تيترآنلاين 28 دی 1391 ساعت 20:08 http://titronline.ir/vdcb.sbsurhba0iupr.html?5456 -------------------------------------------------- عنوان : رتبه‌‌هاي کاذب سايت‌هاي ايراني باتقلب‌وشارژ پول! -------------------------------------------------- در نگاه پرخي مديران سايت‌ها، اصل بر کيفيت و ميزان اقبال کاربران «اصل» نيست. مهم اين است که به هر روش و شيوه‌اي حتي دروغين و متقلبانه و يا شبه‌تقلبي بتوانيد رتبه خود را ارتقاء ببخشيد، همين!! متن : اگر سايتي بخواهد فورا به زير ۱۰۰ ايران برسد اولا بايد چند ماه و ماهي ۴-۳ ميليون تومان هزينه پاپاپ کند.  روند رو به افزايش روش‌هاي کاذب براي بالا رفتن رتبه (رنکينگ) سايت‌هاي ايراني در جدول سايت‌هايي چون آلکسا و گوگول شدت گرفته و به يک تب هيستريکي شديد مبدل شده است! توسعه و افزايش روزافزون سايت‌هاي اينترنتي که به نوعي يک تجارت هم محسوب مي‌شود در فضاي مجازي با بروز بسياري ناهنجاري‌ها و روش‌هاي غيرپسنديده و به تعبير صحيح‌تر متقلبانه همراه شده است. گرچه بسياري از مردم عادي و کاربران معمولي اصولا به رتبه‌ سايت‌ها به عنوان يک اصل نگاه نمي‌کنند و قبل از هر چيز کيفيت و رويکرد سايت‌ها باعث مراجعه آنان به سايت‌هاي مورد بازديد مي‌باشد؛ اما اين نگاه در بين بسياري از مديران سايت‌ها حاکم نيست و آنان قبل از کيفيت، به فکر کميت و به موازات آن ميزان بهره‌وري و سودآوري سايت خود فکر مي‌کنند! در واقع اين روزها با گذري گذرا به سايت‌هاي مختلف خبري، اجتماعي، هنري، ورزشي، سرگرمي و... به اين تناقض‌ نگرشي کاملا پي خواهيد برد: رقابتي شديد براي بالا بردن کاذب رتبه سايت‌ها!! به عبارت ديگر در عرصه رقابت بين سايت‌ها، در نگاه پرخي مديران سايت‌ها، اصل بر کيفيت و ميزان اقبال کاربران «اصل» نيست. مهم اين است که به هر روش و شيوه‌اي حتي دروغين و متقلبانه و يا شبه‌تقلبي بتوانيد رتبه خود را ارتقاء ببخشيد، همين!! به گزارش گروه علمي و فناوري بهارنيوز، يکي از مولفه‌هاي مهم سايت‌هاي اينترنتي، ميزان موفقيت يک سايت در جذب کاربر در مرور زمان دارد. در واقع تعداد کاربران يک سايت به مثابه «تيراژ» يک روزنامه (نسخه کاغذي) دارد. بالفرض اگر در يک کشور بالاترين تيراژ چاپي يک روزنامه ۱۰۰۰۰۰ نسخه باشد اين روزنامه در رتبه اول تيراژ روزنامه‌هاي آن کشور ” سايت‌هايي از روش pop up براي بالابردن رتبه خود استفاده مي‌کنند که عمدتا از پشتوانه مالي بخش غيرخصوصي برخوردار بوده و از کيسه بيت‌المال براي نشان دادن موفقيت خود در جذب کاربر، ميليونها تومان هزينه مي‌کنند! “قرار مي‌گيرد. در فضاي اينترنتي اما اين تيراژ به ميزان بازديد از صفحات يک سايت (و عمدتا صفحه اول آن) اختصاص مي‌يابد که البته آمار ميزان آن در مقايسه با آمار ميزان تيراژ يک روزنامه بسيار سخت‌تر و به تعبيري غيرقابل مقايسه است. بر همين اساس بوده که طي ساليان اخير سايت‌هايي در فضاي مجازي ايجاد شده‌اند که هدف خود را شفافيت و تعيين(تيراژ) و در واقع ميزان رجوع مردم (کاربران) به سايت‌ها در کل جهان بيان کرده‌اند. مهم‌ترين اين سايت‌ها گوگل آناليزور (google analytics)، آلکسا، وبگذر،و... هستند که اهالي حرفه‌اي فضاي وب معمولا براي اطلاع از رتبه يک سايت به آنها رجوع مي‌کنند. به اضافه برخي از صاحبان ‌آگهي که دادن آگهي