تيترآنلاين 21 آذر 1390 ساعت 19:02 http://titronline.ir/vdca.6nek49n0a5k14.html?3718 -------------------------------------------------- عنوان : کارگردان خام و ناپخته، فيلم سطحي براي تلويزيون مي‌سازد -------------------------------------------------- بايستي جلوي پخش آثاري که کيفيت ندارند گرفته بشود تا همانطور که با جوايز سعي در تشويق فيلم‌سازان مستعد داريم با اين کار هم جلوي اشتباهاتشان گرفته شود متن : پديده انبوه‌سازي در تله فيلم‌هاي تلويزيوني هر روز بيشتر ديده مي‌شود و اين درحالي است که هنوز نگاه مشخصي در توليد اين فيلم‌ها وجود ندارد. يک کارگردان سينما با تمايز ميان ساختار سينما و تلويزيون معتقد است که افراد خام و ناپخته‌اي وارد عرصه ساخت تله فيلم شده‌اند که هنوز با اين مقوله آشنايي ندارند. مسعود اطيابي به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي با تاسيس سيما فيلم و جدي شدن ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني، آن‌هم با درجه الف پاي برخي سينماگرها را هم به تلويزيون باز کرد. اين در حالي است که سينما و تلويزيون دو مديوم متفاوت هستند و ورود به عرصه هرکدام نياز به آشنايي‌ها و تجربياتي دارد. از سوي ديگر عرصه ساخت تله فيلم‌ها براي جواناني که تازه کارگردان شده‌اند باز است و بي‌تجربگي برخي از آن‌ها باعث توليد آثاري سطحي مي‌شود. «مسعود اطيابي»، کارگردان فيلم‌هايي همچون «خروس جنگي» و «صبح روز هفتم» درباره فعاليت در تلويزيون و ساخت تله فيلم مي‌گويد: «فعاليت در تلويزيون، چه در قالب فيلم و يا سريال تاثيرگذاري بيشتري در جامعه دارد. در اين‌جا ما با طيف وسيع‌تري از مخاطب روبرو هستيم و اين موضوع در روند نهادينه کردن بايد‌ها و نبايدها و تعريف آن در جامعه کمک مي‌کند.» او درباره کيفيت توليد فيلم در تلويزيون مي‌گويد: «ساخت تله فيلم با بودجه کمتري نسبت به سينما همراه است. به همين علت فيلم‌ساز نمي‌تواند توقع داشته باشد که به تمام خواسته‌هايش مي‌رسد.» کارگردان «مصائب دوشيزه» معتقد است مقوله ساخت فيلم‌هاي تلويزيوني بسيار مهم و جدي است و نمي‌شود به آن به عنوان يک کار تفريحي نگاه کرد. اطيابي با انتقاد از برخي فيلم‌سازان نسبت به نگاهي که به تله فيلم مي‌کنند گفت: «بعضي از فيلم‌سازان به دلايل نامعلومي در ساخت تله‌فيلم کم‌فروشي مي‌کنند. حتي گاهي به حدي مي‌رسد که مثلا يک فيلم را در عرض ده روز مي‌سازند. اين افراد با يکسري تصوير ضبط شده و سرهم بندي سريع آن، فيلمي را به خورد مخاطب مي‌دهند.» کارگردان «اخلاقتو خوب کن» معتقد است کار کردن در سينما و تلويزيون مديوم مخصوص به خودش را طلب مي‌کند و با تمام حساسيت‌ها نبايد از استاندارد هر مديومي خارج شود: «بين آنچه در سينما و تلويزيون توليد مي‌شود تفاوت‌هايي وجود دارد. در سينما شما اثري مي‌سازيد که در مقياس پرده عظيم نشان داده مي‌شود؛ اما در تله‌فيلم‌ها و تلويزيون با عامه مردمي سر و کار داريد که در خانه‌شان نشسته‌اند و ضمن انجام دادن کاري فيلم هم نگاه مي‌کنند.» اطيابي درباره تجربه‌هاي شخصي خود در ساخت تله فيلم و درگير نشدن با مقوله مديوم سينما و تلويزيون مي‌گويد: «کمتر فيلم‌سازي با هر دو مديوم آشنايي دارد. من در ساخت تله فيلم تلاش کردم تا با مديوم تلويزيون آشنا شوم و آن را بشناسم. هنگام ساخت "اسرار پدري" هم چون احتمال نمايش آن در سينما وجود داشت، از قاب‌بندي‌هايي که به لحاظ بصري به مديوم سينما نزديک باشد استفاده کردم.» اطيابي اعتقاد دارد برپايي جشنواره مستقل براي ايجاد رقابت بيشتر بين فيلمسازان در ساخت تله فيلم مي‌تواند بر کيفيت بيشتر کارها اضافه کند. وي دراين‌باره مي‌گويد: «البته اين بر مي‌گردد به خود فيلم‌سازان. اين‌که هنوز بعضي‌ها به اين مقوله به ديد تفريح نگاه مي‌کنند مشکل از خودشان است. و الا برگزاري چنين مسابقه‌هايي، مشوق‌هاي خوبي براي فيلم‌سازان است.»  مسعود اطيابي يکي از دلائل ضعف تله‌فيلم‌ها در ايران را نبود ساز و کار مناسب ورود فيلم‌سازان به اين حوزه مي‌داند: «يکي از عمده مشکلات ضعف ساختاري تله‌فيلم‌ها اين است که فيلم‌سازان جوان و خامي پا به عرصه مي‌گذارند که اساسا فيلم‌سازي در آن سن و سال براي‌شان زود است. همين باعث مي‌شود نوع نگاه‌شان نازل و سطحي باشد و از لحاظ فني هم ضعف ساختاري داشته باشند. اين مسئله در دراز مدت به جوانان ما آسيب مي‌زند، چون آن‌ها به مرور زمان سرخورده مي‌شوند.» او براي جلوگيري از سرخوردگي فيلمسازان جوان براي ورود به حوزه ساخت تله فيلم پيشنهاد‌هايي هم دارد: «من احساس مي‌کنم اين انبوه سازي تله فيلم‌ها هم تشويق نياز دارد و هم تنبيه. بايستي جلوي پخش آثاري که کيفيت ندارند گرفته بشود تا همانطور که با جوايز سعي در تشويق فيلم‌سازان مستعد داريم با اين کار هم جلوي اشتباهاتشان گرفته ش