تيترآنلاين 2 شهريور 1389 ساعت 8:59 http://titronline.ir/vdcicyav2t1au.bct.html?807 -------------------------------------------------- عنوان : هشت ماه و یک میلیون ایرانی در ترکیه -------------------------------------------------- سهم بسيار ناچيز ايران از صنعت گردشگرى نشان دهنده آن است كه صنعت گردشگرى نتوانسته نقش خود را به عنوان يك عامل توسعه اقتصادى كشور و معرفى ايران به عنوان يك كشور توريستى و فرهنگى به خوبى ايفا كند متن : تيترآنلاين - اگر اخبار این چند روز را مرور کرده باشید به خبری برمی خورید که نتیجه این بازار گرم را ملاحظه خواهید کرد.به گزارش خبرگزاری ها وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفته : یک میلیون ایرانی طی 8 ماه گذشته یعنی از ابتدای سال میلادی جاری به ترکیه رفته اند.به گزارش تبيان، ارطغرل گونای در گفتگو با روزنامه اکشام در عین حال با استفاده از جملاتی پر از کنایه افزود که تبلیغات گردشگری بدون تصاویر دریا یا پلاژ اساسا غیرممکن و بی معنی است ولی ایران نیز موقعیت مختص به خود را دارد و رعایت آن نیز الزامی است!!گونای همچنین گفت: البته گردشگری در ترکیه مختص به ساحل و پلاژ نیست. این آمار را درکنار سایر آمارهای مشابه می بایست مورد تجزیه وتحلیل قرار داد. طبق آمارهای رسمی دولت ترکیه، ایران یکی از ده کشور اول در زمینه اعزام گردشگر به ترکیه می باشد.در این یکی دوساله ، کشورهای آلمان، روسیه، انگلستان و بلغارستان چهار کشور اول گردشگر فرست به ترکیه بوده اند و ایران بعد از کشورهای فوق در رده پنجم قرار گرفته است. چندي پيش نيز نشريه الکترونیکی "تو دی زمان" ترکیه یاد آور شده بود که توریست‌های ایرانی و سوری با سرازیر شدن به ترکیه، ارقام توریسم این کشور را به گونه‌ای جهش‌آسا بالا برده‌اند. با سرمایه گذاری سنگین ترکها در صنعت گردشگری، ترکیه در سال 1999، 9میلیارد دلار بر اساس سازمان جهانگردی جهانی درآمد داشته اند ولی درسال گذشته در حدود 23میلیارد درآمد صنعت گردشگری این کشور بوده است. همچنین وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در چند سال اخیر، ظرفیت خود را برای ورود گردشگران ایرانی بالا برده و هم اکنون نیز طبق اهداف تعیین شده، در سال 5 میلیون گردشگر ایرانی را جذب ترکیه کند.این آمار نشانگر واقعیتی مهم در جامعه و اقتصاد ایران است.این آمار نشان می دهد که اگر تا انتهای سال میلادی سرعت و نرخ مسافرت ایرانیان حفظ شود تعداد توریستهای ایرانی در ترکیه به حدود یک و نیم میلیون نفر در سال بالغ خواهد شد.طبق آمار رسمی دولت ترکیه درسال جاری هر توریست در سال 2008 متوسط خرج سرانه هر توریست نیز در ترکیه بالغ بر ۷۰۸ دلار بوده است.این بدان معنا است که ایرانیان تا کنون بیش از 700 میلیون دلار در هشت ماه ابتدای سال 2010 در ترکیه هزینه کرده اند و احتمالا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار تا انتهای سال خواهد رسید!!! به گزارش تيترآنلاين، برخی اخبار حاکی است ، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در چند سال اخیر، ظرفیت خود را برای ورود گردشگران ایرانی بالا برده و هم اکنون نیز طبق اهداف تعیین شده، در سال 5 میلیون گردشگر ایرانی را جذب ترکیه کند. گزارش‌های مسافرتهای تصاعدی ایرانیان به ترکیه درحالی عنوان می‌شود که هیچ آمار دقیق و روشنی از تعداد توریست‌های ترک به ایران ارائه نشده و به استناد آمار ارائه شده از سوی منابع ترکیه، در سال 2006 در برابر ورود یک میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه، کمتر از 10 هزار گردشگر ترکیه وارد ایران شده بودند!!  