کالا يا خدمات خود را مي‌خواهند به سايت‌هايي بدهند که داراي رتبه بالايي در بين سايت‌هاي همنوع باشند. اما همين موضوع و خصوصا با توسعه و رشد روز به روز تعداد سايت‌ها باعث شده است تا روش مديران بسياري از سايت‌ها براي ارتقاء رتبه خود به شيوه‌هاي غيرحرفه‌اي سوق پيداکند. يکي از متخصصان عرصه فضاي مجازي در گفت‌وگو با بهارنيوز گفت: سايت آلکسا در حال حاضر در بين سايت‌هاي هم‌نوع خود بيشترين مرجعيت را براي رتبه‌بندي (رنکينگ) سايت‌هاي جهان پيدا کرده است، زيرا طي چند سال که از فعاليتش مي‌گذرد سعي نموده در ارائه ميزان واقعي رتبه‌ها، حرفه‌اي عمل کند اما با اين وجود هنوز روش‌هايي براي دور زدن و دست‌يابي به رتبه‌هاي کاذب خصوصا در بين مديران سايت‌هاي داخلي وجود دارد. وي افزود: قبل از هرچيز بايد بدانيم که سايت‌هايي همچون آلکسا، سايت‌ها رو بر اساس ارزش محتوا رتبه بندي نمي کنند بلکه تنها معيارشان بازديدهاست و فقط بايد با اين ديد به رتبه‌ها نگاه کنيد. حال در نظر بگيريد که حتي همين رتبه‌ها نيز آلوده به ريا و تقلب شده باشند! وي افزود: تا ۲ سال پيش آلکسا، براي فراگير کردن سايت خود روش تول‌بار (Tool bar) را به سايت‌ها پيشنهاد داده بود که از آن طريق هر سايتي تولبار آلکسا را در طراحي خود بارگذاري مي‌کرد فارغ از ميزان واقعي کاربران، داراي رتبه‌هاي خوب مي‌شد. اين روش پس از مدتي و خصوصا هنگامي که مديران آلکسا در فراگير کردن شهرت جهاني خود اطمينان حاصل کردند، منتفي شد و آلکسا ” در عرصه رقابت بين سايت‌ها، در نگاه پرخي مديران سايت‌ها، اصل بر کيفيت و ميزان اقبال کاربران «اصل» نيست. مهم اين است که به هر روش و شيوه‌اي حتي دروغين و متقلبانه و يا شبه‌تقلبي بتوانيد رتبه خود را ارتقاء ببخشيد، همين!! “ رسما گفت که بودن Tool bar در سايت شما ديگر در رتبه شما تاثيرگذار نيست و با آلگوريتم‌هاي نوين به رتبه‌بندي سايت‌ها اقدام کرد، زيرا مورد انتقاد قرار گرفته بود که در تعيين رنکينگ‌ها صادقانه عمل نمي‌کند و فقط هواي سايت‌هايي را دارد که Tool bar آلکسا را در سايت‌هاي خود قرار داده‌اند. (به سرورهاي الکسا، کوئري فيک با آي.پي‌هاي مختلف و با پارامترهاي ساختگي بفرستيد و درنتيجه آن رتبه‌تان کاهش پيدا کند!!) اين متخصص فضاي مجازي ادامه داد: از حدود ۲ سال پيش آلکسا سعي نموده تعداد ipهاي ورودي به هر سايت را مبناي رتبه‌بندي‌هاي خود قرار دهد که اين امر تا حدود زيادي به صحت آمار موجود کمک کرده است اما باز هم راه‌هاي کاذب براي دور زدن اين روش هم ادامه يافت. وي در همين رابطه ادامه داد: متاسفانه طي اين مدت بسياري از سايت‌هاي داخلي با بارگذاري کدهايي در scrip it سايت خود به صورت کاذب و کاملا دروغين ipهاي جعلي توليد و روانه فضاي مجازي مي‌کردند که البته اخيرا آلکسا و گوگل به اين ترفندها نيز آگاهي يافته و نهايت تلاش خود را براي مبارزه با اين نوع سايت‌ها به کار برده‌اند که از جمله قرار گرفتن در black list اين سايت‌ها بوده است. اين متخصص فضاي وب در ادامه گفت‌وگو با بهارنيوز ادامه داد: تازه‌ترين روش‌ها براي ارتقاء روش pop up است. ‌Pop up‌ها و صفحات خودکار از روش‌هاي تبليغ داخل بسياري از وب‌سايت‌ها، باز شدن پنجره‌هاي موسوم به پاپ‌آپ است. گرچه در دراز مدت مي‌تواند بدترين روش براي تبليغ نيز همين