تيترآنلاين 21 بهمن 1391 ساعت 22:03 http://titronline.ir/vdce.z8nbjh8nw9bij.html?5512 -------------------------------------------------- عنوان : وقتی فیلم‌ها رنگ و بوی شرایط اقتصادی جامعه را می‌گیرند -------------------------------------------------- شرایط اقتصادی جامعه، نوسان بازار ارز طلا، مشکل بیکاری و ... از جمله مسایلی است که امسال در تعدادی از فیلم‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیده می شود متن : شرایط اقتصادی جامعه، نوسان بازار ارز طلا، مشکل بیکاری و ... از جمله مسایلی است که امسال در تعدادی از فیلم‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیده می شود و نشان از توجه فیلمسازان به مهم‌ترین مساله روز جامعه دارد. به گزارش مهر، این روزها شرایط اقتصادی و مشکلاتی که نوسان بازار ارز و طلا به وجود آورده است، زندگی را برای برخی طبقات جامعه سخت کرده است. البته در این میان افرادی با سوار شدن روی موج این نوسانات بازار توانسته‌اند بار خود را بسته و به موقعیت اقتصادی بهتری دست پیدا کنند. از آنجا که همیشه عنوان می‌شود یک سینماگر باید در فیلم‌اش زمانه خود را هم به تصویر بکشد تا تاریخ آن مقطع از کشور و جامعه‌اش به نوعی ثبت شود، از این رو امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شاهد آثاری بودیم که به شرایط این مقطع از جامعه‌مان اشاره کرده‌اند. مازیار میری در "حوض نقاشی" با فیلمنامه‌ای از حامد محمدی به مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر طبقه پایین جامعه اشاره کرده است. پرداختن به معضل بیکاری و تعدیل نیرو در کارخانه‌های تولید دارو نه به صورت شعاری بلکه مفهومی در این فیلم قابل توجه است. آیندگان با دیدن این فیلم قطعا می‌توانند تصویری از شرایط امروز جامعه و فشارهای ناحق کشورهای غربی بر کشورمان را به این دلیل که مردم ایران به یمن انقلاب اسلامی می‌خواهند مستقل باشند و حقوق حقه خود را به دست آورند، داشته باشند. "کلاس هنرپیشگی" تازه‌ترین ساخته علیرضا داوودنژاد نیز از جمله آثاری است که به طور مشخص به این موضوع اشاره می‌کند. وی در این فیلم به نوسان بازار سکه و طلا و تاثیر آن بر بنیان و ریشه‌های یک خانواده اشاره‌ای مستقیم دارد. به طوریکه به خوبی این شرایط اقتصادی موجود و سوار شدن برخی از افراد روی این موج نوسان بازار و سود بردن آنها از این شرایط را به تصویر می کشد. "بشارت به یک شهروند هزاره سوم" فیلمی از محمد هادی کریمی است که در کنار پرداختن به نفی عرفان های کاذب، شرایط فعلی اقتصادی ایران را هم به تصویر می کشد. وی در این فیلم به معضل بیکاری به طور مستقیم اشاره دارد. همچنین در دیالوگ‌هایی به صورت گذرا به نوسان بازار دلار تاکید می کند. همچنین در فیلم های "اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکترند"، "جیب بر خیابان جنوبی" و "هیچ کجا، هیچ کس" هم به مساله بیکاری، تاثیر آن در زندگی افراد و شرایط فعلی جامعه اشاره می شود. همچنین در فیلم "سر به مهر" هادی مقدم‌دوست هم به نوعی به مشکل بیکاری و بی‌پولی و کرایه خانه توسط یک دختر در تهران نیز اشاره می‌شود. در حالی که سال گذشته اکثر فیلم های حاضر در این رویداد صرفا اجتماعی بودند و مسایلی چون خیانت را به تصویر می‌کشیدند و کمتر رنگ و بوی اقتصادی داشتند اما رویکرد اقتصادی فیلم‌ها در این دوره نشان از توجه سینماگر به شرایط اطرافشان دارد که قطعا می تواند ثبت تاریخ مناسبی ب