تيترآنلاين 16 بهمن 1391 ساعت 21:09 http://titronline.ir/vdci.3awct1a53bc2t.html?5499 -------------------------------------------------- عنوان : قیمت‌های شتابان و معاملات قفل‌شده؛ بازار خودرو در یک نگاه -------------------------------------------------- تولیدکنندگان به دلیل آنکه سود بالایی می‌خواهند از تحویل تولیداتشان جلوگیری می‌کنند. این کار موجب افزایش قیمت در بازار شده است متن : روزنامه شرق نوشت: ظرف 24 ساعت بعد از آنکه دولت قیمت‌گذاری خودرو را به تولیدکنندگان واگذار کرد و پیش از آنکه آنها قیمت‌هایشان را تعیین کنند، خرید و فروش در بازار خودرو قفل شد و قیمتها با شتاب افزایش یافت. دولت این تصمیم را بعد از آن گرفت که در ماههای اخیر قیمت‌ها به شدت بالا رفت اما خودروسازان معتقد بودند سود تنها نصیب دلالان می‌شود. به گزارش ایسنا این روزنامه افزوده است: طبق مشاهدات و پرس و جوهای خبرنگار شرق از سطح شهر، روز گذشته خودروهای داخلی بین 35 تا 69درصد افزایش قیمت داشتند. مسوول نمایندگی سایپا 1031 در میدان منیریه تهران، در عین حال که اعلام می‌کند هیچ فروشی ندارد، می گوید: «از 12 روز پیش خرید و فروش را متوقف کرده‌ایم.» او می‌گوید: «شرکت سایپا تحویل خودرو خود را متوقف کرده است. در همین حال امروز نمایندگیهای بزرگ با این شرکت جلسه خواهند داشت تا در خصوص ادامه فعالیت مذاکره کنند؛ چرا که ادامه روند کنونی به صرفه نیست.» عدم تناسب میان عرضه و تقاضا یکی از دلایل عمده نوسان قیمت در بازار است. نمایندگی‌ای در خیابان شریعتی برای ثبت‌نام پژو 206 تحویل تیرماه، 40 میلیون تومان قیمت تعیین می‌کند؛ البته شرط ثبت نام واریز 50 تا 70درصد در زمان ثبت‌نام است. همچنین تاکید دارد که قیمت خودرو به روز محاسبه می‌شود. یک نمایشگاه‌دار در عبدل‌آباد، تنها در شرایطی خودرو می‌فروشد که همان موقع پول پرداخت شود. طبق قیمتهای او تا ساعت 2 بعدازظهر دیروز، پرشیا 35 میلیون تومان، پژو 206 (کارکرده) 42 تا 44 میلیون تومان، پراید 20 میلیون و 500 هزارتومان و پژو 405 دوگانه سوز 27 میلیون بوده است. همچنین، روز گذشته مگان 78 میلیون و 200 هزارتومان، تیبا 22 میلیون تومان، ماکسیما 108 میلیون تومان، تندر E290 ، 36 میلیون و 500 هزارتومان قیمت‌گذاری شده بود. اما خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شد. نمایشگاه‌داران عبدل‌آباد، روز گذشته خودروها را به خارج از نمایشگاههایشان منتقل کرده بودند. آنها به دلیل آنکه از بازار اطمینانی نداشتند، معامله‌ای انجام نمی‌دادند. همچنین فروشندگان عادی نیز در بازار دیده نمی‌شدند؛ چرا که بازار چنان نامطمئن است که هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از فروش بتوان باز هم خودرویی خرید. نمایشگاه‌دار دیگری در عبدل آباد، می‌گوید: «قیمتها به صورت ساعتی تغییر می‌کند و به دلیل آنکه نمایندگی‌های فروش سایتهای خود را بسته‌اند و امکان خرید وجود ندارد، قیمتهای غیرواقعی در بازار رواج پیدا کرده است.» اما حسین اردوخانی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران، مشکل اصلی را به