تيترآنلاين 27 ارديبهشت 1391 ساعت 14:55 http://titronline.ir/vdcg.79trak93upr4a.html?4687 -------------------------------------------------- عنوان : استانداردهای خودرو در کشور ایده آل نیست -------------------------------------------------- قیمت بالای یک خودرو به این معنی نیست که آن محصول از کیفیت بیشتری برخوردار است بلکه به این معنی است که از آپشن های بیشتری برخوردار است متن : مدیر کل نظارت براجرای استاندارد سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران با بیان این مطلب که استانداردهای خودرو در کشور ایده آل نیست گفت: وقتی خودرو ساز محصولی تولید می کند، این محصول باید دارای کیفیتی مناسب باشد .در ایران استاندارد در حقیقت حد قابل قبول کیفیت خودرو است ولی ایده آلی برای خودرو محسوب نمی شود. فریدون بلغاری در ادامه گفتگو با خبر خودرو گفت: معمولاً در دنیا استاندارد های کارخانه ای خودرو از استاندارد ملی بالاتر است و به همین دلیل هزینه های بسیاری برای سرمایه گذاری در این بخش صرف می شود در حالیکه در کشور، سازمان استاندارد نهادی است که خودرو سازان را ملزم به رعایت حداقل استاندارد وکیفیت در خودرو هامی کند واز سوی خودرو سازان برای ارتقاء استانداردها حرکتی صورت نمی گیرد. وی افزود: وقتی خودروسازان خودروی مرغوبی تولید می کنند رضایت مشتری را جلب می کنند و همین امر باعث می شود مشتری سفیر خودرو ساز باشد و از خودرو مورد نظر تبلیغ کند ودر حقیقت این تبلیغ خانه به خانه و سینه به سینه منتقل شود. وی قیمت بالا را در استاندار د خودروها بی تاثیر دانست و گفت: قیمت بالای یک خودرو به این معنی نیست که آن محصول از کیفیت بیشتری برخوردار است بلکه به این معنی است که از آپشن های بیشتری برخوردار است . بنابراین خودرویی که در قیمت پایین تری قراردارد نیز ازاستاندارد برخوردار است ولی برخی خودرو ها پایین ترین سطح استاندارد های قابل قبول را دارا هستند و برای مثال وقتی خودرویی از لحاظ استاندارد نمره 10 می گیرد قبول محسوب می شود ولی همانطور که اشاره شد در پایین ترین سطح استاندارد قراردارد. وی در خصوص استاندارد قطعات خودرو گفت: در گذشته تعدادی از قطعات مشمول اجرای قانون ارتقاء کیفیت خودرو و تولیدات صنعتی بودند و لی هم اکنون مقرر شده قطعه های رتبه 3 و 4 حذف شوند و در صورتیکه این اتفاق بیفتد باعث خواهدشد خودروسازان هزینه های تعویض قطعه و گارانتی کمتری را بپردازند بنابراین قطعه ساز باید قطعه ای مرغوب تولید کند تا هزینه های خودروسازکاهش یابد. وی در پایان گفت: برخی روابط نامناسب ویا توصیه های خارج از معمول باعث شده که برخی قطعه سازانی که دارای رتبه های مناسبی نیستند قطعات خود را به بازار عرضه ک