چرا به ترکیه می روند؟ اما نکته اساسی و اصلی اینجا است که ایرانیان چرا ترکیه را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند؟ یک دلیل عمده به سیاستهای ویزایی و کنسولی دولت ترکیه باز می گردد. ترکیه با علم به علاقه ایرانیان به مسافرتهای خارج از کشور از آنها برای ورود به ترکیه ویزا درخواست نمی کند. نکته دوم نزدیکی جغرافیایی ترکیه به ایران و امکان مسافرتهای زمینی ،ریلی و هوایی به این کشور است. نکته سوم پایین بودن نسبی قیمت تمام شده سفر ایرانیان به ترکیه به نسبت مسافرتهای مشابه خارجی و بعضا داخلی با امکانات مشابه است. نکته چهارم وجود آثار باستانی و تاریخی مربوط به تمدنهای بزرگ و هم چنین آثار فرهنگی مانند مقبره مولانا است. نکته پنجم این است که برخی ایرانیان علاقه مند به مسافرت به ایالات متحده برای دریافت وقت سفارت به آنکارا مراجعه می کنند. نکته ششم وجود زیرساختهای مناسب گردشگری مانند هتلها،اماکن تفریحی و رستورانها و تاسیسات بین راهی است. نکته هفتم توسعه فعالیتهای تجارت چمدانی و توریسم بازرگانی است که با توجه به فعالیت بخش نساجی در ترکیه و وجود برخی برندهای بین المللی علاقه مندانی کسب و کار را به آنجا می کشاند. در مجموع ایرانیانی که به ترکیه سفر می‌کنند عمدتا با هدف خرید و لذت بردن از مناظر به ترکیه می‌آیند. اما درعین حال ایرانیان و توریست‌های ایرانی در ترکیه از درآمدی که به دلیل خرید انواع کالاها و فروش آن در کشور خود ایران عایدشان می‌شود به این کشور سفر می‌کنند.اما مساله اصلی برنامه ریزی سیاستگذاران گردشگری ترکیه برای جذب بخشی از گردشگران ایرانی است که به عللی غیر از توریسم فرهنگی و تجاری به این کشور می آیند. سیاست های کاملا باز مقامات ترکیه در قبال توریست ها برای کسب درآمد بیشتر، سواحل ترکیه را به کانون بی بند و باری تبدیل کرده است. اگرچه شاید بسیاری از هم وطنان صرفا برای برخورداری از هتلهای به نسبت ارزان، مناظر خوب، آب و هوا و یا امکانات تفریحی به این مناطق مسافرت می کنند اما وجود بسیاری از ناهنجاری ها در این نواحی غیر قابل کتمان است. این ناهنجاری ها قطعا دامن گیر بسیاری از گردشگرانی می شود که به دلایلی دیگر این مناطق را برای تفریح انتخاب کرده اند. وجود اماکن فروش مشروبات الکلی، قمارخانه ها، تفریحات دریایی ناسالم، فضای ناسالم و غیر قابل دفاعی را بوجود آورده است. به نظر نمی رسد راه کارهایی مانند ممنوعیت تبلیغ نام آنتالیا در مطبوعات که با راه حل آننالیا به جای آنتالیا به تمسخر کشیده شد مثمر ثمر باشد. زیرا که گردش مالی بیش از یک میلیارد دلار بازاری ایجاد کرده منتفعان آن اعم از آژانسهای مسافرتی، تورها، شرکتها هواپیمایی، واسطه ها، و حتی مطبوعات آگهی پذیرنده به راحتی از آن نمی گذرند. بگذريم از اين كه سابق بر اين بخشنامه اي