تيترآنلاين 23 آبان 1391 ساعت 20:12 http://titronline.ir/vdcj.aeifuqe8xsfzu.html?5274 -------------------------------------------------- عنوان : مزیت تولید خودروهای کوچک در ایران -------------------------------------------------- خودروهای کوچک و ارزان از آنجا که با نگاه استانداردهای حداقلی طراحی می شوند بنابراین تولید آنها در شرایط فعلی کشور با مشکلی مواجه نخواهد بود متن : بسیاری از کارشناسان ترافیکی بر این عقیده اند که تهران به زودی به پارکینگی بزرگ تبدیل خواهد شد و استفاده از خودروهای بزرگ این دردسر را بیشتر نمایان می کند. خودروسازان ایران که امروزه توانسته اند جایگاه مناسبی را در دنیا برای خود دست و پا کنند باید به این مساله توجه داشته باشند که خودروهای کوچک می توانند تاثیر بسیاری بر اقتصاد آنها داشته باشند و علاوه بر نیاز داخلی می توانند بازارهای جهانی را نیز از آن خود کنند. طراحی و استفاده از سیستم های کم حجم در خودروهای کوچک می تواند هم در مصرف انرژی و هم در کاهش آلودگی در کنار طرح های ترافیکی تاثیر گذار باشد. امری که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است و ما شاهد آن نیستیم. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این راستا به خبر خودرو گفت : خودروهای کوچک و ارزان از آنجا که با نگاه استانداردهای حداقلی طراحی می شوند بنابراین تولید آنها در شرایط فعلی کشور با مشکلی مواجه نخواهد بود. دکتر علی آرام در گفتگو با خبر خودرو، افزود : اگر چه در شرایط تحریم، تامین قطعات برخی از خودروها با مشکلاتی مواجه است اما به نظر می رسد تولید خودروهای کوچک و ساب کامپک با این موانع روبرو نباشد. وی تصریح کرد : تولید خودروهای در کلاس کوچک و ارزان به نام ساب کامپک و یا تاتا که از امکانات کمی نیز برخوردارند همواره جزء ماموریت شرکتهای خودروساز بوده و معمولا در دستور کار این شرکتها قرار دارد. وی با اشاره به اینکه طراحی و تولید خودروهای کوچک و ارزان هر چند سال یکبار در برنامه شرکتهای خودروساز قرار دارد افزود : از آنجا که بسیاری از امکانات مثل کولر و شیشه بالا و سایر جزئیاتی که موجب کاهش قیمت تمام شده آنها می شود از خودروهای کوچک حذف می شود بنابراین هزینه تولید آنها کاهش یافته و تولید آنها نیز برای خودروساز نیز سخت نیست به عنوان مثال رنو 5 و فورد فستیوا با چنین نگاهی ساخته و عرضه شدند. وی تصریح کرد : رنو 5 و پراید از جمله خودروهایی هستند که با چنین هدفی در ایران تولید شدند بنابراین خودروسازان ایرانی به جهت چنین تجربه ای با تولید خودروهای کوچک و ارزان نا آشنا نیستند . وی گفت : با توجه به تجربه تولید چنین خودروهایی در کشور، به نظر می رسد امکانات تولید این مدل خودروها در کشور فراهم است بنابراین به جهت شرایط فعلی صنعت خودرو و گرایش بازار به خودروهای کوچک ، ارزان و کم مصرف ،حرکت در این مسیر اقدام درست و نتیجه بخشی خواهد بود. وی مانع مهم در تولید خودروهای کوچک و ارزان در کشور را استاندارد این خودروها ذکر کرد و گفت : برخی از خودروهای کوچک به جهت اینکه فاقد یکسری از امکانات هستند ممکن است استانداردهای لازم را دریافت نکند به عنوان مثال کولر که تا چند سال گذشته به عنوان آپشن محسوب می گردید به نظر می رسد امروز نبود آن در این مدل خودروها برای مشتریان قابل پذیرش نباشد. وی تصریح کرد : در حال حاضر صنعت خودرو ایران مشکل فنی برای تولید خودروهای کوچک و ارزان نداشته و این امکان فراهم است که برخلاف بسیاری از خودروها که تجهیزات زیادی را نیاز دارند خودروهای ارزان و کوچک که به نوعی ساب کامپک محسوب می شوند را تولید نم