آينده­ي سفرشان را با ديگران به اشتراک مي­گذارند. ممکن است کساني که از قبل همديگر را نمي­شناخته­اند با خواندن نوشته­هاي ديگران در اين وب­سايت، در بخشي از مسيرشان همسفر شوند. اين سايت اينترنتي همچون آن­هايي که در بالا ذکر شد، جزو "شبکه­هاي اجتماعي سفر" قلمداد مي­شوند. در يک جمله، اين وب­سايت ميعادگاه عاشقان سفر است. www.planetware.com شعار Planetware چنين است: "راهنماي سفر نامحدود به همه­ي دنيا"هدف اين وب­سايت، اطلاع­رساني دقيق و کامل براي همه­ي جاذبه­هاي گردشگري دنياست. (قابل ذکر است که نام ايران در فهرست کشورهاي اين وب­سايت ديده نمي­شود) رزرو پرواز، هتل، اتومبيل و ... از خدمات ديگر اين سايت است. www.hitchsters.com در برخي از شهرها بهترين راه بازديد از جاذبه­هاي گردشگري، گرفتن تاکسي از فرودگاه به سمت مکاني است که جاذبه­ي مورد نظر در آن­جا قرار گرفته. از طرفي، قيمت تاکسي در بسياري از شهرهاي توريستي گران است. بنابراين گردشگران قبل از آغاز سفر به اين سايت اينترنتي رجوع مي­کنند، ساعت پرواز به فرودگاه مقصد مورد نظر را انتخاب مي­کنند و سپس درخواست خودشان را مبني بر انتخاب همسفر ارائه مي­دهند. نهايتا چند نفر در فرودگاه مقصد جمع مي­شوند و يک تاکسي به صورت اشتراکي کرايه مي­کنند و به مکاني که جاذبه در آن قرار دارد، مي­روند. به اين ترتيب در هزينه و وقت صرفه­جويي مي­شود. اين وب­سايت مشخص مي­کند که چگونه سايت­هاي اينترنتي به صورت تخصصي فعاليت مي­کنند و به چه مواردي توجه دارند. www.unusualhotelsoftheworld.com اين سايت اينترنتي به معرفي هتل­هاي غير معمول مي­پردازد. به طور مثال، اقامت در هتل­هاي يخي، خانه­هاي درختي، خانه­هاي صخره­اي و همچنين اقامت در يک جمبو جت، اتومبيل کهنه يا يک قايق کوچک و ... از پيشنهادهاي جالب اين وب­سايت است. www.cruisemates.com کساني که به اين سايت اينترنتي مراجعه مي­کنند، مي­توانند به طور مستقيم براي رزرو سفر با انواع کشتي­هاي کروز (لوکس، خانوادگي، براي کودکان و نوجوانان و ...) اقدام نمايند. مسافران کشتي­هاي کروز با مراجعه به سايت cruisemates، اطلاعات لازم براي سفرهاي دريايي را دريافت مي­کنند. www.kayak.com اين سايت، موتور جستجوگر وب­سايت­هاي سفر است.Kayak توانايي اين را دارد که در يک زمان بيش از 140 سايت گردشگري را بيابد، آن­ها را با هم مورد مقايسه قرار دهد و نتيجه را اعلام کند. امکان جستجوي هتل، پرواز، اتومبيل، مقصد گردشگري و انواع فعاليت­هاي گردشگري در kayak.com امکان­پذير است. www.airlinemeals.net اين سايت به معرفي غذاهاي 500 شرکت هواپيمايي مي­پردازد و آخرين اخبار در رابطه با صنايع غذايي هواپيمايي را در اختيار مسافران قرار مي­دهد. مسافران با مراجعه به اين سايت مي­توانند از انواع غذاهايي که در هواپيما سرو مي­شود مطلع شوند. در اين سايت مي­توان از منوي غذاهاي دريايي، غذا براي کودکان، غذا براي گياهخواران، غذا براي بخش First class و ... در هر شرکت هواپيمايي آگاهي يافت. بازهم به يک وب­سايت بسيار تخصصي در زمينه گردشگري مواجه