کرده بودندكه چون در آنتاليا و کوش آداسي ممکن است مناظر گناه آلودي ديده شود، هواپيماهايي که از ايران به ترکيه مي روند حق ندارند به طور مستقيم به آنتاليا و کوش آداسي پرواز کنند. بهتر است صد کيلومتر دورتر فرود آيند که سياحان ايراني يک دفعه وارد بنادر مزبور نشوند. شرکت هاي هواپيمايي ترکيه با خشنودي از اين پيشنهاد که به نفع آن ها بود، استقبال کردند زيرا در بنزين و روغن و ديگر ابزار پرواز و ساعات کار خلبان ها صرفه جويي مي شد و هواپيما صد کيلومتر دورتر به فرودگاه هاي دور از اين مناطق فرود مي آمد و با اجاره کردن تعدادي اتوبوس مسافران را روانه شهرهاي موردنظرشان مي کردند. يعني پول هواپيما تا آنتاليا و کوش آداسي را که يکي در جنوب ترکيه در ساحل مديترانه است و ديگري در غرب ترکيه در ساحل درياي اژه از مسافران ايراني گرفتند و براي اين که ترکيه و شهرها و روستاها و بنادر مختلف آن ها را از راه زمين خوب بشناسند و دفعه ديگر که آمدند به آن جاها هم سري بزنند، با اتوبوس روانه شان کردند.اما با برآوردی کوتاه از میزان هزینه انجام شده برای هر سفر و خرید ایرانیان در این کشور، مشخص می‌شود صدها میلیون دلار ارز طی ماههای اخیر از کشور خارج شده و به حساب همسایگان نیمه آسیایی - اروپایی واریز گردیده است. اولین نکته در این راستا تقویت زیرساخت های توریسم در کشور است. بسیاری از هم وطنان به این دلیل کشورهایی مانند ترکیه را برمی گزینند که هزینه کمتری در ازای خدمات بهتر در آن کشورها دریافت می کنند. آمارهاى رسمى حاكى از آن است كه بيش از ۸۰۰ ميليارد دلار گردش مالى سالانه صنعت توريسم در جهان است كه سهم كشور ايران كمتر از يك دهم درصد از اين گردش مالى است.  برای مثال اصفهان نیز که با بیش از 2000 اثر باستانی ثبت شده میتواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری خاورمیانه و آسیا مطرح باشد و قافیه را به استانبول و دبی و مانند آنها باخته است . برای مثال استانبول نیز حدود 283 هتل در اختیار دارد، در مقابل اصفهان تنها حدود 50 هتل و 7000 تخت اقامتی در اختیار دارد . ايران در مقايسه با تركيه، كشور برتر توريست پذير در خاورميانه مى تواند با داشتن سواحل درياى خزر كه كاملاً از نظر آب و هوايى براى اروپاييان ناشناخته است، پتانسيل مضاعفى جهت جذب توريست داشته باشد. از كاستى هاى مهم گردشگرى ايران گرانى كاذب است. اقتصاد گردشگرى ايران به واسطه ارز ريالى به صورت مصنوعى گران است. در حالى كه همسان سازى قيمت ها و ايجاد درآمد ثابت و هرچند هم اندك تاثيرات بسزايى در اقتصاد ايران خواهد گذاشت. در مجموع چه بخواهيم و چه نخواهيم جهانگردى تا چند سال آينده در سكويى بالاتر از صنعت نفت و خودروسازى قرار خواهد گرفت. سؤال اينجاست كه سهم ايران از بازار گردشگرى در سال هاى آتى چه ميزان خواهد بود؟ براساس آمارهاى سازمان جهانى گردشگرى و يونسكو، ايران به دليل برخوردارى از جاذبه هاى پرتعداد مى تواند جزو ۱۰ كشور اول دنيا به لحاظ ورود گردشگر باشد. لذا سهم بسيار ناچيز ايران از صنعت گردشگرى نشان دهنده آن است كه صنعت گردشگرى نتوانسته نقش خود را به عنوان يك عامل توسعه اقتصادى كشور و معرفى ايران به عنوان يك كشور توريستى و فرهنگى به خوبى ايفا ك