گردن خودروسازان می‌اندازد و می‌گوید: «تولیدکنندگان به دلیل آنکه سود بالایی می‌خواهند از تحویل تولیداتشان جلوگیری می‌کنند. این کار موجب افزایش قیمت در بازار شده است.» او با اشاره به آزادسازی قیمت خودرو به تولیدکنندگان می‌گوید: «شرط دولت، افزایش کیفیت و بهبود در ارائه خدمات پس از فروش است. در حالی که آنها هیچ بهبودی در تولیداتشان ندارند و تنها با افزایش قیمت، کمبود نقدینگی‌شان را جبران می کنند.» در ادامه این گزارش با بررسی گزارشهای برخی خبرگزاری‌های داخلی آمده است: یکی از کارشناسان فروش یکی از شرکتهای خودروسازی، در تحلیل بازار خودرو می‌گوید: بازار کنونی بسیار هیجانی است. با هر افزایشی مردم برای خرید هجوم می‌آورند. این حجم تقاضا، موجب افزایش قیمتها می‌شود. در این میان خبرهای هیجانی نیز به التهاب بازار دامن می‌زند. به گفته او، در ماههای مهر، آبان و آذر حجم خرید و فروش خودرو کاهش داشته و فعالان بازار سونامی قیمتی در بازار خودرو را در آستانه سال جدید پیش‌بینی کرده بودند که این وضعیت تا نیمه اسفندماه که سیستم انتقال از کمپانی‌ها به شهرستان‌ها متوقف می‌شود، ادامه دارد. این کارشناس فروش همچنین می‌گوید: «دولت مبنای محاسبه همه چیز را دلار قرار داده و همین مساله موجب نگرانی مردم شده است. آنان از ترس آنکه قیمتهایی که کمپانی اعلام می‌کند بالاتر از بازار کنونی باشد، برای خرید هجوم برده‌اند.» از سوی دیگر محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو، التهاب بازار کنونی را کاذب می‌داند و می گوید: هنوز خودروسازان قیمت‌های خود را اعلام نکرده‌اند. با توجه به آنکه خودرو کالایی ضروری محسوب نمی‌شود، بهتر است مردم دست نگه دارند تا با اعلام قیمت‌های جدید و آرامش بازار، اقدام به خرید کنند. ابراهیم احمدی، نماینده قطعه‌سازان اصفهان هم اطمینان می‌دهد بعد از قیمت‌گذاری خودروسازان، قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت. به گفته او، اکنون قیمت‌ها بر اساس شایعه تعیین می‌شود اما با اعلام خودروسازان شاهد چند درصد کاهش قیمت خواهیم بود. احمدی می‌گوید: مجوز دولت برای قیمت‌گذاری اتفاق مثبتی است و آنها می‌توانند با افزایش تولید بازار را به تعادل برسانند. اما اگر قرار باشد مابه‌التفاوت آن به حساب دولت واریز شود، خودروسازان انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت و این ایده شکست خواهد خورد؛ زیرا تولیدکنندگان از ابتدای سال زیان داده‌اند و بیش از این توان ندارند.» او پیش‌بینی می‌کند که در دو هفته آینده بازار با رکود در خرید مواجه خواهد شد؛ چرا که با اعلام قیمتها از سوی تولیدکنندگان و واقعی شدن آن و همچنین افزایش تولید، بازار از التهاب کنونی خارج می‌شود و به ثبات می‌رسد. آخرین اخبار حکایت از آن داشت که پیشنهاد او برای خریداران آن است که تا به تعادل رسیدن بازار دست نگه دارند و برای خرید اقدام نکنند. بر اساس این گزارش روز گذشته خودروسازان جلسه‌ای برای تعیین قیمت خودروها با فرمول جدید و بر اساس نرخ ارز مبادلاتی تشکیل دادند. آنان وعده دادند ظرف 48 ساعت نرخ‌های جدید را اعلام ک