هستيم. جالب است بدانيم که برخي از وب­سايت­ها به معرفي بهترين صندلي در انواع هواپيماها مي­پردازند، و برخي مسافران را راهنمايي مي­کنند تا بتوانند در فرودگاه بخوابند و استراحت کنند. حتي يک وب­سايت براي رزرو جاي پارک ارزان در فرودگاه­ها وجود دارد. www.literarytraveler.com در اين سايت اينترنتي با تورهاي ادبي آشنا مي­شويم. اين تورها با عناوين متنوع به معرفي لوکيشن­هاي مختلفي مي­پردازند که در رمان­هاي نويسندگان بزرگ دنيا به آن­ها اشاره شده است. گاهي محل اسکان نويسندگان و شعرايي از قبيل مارک تواين، چارلز ديکنز، لورکا و ... به عنوان مقاصد گردشگري مطرح مي­شوند. در اين وب­سايت همچنين مي­توان با تورهايي آشنا شد که به منظور شناخت ادبيات کشورهاي مختلف (به طور مثال، مصر) و شاهکارهاي ادبي جهان (به طور مثال، اوديسه) طراحي و اجرا مي­شوند. گردشگري ادبي در دنياي امروز گردشگري بسيار مورد توجه قرار گرفته است و علاقمندان فراوان دارد.نگارنده بر اين باور هستم که برگزاري تورهاي ادبي در ايران چنان­چه به صورت کارشناسي مورد مطالعه قرار گيرد و طراحي و اجرا شود، مورد استقبال ايرانيان و خارجيان قرار خواهد گرفت. در همين زمينه ايجاد يک وب­سايت تخصصي مفيد و قابل استفاده خواهد بود.(قبلا در رابطه با طراحي تورهاي ادبي و به ويژه، تورهايي به منظور معرفي شاعران ايراني با عنوان "شعرگردي" مطالبي را نوشته­ام.) www.vegtravel.com اين وب­سايت به منظور ارائه سرويس به گردشگران طرفدار محيط زيست و گياهخواران طراحي شده است. چگونگي گذراندن تعطيلات، معرفي محل اقامت و غذاهاي باب ميل براي گياهخواران و طبيعت­دوستان در اين سايت اينترنتي مهم­ترين ويژگي آن به شمار مي­رود. www.contiki.com اين سايت اينترنتي براي معرفي مقاصد گردشگري به جوانان از 18 تا 35 ساله طراحي شده است و مقاصد و جاذبه­هاي دلخواه اين سن و سال را مورد توجه قرار داده است. www.dogfriendly.com بسياري از گردشگران مايل هستند که همراه با حيوان خانگي­اشان سفر کنند. اين سايت اينترنتي به معرفي رستوران­ها، کمپ­ها، هتل­ها و شهرهايي مي­پردازد که ورود سگ و حيوانات خانگي در آن­ها مجاز است. به طور مثال در اين وب­سايت بخشي با عنوان «راهنماي سفر با سگ» وجود دارد. www.hostels.net اين وب­سايت و وب­سايت­هاي مشابه براي کساني است که به فکر سفر ارزان هستند. www.abercrombiekent.com اين وب­سايت براي کساني طراحي شده که لوکس سفر مي­کنند و در اين انديشه هستند که برايشان تورهاي خصوصي (به طور مثال 2 نفره) برگزار شود، يا اين­که در فکر اجاره­ي يک جزيره براي تفريح و استراحت هستند. اين سايت اينترنتي که به اختصار A&K ناميده مي­شود، 48 مکان را در سرتاسر دنيا براي سرويس به گردشگران ويژه­اش در اختيار دارد. www.wikitravel.com ويکي­تراول، سايت راهنماي سفر جهان­شمولي است که رايگان بودن، کامل بودن، به­روز بودن و قابل اعتماد بودنش از ويژگي­هاي آن به شمار مي­رود. اين سايت تا به امروز، براي سفر به 24275 مقصد گردشگري اطلاعات ويرايش شده دارد. لازم به ذکر است که اطلاعات اين سايت به 