تيترآنلاين 1 آبان 1389 ساعت 9:56 http://titronline.ir/vdcb.wb8urhb8giupr.html?1180 -------------------------------------------------- عنوان : آزمون زبان خارجی شرط ورود به مقطع دکترا نباشد -------------------------------------------------- بهتر است آزمون بسندگی زبان خارجی را شرط پذیرش افراد در مقطع دکترا قرار ندهیم و پس از پذیرش دانشجو در این مقطع در دوره‌ای یک‌ساله از دانشجویان بخواهیم تا گواهی مربوط به آزمون بسندگی زبان انگلیسی را از مراکز و یا دانشگاه‌های معتبر کسب کنند متن : تيترآنلاين - نصرالله امامی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، معتقد است نباید کسب نمره در آزمون بسندگی زبان خارجی شرط پذیرش دانشجوی مقطع دکترا باشد. بلکه پس از پذیرش دانشجویان می‌توان در فرصتی یک‌ساله از آن‌ها گواهی مربوط به زبان خارجی را دریافت کرد. به گزارش تيترآنلاين، امامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران درباره طرح برگزاری آزمون دکترا به صورت متمرکز گفت: این طرح می‌تواند تاحدودی مشکلات اجرایی مربوط به گروه‌های آموزشی را در پذیرش دانشجو در مقطع دکترا کاهش دهد؛ اما عملی شدن این طرح به راه‌کار و شیوه اجرایی دقیقی نیاز دارد تا خود زمینه‌ساز مشکلات جدیدی در این زمینه نشود. وی به برخی از این مشکلات اجرایی اشاره و تشریح کرد: در شیوه‌ پیشین گاه مسائلی مبنی بر این‌که گروه‌های آموزشی پذیرش فارغ‌التحصیلان خود را نسبت به پذیرش فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند، وجود داشت. هرچند چنین امری صحیح نیست؛ اما به هر حال این ذهنیت در میان دانشجویان برخی مراکز دیده می‌شد. این استاد دانشگاه شهید چمران افزود: به عنوان مثال در دانشگاه شهید چمران اهواز که حدود 20 سال مجری دوره دکتراست هرگز چنین مسئله‌ای دیده نشده است؛ اما اگر آزمون متمرکز برگزار شود این ذهنیت عمومی نیز تغییر می‌کند و آسودگی‌خاطری برای گروه‌های آموزشی و دانشجویان فراهم می‌آورد. وی در ادامه توضیح داد: اگر تصمیم بر این است که پس از برگزاری آزمون کتبی متمرکز تعداد دو یا سه برابر ظرفیت دانشجو به گروه‌های آموزشی مجری دوره دکترا معرفی شود باید کارنامه مشروح و تفصیلی افراد در ارتباط با واحدهای آزمون گرفته شده در اختیار استادانی که مصاحبه شفاهی آزمون را برعهده دارند قرار گیرد. امامی به روال پیشین گزینش دانشجوی دوره دکتری اشاره و تصریح کرد: در گذشته 70 درصد نمره به آزمون کتبی و 30 درصد به آزمون شفاهی و مصاحبه علمی اختصاص داشت. این نسبت، نسبتی معقول بود و انتظار می‌رود همین نسبت در شیوه جدید نیز رعایت شود. وی در ادامه تاکید کرد: در 30 درصد از نمره‌ای که به آزمون شفاهی اختصاص داشت استادان درصدی را به فعالیت‌های پژوهشی داوطلبان اختصاص می‌دادند. این مسئله باید در شیوه جدید نیز مدنظر باشد و استادان بتوانند با اطلاعات کافی از سوابق پژوهشی دانشجویان صلاحیت حضور آن‌ها در مقطع دکترا را بررسی کنند. این استاد دانشگاه درباره یکی از شرایطی که در آزمون سراسری دکترا لحاظ می‌شود گفت: در آزمون متمرکز دانشجویان باید شرط آزمون بسندگی زبان خارجی را نیز داشته باشند و با شرط کسب نمره در آزمون بسندگی زبان خارجی می‌توانند وارد دوره دکترا شوند. وی در پایان پیشنهادی در این زمینه مطرح کرد و یادآور شد: بهتر است آزمون بسندگی زبان خارجی را شرط پذیرش افراد در مقطع دکترا قرار ندهیم و پس از پذیرش دانشجو در این مقطع در دوره‌ای یک‌ساله از دانشجویان بخواهیم تا گواهی مربوط به آزمون بسندگی زبان انگلیسی را از مراکز و یا دانشگاه‌های معتبر کسب کنند و در اختیار گروه آموزشی خود قرار ده