تيترآنلاين 22 دی 1389 ساعت 11:21 http://titronline.ir/vdcb.wb8urhb0siupr.html?1685 -------------------------------------------------- عنوان : وقتي رسانه ملي به راحتي از کنار واقعه سقوط هواپيما مي گذرد -------------------------------------------------- گويي اين بار ايرلاين ملي به شدت در حال محقق‌کردن شعار با ما به بهشت برويد است؛ ايرلايني که زماني بدون حادثه بودن خود را به رخ بزرگ‌ترين ايرلاين‌هاي جهان مي‌کشيد حالا از فوکر گرفته تا بوئينگ سانحه مي‌دهد. متن : تيترآنلاين - پس از اينکه سازمان هواپيمايي کشوري موفق شد سال گذشته رکورد سوانح هوايي را به نام ايران ثبت کند گويي هنوز مسوولان درس نگرفته‌اند و سريال سوانح امسال هم شروع شد. پس از آنکه شامگاه يکشنبه 77 نفر با بوئينگ 37 ساله هما راهي ديار باقي شدند آخرين ساعات دوشنبه باز هم هما حادثه آفريد که البته جاي شکرش باقي است که نتوانستند کسي را به آخرت بفرستند چراکه پرواز شماره 439 هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران که با چهار ساعت و 45 دقيقه تاخير ساري را به مقصد بندرعباس ترک کرده بود در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراري کرد و تا ساعت 20:1 بامداد مسافران معطل شدند تا بالاخره در اين ساعت به سمت بندرعباس حرکت کردند. گويي اين بار ايرلاين ملي به شدت در حال محقق‌کردن شعار با ما به بهشت برويد است؛ ايرلايني که زماني بدون حادثه بودن خود را به رخ بزرگ‌ترين ايرلاين‌هاي جهان مي‌کشيد حالا از فوکر گرفته تا بوئينگ سانحه مي‌دهد. سال گذشته حوادث متعدد هوايي باعث شد احساس کنيم سازمان هواپيمايي درس گرفته و ديگر خبري از سوانح سريالي نخواهد بود. حتي وقتي رضا نخجواني، رييس اين سازمان از ايمني گفت و اينکه حاضر است حتي پروازها لغو شود ولي جان مسافران به خطر نيفتد خدا را شکر کرديم که کسي هست و هنوز هم جان مردم کمي تا قسمتي ارزش دارد. اما حدود يک‌سال و اندي کافي بود تا بوئينگ پير هما مسايل زيادي را مشخص کند. هواپيمايي که به تازگي اورهال (تعميرات اساسي) شده بود و مثلا مجوزهاي لازم را هم اخذ کرده بود به جاي فرود روي باند 15 کيلومتر آن طرف‌تر کاري کرد که مسوولان نامش را فرود مي‌گذارند اما هر چه به عکس‌ها نگاه کرديم شبيه همه چيز بود جز فرود! البته احتمالا اين‌گونه به زمين اصابت کردن هم در رديف فرود اضطراري قرار مي‌گيرد.با اين حال همه تلاش کرديم از گمانه‌زني پرهيز کنيم و نگوييم وقوع سانحه تنها به علت نقص فني بوده است اگرچه آن سوي ماجرا مسوولان از خلبان گرفته تا آسمان توفاني را مقصر معرفي کردند و دم بر نياوردند که يک هواپيماي 37 ساله هم مي‌تواند دچار نقص شود اما ما سعي کرديم جانب انصاف را نگاه داريم. اگرچه براي رسانه ملي اتفاقات جنوب سودان به اندازه اختصاص گفت‌وگو ويژه خبري مهم بود و کشته شدن قريب به 80 ايراني در يک سانحه هوايي به زحمت لابه‌لاي خبرها پيدا مي‌شد اما بد نيست مسوولان اين سازمان بدانند اين موضوع اصلا براي مردم به همين شکل دنبال نخواهد شد و افکار عمومي سوال‌هاي بسياري دارد که مسوولان بايد پاسخ دهند حتي اگر رسانه ملي به راحتي از کنار واقعه‌اي با اين درجه اهميت بگذرد. با اين حال وقتي در آخرين دقايق دوشنبه‌شب منابع خبري از فرود اضطراري دوباره سخن گفتند و نوشتند، مطمئن شديم که دوباره سريال سوانح آغاز شده و اين تازه قسمت دوم شاهکار مشترک مسوولان هوايي کشور است. اگر سال گذشته رضا نخجواني مي‌توانست به بهانه تازه کار بودن و تاثير اقدامات روساي قبلي سازمان هواپيمايي مسووليت سوانح را به دوش ديگران بيندازد امسال ديگر اين کار را هم نمي‌تواند بکند.البته ايشان فعلا پاسخگوي مردم نيستند و از دسترس اصحاب رسانه خارج شده‌اند اما بالاخره زمان پاسخگويي هم فرا مي‌ر