تيترآنلاين 16 فروردين 1391 ساعت 22:24 http://titronline.ir/vdce.n8ebjh8e79bij.html?4450 -------------------------------------------------- عنوان : ازدواج موقت، قانونی که تنها برای مردها می چربد... گزارش از مريم جعفري -------------------------------------------------- متاسفانه بسیاری افرادی که به ازدواج موقت گرایش دارند از مسائل دینی آگاه نیستند و براین باورند که می توانند در ازدواج موقت با یک نفر یا چند نفر همزمان ازدواج کنند متن : با لباس سفید به خانه بخت می روند و هزاران آرزو در دلشان می پرورانند که چگونه عشق را سرلوحه زندگیشان قرار دهند؛ اما بی خبر از کابوسهای وحشتناکی که در آینده برایشان رقم می خورد هستند و پابه پای مرد زندگی قدم برمی دارند و با کم و کاستی گذران عمر می کنند و هنگامی که زندگی به ثمره و میوه اش می رسد تلخی و غم عایدشان می شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ اینها داستان غم انگیز و گلایه های زنانی است که راهروهای دادگاه را طی می کنند و هرازگاهی بر پشت دستشان می زنند که مگر چه کم و کاستی برایش گذاشته که برایم هوو آورده است. در قدیم قانونی برای ازدواج موقت وجود نداشت و البته گروهی هم به دنبال ساماندهی آن نبودند اما آنها که گه گداری آبی درهاون می ریزند و شروع به کوبیدن می کنند تصمیم گرفتند این امر خیر را قانونمند کنند. سرانجام این تلاش ها به آنجا رسید که حالا ازدواج موقت ساماندهی شده و گرفتن زن دوم هم ضابطه مند شده است. قانونی که با حفظ تحکیم بنیان خانواده تصویب شد اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این باره دارند. خبر کوتاه بود "نمایندگان خانه ملت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قانون ثبت نکاح موقت را با 3 شرط الزامی تصویب کردند" . بنابراین گزارش وکلای ملت در ماده 22 مقرر کردند که نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران برای استحکام نظام خانواده از نکاح دائم حمایت می کند و ثبت نکاح موقت نیز با لحاظ شرایطی مانند باردارشدن زوجه،‌توافق طرفین،‌و شرایط ضمن عقد الزامی است. وکلای ملت همچنین در تبصره این ماده مصوب کردند که ثبت نکاح موقت باید در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج طلاق و با آيين نامه ای که در آینده به تصویب خواهد رسید به ثبت برسد. در این رابطه دکتر امان الله قراین مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید ؛ در برخی موارد قانونی که به تصویب می رسد موجب بروز جرم می شود در حالی که آیت الله شاهرودی نیز نظر داشته اند که در قانونگذاری در جامعه ای باید براساس جامعه شناس به اصلاح ،ترمیم و تدوین بپردازد به عنوان مثال زمانی که دیواری را خراب می کنیم با توجه به خسارت اجتماعی آن جریمه نقدا پرداخت می شود و متحمل زندان نمی شوید اما در کشورهای توسعه یافته شخصی که در مغازه مشروب فروشی مشروب بخورد و از حالت طبیعی خود خارج بشود و صندلیهای مغازه را بشکند تنها پول خسارت وارد شده را می پردازید و مسئله دیگری برای مجرم پیش نمی آید. با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما بیش از 2000 هزار نفر زندانی در زندانها وجود دارد که براساس گناه ها و اتهاماتی که در سطح کشور مرتکب شده اند به زندان افتاده گذران عمر می کنند و عاقبت بسیاری مرتکبان تجاوز به عنف که ناشی از فقر و مجرد بودن و عدم توان مالی کافی از ازدواج صورت گرفته است. به اعدام محکوم می شوند. و این در حالی است که نقش قانون در سرنوشت یک کشور بسیار موثر قدرت سلامت، موفقیت و سربلندی حکومت ملزم به اجرای قانون سالم و درست می باشد چرا که قانون خوب براساس ارزشهای فرهنگی تدوین و تبیین شده و باعث دوام و بقای ارزشهای فرهنگی یک کشور می شود و قانونگذار خود باید از قانون پیر می کند و به نحو احسن اجرا نماید. اجرای قانون ازدواج موقت جدید ،‌جامعه دوام و بقای خانواده است و تصویب این قانون موجب بروز انواع آسیب های اجتماعی از قبیل افزایش فرار دختران و پسران از خانه ‌،رواج رابطه نامشروع زنان،‌رواج بی بندو باری ‌،تضاد و اختلاف درون خانواده،‌قتل، جنایتا و جرم می شود. وی ادامه داد:بسیاری از کسانی که در زندان ها هستند از خانواده هایی نشات گرفته شده اند که یکی از آسیب های اجتماعی در آنجا متمرکز بوده و شخص را به بیراهه کشانده است. بنابراین این قانون خودش