20 زبان مختلف در اختيار علاقمندان قرار گرفته است. به طور مثال اگر در اين وب­سايت، به بخش آسيا و از آن­جا به بخش خاورميانه و نهايتا ايران برويد، اطلاعاتي در رابطه با کشورمان خواهيد يافت که به جرات مي­توان گفت در کمتر سايت اينترني ايراني ديده مي­شود. اطلاعات عمومي مربوط به ايران، تاريخ، آب و هوا، مناظر ديدني، مناطق مختلف فرهنگي، شهرهاي مهم، مقاصد گردشگري، چگونگي گرفتن انواع رواديد (ويزا) براي اتباع کشورهاي مختلف به منظور سفر به ايران، چگونگي سفر به ايران، چگونگي سفر از ايران به کشورهاي همسايه، زمان فستيوال­ها، مکان­هايي براي اسکي در ايران، چگونگي خريد و حمل پول، معرفي غذاها و نوشيدني­ها و اطلاعاتي مربوط به سبک زندگي ايرانيان و ... همه و همه در اين وب­سايت در اختيار گردشگران احتمالي قرار گرفته است. قابل ذکر است، با اين­که هر ساله هم­وطنانمان به کشورهاي مختلف سفر مي­کنند، هيچ يک از وب­سايت­هاي ايراني در رابطه با سفر به خارج از کشور چنين اطلاعات ارزشمندي را ارائه نمي­دهند. www.businesstravellogue.com اين وب­سايت همان­طوري که از نامش برمي­آيد براي کساني طراحي شده که با اهداف تجاري سفر مي­کنند، ولي گاهي وقت اندکي دارند تا از جاذبه­هاي شهر يا کشور مقصد بازديد کنند. اين وب­سايت براي اين گروه از تاجران، برنامه­هايي را به همين منظور تدارک مي­بيند. وب‌سايت‌هاي ايراني آنچه در بالا ذکر شد، عنوان تمامي بهترين و معروف­ترين وب­سايت­هاي گردشگري در دنيا نيست، اما براي اين­که متوجه ويژگي آن­ها باشيم، کفايت مي­کند. اکنون به معرفي چند وب­سايت ايراني مي­پردازيم تا بدانيم آيا در اين زمينه مي­توانيم با نمونه­هاي خارجي رقابت کنيم يا خير. (در اين نوشتار (به دلايل مختلف) از وب­سايت­هاي دفاتر خدمات مسافرتي ذکري به ميان نيامده). www.iran-tourism.ir اين وب­سايت شامل بخش­هاي اخبار، دانستني­ها، مقالات، تعاريف و اصطلاحات و ... است. فعاليت عمده­ي اين سايت اعلام خبرهاي گردشگري است و چندان چنگي به دل نمي­زند. www.setko.com به نام "سايت سفر و گردشگري" معروف و شعارش "با هم براي هميشه" است. در بخش خدمات، به واقع هيچ خدماتي را عرضه نمي­کند. اگر به بخش رزرواسيون تور (سفر) آن رجوع کنيد و به طور مثال از ميان سفر داخلي-خارجي، داخلي و از ميان زميني- هوايي- دريايي، هوايي و مبدا را تهران و مقصد را مشهد انتخاب کنيد، و از ميان ستاره­ي هتل­ها، هتل 5 ستاره انتخاب کنيد و جستجو را انجام دهيد، نتيجه­اي که به حضورتان اعلام مي­شود اين است: صفر تور. به نظر مي­رسد اگر با شعار "با هم براي هميشه" در اين سايت به گردشگري توجه داشته باشيم، آينده کاملا روشن است. www.iranview.com عنوان اين وب­سايت، "پورتال جامع گردشگري ايران" است. طراحي­اش اصلا جالب توجه نيست و خدماتي که ارائه مي­کند در عکس­هايي که از ايران گرفته شده، خلاصه مي­شود. www.iranpedia.ir با عنوان "سايت جامع گردشگري ايران" فعاليت مي­کند و گويي "دومين سايت برگزيده کشور" در زمينه گردشگري (يا ايران­شناسي) است. جاذبه­هاي گردشگري، ايران­شناسي، خدمات