تيترآنلاين 12 خرداد 1392 ساعت 22:12 http://titronline.ir/vdcb.wbsurhbzgiupr.html?5780 -------------------------------------------------- نبودن نظارت کیفی بر تبلیغات اقلام به اصطلاح پزشکی عنوان : دستگاه‌های کوچک کننده بینی تأثیر به اثبات رسیده‌ای ندارند -------------------------------------------------- از جمله این تبلیغات بی پایه و اساس، دستگاه‌هایی است که با برند های و آب و تاب‌های مختلف و از طرق مختلف تبلیغ می‌شوند، گاهی اوقات این تبلیغات تا به جایی پیش می رود که مصرف کننده از یاد خواهدبرد که زیبایی به چه قیمتی؟ متن : عوامل ایجاد کننده فرم بینی، لایه‌های قطور پوستی، بافت استخوانی، عضلانی و غضروفی است. آیا با یک نگاه گذرامی‌توان این موضوع را پذیرفت که لرزش‌های یک دستگاه کوچک می تواند این بافت‌ها را تغییر دهد؟ یکی از معضلات جامعه سلامت، تبلیغاتی است که بدون هیچ پایه و اساس علمی و بدون هیچ کنترلی در رسانه‌ها پخش شده و جامعه را مخاطب قرار می‌دهد. متأسفانه به جای این موضوع که سطح کیفیت کالا، درجه‌ای برای تبلیغات این کالاها باشد، بضاعت تولید کننده آن ملاک تبلیغ کنندگان خواهد بود. از جمله این تبلیغات بی پایه و اساس، دستگاه‌هایی است که با برند های و آب و تاب‌های مختلف و از طرق مختلف تبلیغ می‌شوند، دستگاه‌هایی است به گونه‌ای با جراحی‌های زیبایی سر وکار دارند. گاهی اوقات این تبلیغات تا به جایی پیش می رود که مصرف کننده از یاد خواهدبرد که زیبایی به چه قیمتی؟ برای مثال، یکی از این وسایل، دستگاه‌هایی است که از آن‌ها به عنوان کوچک کننده بینی یاد می شود. در یکی از تبلیغات اینترنتی این محصول آمده بود:« دستگاه کوچک کننده بینی ----- دستگاهی است اختراعی با شماره ثبت اختراع ------- که برای اولین بار در جهان توسط مخترعین ایرانی اختراع و توسط شرکت ------ طراحی و به تولید انبوه رسیده است.در ابتدا ممکن است قابل باور نباشد که بتوان بینی را بدون عمل جراحی کوچک ساخت اما باید گفت در طول تاریخ اختراعات ، همیشه هر اختراعی در ابتدا قابل باور نبوده است.دستگاه کوچک کننده بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست در سال اول تولید شاید هیچ کس نمی دانست که این دستگاه با چنین استقبالی از سوی مصرف کنندگان روبرو خواهد شد.» یکی از نکات جالب توجه در این تبلیغات این است که این شرکت‌ها تماماً از تأییدیه افراد در روپوش‌های پزشکی در تبلیغات خود استفاده می‌کنند و از خرید مشابه تقلبی این تجهیزات به مخاطب خود اخطار می‌دهند. این دستگاه‌ها نه تنها از نظر پزشکی تأییدی نشده اند، بلکه وزارت بهداشت نیز بارها و بارها از طرق مختلف اعلام کرده است که چنین دستگاه‌هایی مورد تأیید نبوده و تأثیر آن‌ها هنوز در هیچجای دنیا به اثبات نرسیده است. دکتر کامران اسعدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در گفته‌های خود در این رابطه خاطر نشان کرده است: «شکل دهنده بینی بافت عضلانی و غضروفی، لایه‌های قطور پوستی است . از بین این‌ها مهمترین چیزی که بسیار در حالت بینی مؤثر است، لایه های بسیار قطور پوستی است. آیا با عقل جور در می آید که دستگاهی با این ویژگی‌ها و فقط با لرزش‌های خفیف حالتی از چنین بافت‌های قطوری تغییر دهد؟ علاوه بر این متخصص، پزشکان دیگری هم هستند که در گفت‌وگوهای خود تصریح کرده اند که، این دستگاه‌ها نه تنها آثار خوب به اثبات رسیده ای ندارند بلکه می توانند، عوارض و عواقب بدی نیز داشته باشند. علی الرغم تمام این گفته‌ها از طرف مسئولین وزارت بهداشت و متخصصین این زمینه باز هم از سوی افرادی که باید، مقاومتی در رابطه با جلوگیری از تبلیغ و توزیع این دستگاه‌ها انجام نمی شود. البته موضوع دستگاه های کوچک کننده بینی تنها بخش کوچکی از معضلاتی است که به وسیله تبلیغاتی که پایه و اساس علمی ندارند به وجود می