به تنهایی جرم زاست و کسانی که این قانون را وضع کرده اند بدانند که آنان در گام نخست نسخه پیچ دیگران شده اند و اگر این طرح مناسب بود کاش ابتدا برای خودشان آزمایش می کردند و در مرحله بعد به مردم انتقال می دادند این افراد واعظ غیر متعض هستند در بالای منبر سخن می گویند و مردم از گودال به داخل چاه رهنمون می کنند. *مردم ما مردمی آگاهند قرایی مقدم با اشاره به خطرناک بودن این قانون بیان داشت:این قانون از پایه خطرناک است و کسانی که آن را به تصویب رسانده اند آبروی نظام حکومتی و اجتماعی ما را به باد داده اند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. وی تصریح کرد:اجرای ازدواج موقت به روش جدید نظام اقتصادی و تربیتی خانواده ما را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد و باعث آسیب روحی به فرزندان خانواده و زنان می شود. در واقع کسانی که این طرح را تصویب کردند ابتدا خودشان گام نخست را بردارند و از خانواده خود آغاز کنند. قرایی مقدم در پایان خاطرنشان کرد:من این طرح را صددرصد رد می کنم و کاش این افراد می دانستند که برای تصویب این قوانین باید از دیدگاه جامعه شناسی کارشناسی شود و بعد به تصویب برسد. *قانون ازدواج موقت قانون بسیار خوبی است همچنین نیلچی زاده روان شناس اجتماعی با اشاره به قوانین ازدواج موقت در کشور اظهار داشت:این قانون قانون بسیار خوبی است اما باید محدودیت بیاورد چرا که کادر سیستم قانونی از حیث حقوقی باید یک نکته کلیدی مدنظر داشته باشیم . معینی در فرهنگ توحیدی اسلام بین اخلاق و حقوق یک رابطه متقابل وجود دارد و در حقیقت حقوق و اخلاق،‌به مانند شکر و شیر بی هم هستند و اگر جامعه ای مبتلا به قوانین بدون اخلاقیات شود قطعی بدانید انحطاط آن جامعه بزودی انجام می شود و اگر جامعه اخلاقیات صرف را مدنظر داشته باشد و مباحث حقوقی را فراموش کند قطعی بدانید شکست ما و آسیب ما به این دیواره پدید خواهد آمد و دیرتر از بین خواهد رفت اما آسیب پذیری آن جدی خواهد بود به همین دلیل در فرهنگ اسلامی در تمامی قوانین قواعد حقوقی اخلاقی داریم هر چند که پیامبر اسلام برای تکمیل اخلاق و بزرگواریهای آن مبعوث شده است. وی با اشاره به مبحث ازدواج موقت به عنوان یک موضوع قوانین طلایی اسلام ناب ادامه داد:در واقع ازدواج موقت نباید به عنوان تنوع طلبی و ارضای نیازهای کاذب و کارکرد شخصی داشته باشد و برای جلوگیری از دامن زدن به آسیب و فساد و ترویج گناهان جنسی و یا خود فروشی یک اصل مهم ناظر به خانواده است یعنی بحث کام جویی های روانه و کامرویهای زنانه نشود. نیلچی زاده با اشاره به تصویب قانون جدید بیان داشت:من به شخصه از نمایندگان مجلس تشکر می کنم اما آنها باید یک سری کارهای ابتدایی را برای اجرای قانون انجام دهند و این طرح نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم می باشد. وی با اشاره به آسیب های موجود نسبت به زنان در جامعه کنونی کشور تصریح کرد:در حال حاضر توجه به آسیب هایی که زنان کشورمان در معرض آن قرار دارند ازدواج مطلوبی ندارد و در بیشتر موارد از افراد سوء استفاده می شود هیچ حقی برای آنان وجود ندارد. البته باید اذعان داشت: که متاسفانه بسیاری افرادی که به ازدواج موقت گرایش دارند از مسائل دینی آگاه نیستند و براین باورند که می توانند در ازدواج موقت با یک نفر یا چند نفر همزمان ازدواج کنند و این در صورتی است که در عرف و شریعت ما خلاف تواقع می باشد. وی در پایان با اشاره اجرای این طرح خاطرنشان کرد:اجرای این طرح یک مژدگانی بزرگ به جامعه است و با ثبت این ازدواج در دفاتر اسناد رسمی و یا ازدواج طلاق برای کسانی که ازدواج موقت می کنند محدودیت در پی دارد و از پنهان کاریهای گذشته نسبت به قبل جلوگیری می شود و به مردان یادآور می شود که با مردانگی به خرج دهند و بگویند که این زن همسر قانونی و شرعی من است و من در مقابل او وظایف اخلاقی و حقوقی دارم. البته باید توجه داشت که با وجود فرهنگ های مختلف در کشور این طرح به کجا می رسد؟ چرا که اگر این طرح کارشناسی نشود به گوش افراد عوام جامعه برسد و بدون در نظر گرفتن عاقبت آن دست به این کار بزنند چه عواقب بدنی در پی خواهد داشت. کاش مسئولان قبل از اینکه طرحی را به تصویب برسانند خوب فکر کنند تا مشکلاتی که سابق نسبت به طرح عفاف در جامعه حکفرما شد در اینجا نیز بوجود نیاید و حسرت و پشیمانی عایدمان ن