گردشگري، فروشگاه، ايرانيان، تالار گفتگو و ... از بخش­هاي مختلف اين سايت است. نگاهي گذرا به اين وب­سايت بياندازيم و ببينيم چه خبر است: در بخش ايران­شناسي، قسمتي با عنوان جاذبه­هاي يونسکو ديده مي­شود. در اين­جا تعداد جاذبه­هاي فرهنگي ايران که در فهرست يونسکو به ثبت رسيده، 8 است و آخرين آن مربوط به بيستون در کرمانشاه مي­شود. جالب است بدانيد که در زماني که اين مقاله نوشته مي­شود تعداد جاذبه­هاي فرهنگي ايران در اين فهرست 12 است و اطلاعات دومين سايت برگزيده کشور حداقل در اين زمينه مربوط به چهار سال پيش است. در اين بخش در رابطه با جاده­ي ابريشم تنها نيم­صفحه توضيح داده شده و بخش فروشگاه سايت، آماده نيست و پيغام "در حال بارگذاري" مشاهده مي­شود. در ضمن تالار گفتگو هم فعال نيست. در بخش ايرانيان – نماهنک، صفر کليپ يافت مي­شود و در بخش ايرانيان – فيلم، صفر فيلم يافت مي­شود. www.anobanini.net اين وب­سايت با نام "انجمن گردشگران ايرانيان" فعاليت مي­کند. تورهاي و برنامه سفر، سوابق سفر- تجربيات سفر، برنامه­هاي پيشنهادي – برنامه­­هاي فرهنگي و ... از بخش­هاي مختلف اين سايت اينترنتي ايراني است.نگارنده از اين وب-سايت بازديد کردم و در بخش برنامه­هاي پيشنهادي – برنامه­هاي فرهنگي، کليک کردم و نتيجه را خواندم: "در حال حاضر موضوعي ارسال نشده است.  www.iranseir.com در اين وب­سايت يک سري اطلاعات مروط به ايران ديده مي­شود که باز هم کامل و قابل اعتماد نيست. خوانندگان محترم خود مي­توانند برخي ديگر از وب­سايت­هاي ايراني را از قبيلwww.iraniantourist.com – www.itto.org – www.bestirantravel.com www.irantouronline.com - بازديد کنند و آن­ها را از لحاظ محتوا مورد بررسي قرار دهند و نتيجه را با وب­سايت­هاي خارجي مقايسه نمايند. اما در نهايت نتيجه­اي که به دست خواهد آمد، شايد اين باشد که بيشتر وب­سايت­هاي ايراني مشابه هستند و در نهايت هيچ کدام فعاليت جدي ندارند. بسياري از آن­ها ادعاي "رزرواسيون آن­لاين" دارند که خلاف واقع است. بهترين وب­سايت­هاي گردشگري ايراني، اگر بتوان عنوان "بهترين" به آن­ها بخشيد، تنها به ارائه اطلاعات ناقص در رابطه با ايران­شناسي بسنده کرده­اند و از اطلاعات کاربردي در ميان آن­ها کمتر خبري مي­توان يافت.در يک کلام، فعاليت گردشگري در کشور ما ابتدايي است و در اين ميان، فعاليت از طريق اينترنت اصلا رنگ و بويي ندارد. هنگامي­که وب­سايت­هاي گردشگري دنيا نيازهاي گردشگران را در حد پيدا کردن چمدان­هاي گمشده مد نظر قرار داده­اند و به انواع گروه مخاطبانشان مي­انديشند ما هنوز در حال کپي کردن اطلاعات از مد افتاده­اي هستيم که نهايتا هيچ ارزشي ندارند و کسي ديگر اين روزها به دنبالشان نيست. سخن آخر اين­که، اين نوشتار تنها برخي از وب­سايت­هاي گردشگري ايران و جهان را مورد بررسي اجمالي قرار داده است و به آسيب­ناشي و دليل تفاوت­هاي آشکار ذکر شده، نپرداخته است. براي پرداختن به اين موضوع مهم، نوشتاري ديگر و زماني ديگر ضروري است که شايد از عهده­ي مخاطبان اين نوشتار و دلسوزان بر