تيترآنلاين 11 خرداد 1391 ساعت 11:44 http://titronline.ir/vdcd.k0o2yt059a26y.html?4756 -------------------------------------------------- عنوان : تورم مسكن طي 20 سال گذشته شديد‌تر از تورم عمومي بوده است -------------------------------------------------- در ايران قيمت مسكن طي همين سال‌ها حدود 1800درصد گران‌تر شده است متن : نوسانات بازار مسكن در اكثر نقاط دنيا طي 12 سال گذشته حداكثر 27 درصد رشد داشته است. اين درحالي است كه در ايران قيمت مسكن طي همين سال‌ها حدود 1800درصد گران‌تر شده است. به گزارش ايسنا، هادي كوزه‌چي - تحليل‌گر بازار مسكن، در كنفرانس فرصت‌ها و راهكارهاي سرمايه‌گذاري درايران 91 با بيان مطلب بالا و اين‌كه طي 20 سال گذشته نوسانات تورم مسكن از تورم عمومي كشور شديد‌تر بوده است، گفت: اگر به صورت تاريخي به قيمت مسكن در 20 سال اخير نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم تورم عمومي هيچ‌گونه ارتباط خاصي با تورم مسكن نداشته است. وي با رد اين قضيه كه بعد از هر دو سال ركود دوسال رونق در بازار مسكن خواهيم داشت، تصريح كرد: رونق غيرمعمول ساخت‌وساز در هر دوره‌اي نشان از ركود در آينده‌اي نزديك دارد. او هم‌چنين در خصوص تحليل بازار مسكن به اين نكته اشاره كرد كه بازار مسكن بخشي از اقتصاد است كه وابستگي كمتري به واردات دارد. به همين علت و با توجه به اين‌كه فرآيندي توليد و سرمايه‌گذاري در مسكن نيازمند افق كوتاه‌مدت‌تري است، اين بازار سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را بيشتر به خود جذب مي‌كند. وي ادامه داد: قبل از شروع مسكن مهر، بازار مسكن با داشتن 91 درصد مشاركت به بخش خصوصي، خصوصي‌ترين بخش صنعت بوده است. اين تحليل‌گر بازار مسكن خريداران اين بازار را به چهار دسته سرمايه‌گذار، سوداگر، رفاه‌گران و مصرفي مقتصد تقسيم‌بندي كرد و گفت: سرمايه‌گذار افق بلند‌تري دارد و براي نگه‌داشتن مسكن و دريافت اجاره‌بها وارد اين بازار مي‌شود. افق سرمايه‌گذاري سوداگر در بازار مسكن كوتاه‌مدت‌تر است و اين افراد سرمايه‌گذاران حرفه‌اي هستند كه بين بازار‌هاي مختلف سرمايه خود را جابه‌جا مي‌كنند. وي افزود: رونق و ركود بازار در سرمايه‌‌گذاري رفاه‌گران تاثيري ندارد. اين دسته وقتي اوضاع اقتصادي خوب است و بانك‌ها وام در اختيار مردم مي‌گذارند، اصولا براي رهايي از مستاجري اقدام به خريد مسكن مي‌كنند. افراد مصرفي‌مقتصد نيز به مسكن نگاه اقتصادي دارند، ولي براي مصرف شخصي به اين بازار ورود پيدا مي‌كنند. وي در پايان افزود: هنگامي كه بازار رونق دارد، سه دسته آخر اين گروه‌ها در بازار شركت مي‌كنند، ولي وقتي ركود اتفاق مي‌افتد، اين گروه‌ها حذف مي‌ش