روش باشد، (کاربران معمولا به‌جاي بستن پنجره پاپ‌آپ، پنجره وب‌سايت را هم مي‌بندند و ديگر به آنجا سر نمي‌زنند مگر اينکه مجبور باشند) اما در کوتاه مدت رتبه سايت را ارتقا مي‌بخشد. اين روش گرچه يک تقلب شبيه توليد کاذب ip به شمار نمي‌آيد و به عنوان هزينه تبليغاتي از آن ياد مي‌شود و گوگل و آلکسا نيز هنوز آن را غيرقانوني نمي‌دانند؛ اما در نهايت يک روش منصفانه براي عرصه رقابت نيست. اين شيوه به مثابه آن است که شما با روزنامه همشهري که در تهران تيراژ بالايي دارد قرارداد منعقد کنيد که روزنامه شما را هم که تيراژ و خوانندگان اندکي دارد در درون روزنامه‌اش و به دست خواننده خود برساند! که احتمالا داراي منبع و پشتوانه مالي سرشار غيرخصوصي ” کافيست ليست ۵۰۰ سايت بالاي ايراني را نگاهي اجمالي بياندازيد و ببينيد آيا واقعا ارزش واقعي بسياري از آنها در رتبه بندي رعايت شده است؟ سايت‌هايي که بسياري از آنان حتي نامشان را کاربران هم نمي دانند! “ هستيد! در فضاي مجازي نيز اينگونه روش‌هاي هزينه بر نيز عمدتا توسط سايت‌هايي انجام مي‌شود که از پشتوانه مالي غيرخصوصي برخوردارند و بابت هزينه‌هاي ميلياردي براي ارتقا رتبه کاذب خود نگراني ندارند! اگر همين سايت براي يک ماه پاپ آپ نگذارد و هر روز هم هزاران ايميل براي کاربران ارسال نکنند ترافيکشان به شدت افت مي کند چون کاربرمحور و داراي مقبوليت و محبوبيت نيستند. براي مثال در حال حاضر کافيست ليست ۵۰۰ سايت بالاي ايراني را نگاهي اجمالي بياندازيد و ببينيد آيا واقعا ارزش واقعي بسياري از آنها در رتبه بندي رعايت شده است؟ سايت‌هايي که بسياري از آنان حتي نامشان را کاربران هم نمي دانند! اگر سايتي بخواهد فورا به زير ۱۰۰ ايران برسد اولا بايد چند ماه و ماهي ۴-۳ ميليون تومان هزينه پاپاپ کند و بعدش هم آنقدر محتواي خوبي داشته باشه که بتواند کاربرانش را حفظ کند. وي افزود: گرچه تبليغات پاپ آپ از نظر تجاري براي سايت‌ها خوبست و فروش و درآمد را افزايش مي‌دهد، اما چون رتبه سايت به شکل طبيعي و رقابتي و کيفي بالا نرفته و با همين روش در الکسا بالا آمده بسياري از متخصصان فضاي وب، اين روش را نيز مذموم مي‌دانند. نهايتا اين سئوال پيش روي ما قرار دارد که آيا سايتي که با ‌Pop up‌ در بين ۱۰۰ سايت نخست الکساي ايران است به نظر شما مي‌تواند براي تبليغ مفيد باشد؟! مطمئنا خير! زيرا وقتي سايت شما را بسياري از کاربران به نام هم نشناسند و اسم غريبي در فضاي مجازي و در بين سايت هاي هم نوع باشد بالا رفتن کاذب رنکينگ نيز همچون کف روي‌ آب خواهد بود که به سرعت محو خواهد شد زيرا سايت شما «کاربرمحور» نيست. وي در پايان به مديران سايت‌هاي داخلي خصوصا سايت‌هاي خبري که ادعا دارند مي‌خواهند در اطلاع‌رساني جامعه نقش مثبت را ايفاء کنند اين گونه روش‌ها را کنار گذاشته و مبناي فعاليت خود را براي رقابت سالم و اخلاقي بنا کنند و يقينا مردم و کاربران فضاي مجازي هم سره را به خوبي از ناسره تشخيص مي‌دهند و در دراز مدت نمي‌توان با روش‌هاي ناسالم براي خود مشتري (کاربر) و تيراژ (ميزان بازديد) ايجاد کرد. بايد با مردم صادق باشيد و توليد کيفي به کاربران ارائه دهيم تا مشتري (کاربر) دائمي ما باشند. بياييد سلامت کاري را از خود آغاز کنيم و سپس به مردم درس اخلاق، انصاف، رقابت عادلانه و... بد